17 år och fundra på att skaffa bran!!!!

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Re: 17 år och fundra på att skaffa bran!!!!

Inläggav Gotland » 17 okt 2009, 20:57

Ingen katastrof att leva på soc... men kanske inget mål eller dröm heller?
Folk får väl skaffa barn om dom vill, eller inte. Personligen skulle jag ALDRIG sätta ett barn till världen med dom förutsättningrna. Men jag har ingen rätt att döma nån.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav MarinaViktoria » 17 okt 2009, 21:50

De är väl ingen som påstått att de är ett mål, eller en dröm!
Men att se en massa fel i att folk faktiskt KAN hjälpa en, de gillar jag inte!
Sen så fort man är ung så får man automatiskt en stämpel, så är de bara..
Att vara 45 och skaffa barn och inte ha inkomst eller nått? De är bättre?

Jag menar bara på att de va för mkt negativt här!
Absolut ska man tänka igenom, de gör väl varenda människa!!
Och om folk planerar barn då är de ju en sak, de verkar ju som om dom planerar och då redan beslutat sig?
Sen kan man ju tycka de är sådär att fråga folk här om de är FEL?

Jag vill inte få unga att bli mammor, inte mitt mål... Eller att dom ska gå på soc som ja gör? Men och se bara en massa fel i allt.. ja fattar de inte..
Jag är faktiskt lycklig att jag ska bli mamma! Stolt över mig själv att jag kommer klara de! Livet börjar NU för mig! Jag kan faktiskt bara se de ur ett perspektiv SOM ensamstående och jag är glad ändå, de fattar inte folk tex.¨

Men varför ska jag va sämre än nån annan bara för ja är ensam, lever på soc och ska bli mamma? de fattar inte ja.. inte nån här som sagt.. MEN ja menar bara att de är såååå lätt för folk att se bara negativt på saker och ting..

vill hon bli mamma, känner hon att hon kan ta de, är mogen nog osv osv! så okej.. upp till henne.. men de gör väl inte henne till en sämre mamma än någon annan?
MarinaViktoria
Alltid online

BF: 301009
BIM: 070209
Bor: Mölnlycke

Inläggav Gotland » 17 okt 2009, 22:14

Men kan hon ta det och är mogen; varför startar hon då denna tråd?
Hon har ju inte kommit med fler inlägg så den här tråden startades nog bara för att provocera fram en debatt i ett känsligt ämne. Tack för mig!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav MarinaViktoria » 17 okt 2009, 22:36

Håller me!
De blev änna mkt!
Jag fick ju bli provocerad! Jobbigt! Onödig energi som går!

Bye!
MarinaViktoria
Alltid online

BF: 301009
BIM: 070209
Bor: Mölnlycke

Inläggav Andromeda » 18 okt 2009, 11:13

Har ärligt talat inte svarat i den här tråden då det känns som att man bara måste försvara sig, och det har jag inget behov av att göra. Tror det är dags att släppa ämnet - man kan vara redo att bli mamma när man är 17, eller så är man det inte. Enkelt.
Oplanerat gravid med test 4/10
MF 10/10 v5

Vilar just nu från babyhetsen men kommer återuppta försöken när tiden känns rätt
Andromeda
Alltid online

Inläggav newhell » 18 okt 2009, 17:30

Alltså detta känns lite som det blivit marinaviktorias tråd och att den mer fungerar som en försvarstråd... trist hela alltet nu lägg ner!!!!!!!!!!!

Soc är SVINBRA för de som behöver hjälp men kanske inte något man ska börja fundera på att leva på redan INNAN blivit gravid...
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav MinEllie » 18 okt 2009, 18:42

Jo i en sån här tråd är det lätt att bli provocerad, speciellt när vi flesta här är extra känsliga av alla hormoner :)
Jag skulle inte heller sätta ett barn till världen om jag levde på soc, men därimot tycker jag inte att det är livsviktigt för barnet att föräldrarna har fast jobb.
Det var någon som skrev här i början har jag för mig, och undrarde hur sarah92 skulle kunna hjälpa sitt barn med läxorna. Sarah92 skulle vara 23 år när barnet börjar skolan (om hon hade ett barn nu). Jag är 23 har en dotter på 6 månader och vi försöker med vårt andra nu. Om Ellie vore 7 nu, skulle jag då ha svårt att hjälpa henne med läxorna pga av min ålder eller min ekonomi?
Man kan bli en underbar mamma trots sin ålder!!!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MinEllie
Alltid online

BF: 100809
Status: Längtar efter bebis nu!!

Inläggav Zindra » 01 nov 2009, 21:40

Åldern har inte så stor betydelse men däremot förmågan att försörja sig själv..inte leva på skattebetalarnas pengar? Har man fast jobb, inkomst när man är 20 så är det väl bara att köra på om man nu vill det.

Men jag tycker att det är lite sorgligt när det är tjejers enda dröm i livet, när det ändå är så att det är en dröm som man kan vänta lite med att uppfylla. För egen del är jag oerhört glad över att ha upplevt saker och den frihet man känner som ung vuxen - utan barn. Att ha rest, bott och arbetat utomlands som jag har gjort tillexempel hade inte varit lika lätt om jag haft barn. Alla roliga år när man pluggade på universitet och festade, man har haft gott om tid att prova sig fram med relationer så att man verkligen vet vilken slags man som man vill ha och stadga sig med. Nu känner jag att jag har levt mitt liv - ja, jag har verkligen levt fullt ut, och har så många upplevelser, att det kommer aldrig göra nåt om jag from nu kan leva helt för mitt barn!

Tyvärr så är det inte lika kul tror jag att få barn tidigt, sitta hemma och amma medan tjejkompisarna reser, är ute och har kul...ja visst kan man leva party-liv när man blir fyrtio men det blir typ som att hänga på grand Garbo i Sumpan (ställe för lite äldre kärringar)...går inte riktigt att jämföra med att vara en ung vacker tjej på Stureplan... :-P
Användarvisningsbild
Zindra
Stammis

BF: 090624

Inläggav stajners » 01 nov 2009, 23:21

Om det nu är en äkta tråd så ska jag skriva vad jag tycker...men känns lite som att den ska sätta igång något.

Känner ni att ni kan ta ansvar för att ta hand om ett barn? Att ni kan ge den trygghet ett barn behöver? Att ni är så pass stabila att ni klarar det? Ett barn kräver 210% av en dygnet runt. Man får ingen tid för sej självt och det är inte underbart hela tiden. Ett barn gör inte att man får en trygghet om det är det man saknar.

Klart att ni säkert kan bli bra föräldrar, det blir man inte bara för att man är äldre. MEN jag tycker som många andra här, att det är en stoooor FÖRDEL att ha en stabil ekonomi av ngt slag om man nu faktiskt planerar att skaffa barn.
Klart man kan leva på soc men hur kul är det i längden? Inget man skyltar om direkt. Inte jag iaf. Vill ni behöva vända på varenda krona hela tiden? Verkligen planera minsta lilla inköp? Det är ju inte så att man blir rik och kan köpa massor när man får bidrag. Jättebra att det finns, men som sagt pengar är verkligen en sak man bråkar över efter att man fått barn. Vi bråkar om detta flera gånger varje vecka och det tär på vårt förhållande. Tyvärr så kan det skära sej och blir rätt påfrestande. Jag få ändå bra mammapeng, men vi är vana vid en annan inkomst. 5000-6000 kr mindre varje månad är en stor omställning. Och barn kostar pengar och man kan inte leva utan mat själv. Dessutom kan barnet bli sjukt så att man behöver köpa mediciner osv. Då är det rätt bra att kunna ha råd att köpa det. Kärlek kommer man långt med, men pengar måste man faktiskt ha om man ska ha ett barn. Sen kan man inte förutse om an har kvar sitt jobb eller inte om an har ett.
Om din sambo dessutom får ett jobb så är det som så att det är hans plikt att försörja sin familj. Då är det inte så att du kan gå till soc och få pengar där ifrån. Att strunta i att ha ett jobb bara för att få bidrag på ett "smidigt" sätt är ju ingen smart lösning i längden. Man blir inte så attraktiv på arbetsmarknaden tyvärr. Så är det. Man ses som arbetsskygg. Nu menar jag inte att det är så jämt men det förekommer.

Jag tycker att ni ska vänta. Ett förhållande stärks inte direkt av ett barn. Det är inte för inte som 60% av alla par bryter upp inom 2 år efter att de fått barn.

Ni har all tid i världen!! Skaffa en bra utbildning som kan ge en bra grund för er kommande familj. Ni är så unga än och har livet framför er. En bra utbildning är A och O i dagens samhälle. Jag hade gärna läst på högskola men var skoltrött på gymnasiet och det kan jag ångra idag. Så satsa på utbildning först och främst, det har man igen sen.

Lycka till!
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Flisen » 11 jan 2010, 21:24

Åh jag var bara tvungen att reagera på detta!
92sarah; jag hoppas inte du tar illa vid dig för alla kommentarer men du är ung, 17 år är inte alls mycket och du har hela livet framför dig. Man ska vara HELT säker på att man aldrig kommer vilja ut och luffa eller liknande innan man skaffar barn. Men, jag ska inte säga för mycket, och det var därför jag bara var tvungen att skriva. Jag är 21, alltså inte så mycket äldre än du. Jag har hus (hyr) med min sambo, och totalkär och vi båda säger att vi har hittat den rätta. Vi har bara varit tillsammans sen i våras men vi planerar redan för ett eget husbygge när jag studerat färdigt, och jag har inte ens börjat. Kom inte in nu i vår och till hösten ska vi ha barn (ja du läste rätt) så då skjuts det fram ännu mer. När vi märkte att jag var gravid, oplanerat, så fick vi MYCKET att tänka på. Vi diskuterade i ett par veckor innan vi kände att vi var redo att bli föräldrar. Vi känner inte någon av oss att familjelivet låg så långt borta mer än att ingen av oss har fast inkomst. Han ska påbörja praktik nu i januari och jag får csn, så visst vi får ju pengar. Och så hoppas vi på att han får fast jobb inom något år i alla fall. Så, vill man och känner man att man är REDO till hundrafemtio % så ser jag inget fel med det, men vi hade inte heller planerat detta. Man ska fundera en och annan gång innan man Planerar ett barn. Jag är emot abort så för mig fanns det inte så mycket alternativ. Missförstå mig rätt, hade jag kunnat göra detta ogjort så hade jag gjrot det. Men nu väntar vi vårt knyte och jag är lyckligare än nånsins. (hormoner!?!?) :-P

Så, sammanfattningsvis; Fundera!
Har du rätt kille vid din sida? Kan du se han som far till ditt barn?
Har ni hyffsad ekonomi? , väntar man tills man har perfekt ekonomi så kommer man aldrig få barn :-P
Bor ni rätt?

Har ni lagom stort sovrum så kan ni ju ha spjälsäng där tills ni får större lägenhet.

Räkna på det! Räkna på hur det skulle bli om ni inte får socbidrag och bostadsbidrag osv. Har ni råd?

Hoppas allt löser sig och en vacker dag kommer du bli mamma! Det lovar jag dig, även om det inte blir detta året :-)

Kram
Flisen
Stammis

BF: 100819
Bor: Bergkvara
Status: Mamma under utbildning

Föregående

Återgå till Min bebis föräldragrupper