16år och gravid. Hur ska jag klara mig ekonomiskt?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

16år och gravid. Hur ska jag klara mig ekonomiskt?

Inläggav 19julia96 » 16 nov 2012, 23:35

Hej!
Jag går förta året på gymnasiet och fick reda på att jag var gravid för några dagar sen. Jag ska kolla hur långt gången jag är, väldigt svårt att veta då jag inte haft mens på 4-5 månader.

Det jag undrar är hur jag ska klara mig ekonomiskt.. ? Har jag rätt till pengar? Folk har snackat om föräldrapenning, men det är väl endast för de mammor som jobbat? Jag har bara haft enstaka sommarjobb..
Vem ska jag kontakta??

Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Julia
19julia96
Nykomling

Re: 16år och gravid. Hur ska jag klara mig ekonomiskt?

Inläggav Michellee » 16 nov 2012, 23:42

Hej Julia!
Jag fick mitt första barn när jag var 16. Gick också första året på gymnasiet. Föräldrar penning finns, och har man inte jobbat får man minimum. Det fick jag och det var ca 3000 kr i månaden.
Mitt råd är att du pratar med försäkringskassan och får mer information - men främst, prata med dina föräldrar! Se vad dem kan hjälpa till med. Jag fick ekonomisk hjälp utav mina föräldrar ca 2 år efter att min som föddes. Är evigt tacksam och hade nog inte klarat mig utan dem, både ekonomiskt och psykiskt. Har du någon pojkvän? Isf - kan han bidra?
Det kommer bli tufft - men det går! Idag har jag ett bra jobb och försörjer mig själv och min son utan någon ekonomisk hjälp. Så det går absolut att klara sig. Du får gärna skicka PM om du har fler frågor eller helt enkelt vill prata och behöver stöd. Som sagt så har jag varit i exakt samma sits och vet hur tufft det kan vara. Ta hand om dig!
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Michellee
Alltid online

BF: 120918
Bor: Malmö

Re: 16år och gravid. Hur ska jag klara mig ekonomiskt?

Inläggav korneliaaa » 18 nov 2012, 13:52

hej ! Jag är själv 15 år och ska få barn :) du kan kontakta mig på min hotmail om du vill så kan du fråga lite jag har fixat det mesta som går att göra ? kram kornelia : korneliahenryy@hotmail.se
korneliaaa
Nykomling

Återgå till Min bebis föräldragrupper