19 år, gravid. råd?

Här träffar du andra unga gravida!

19 år, gravid. råd?

Inläggav vemvete » 12 sep 2011, 16:20

Jag är 19 år, gått klart gymnasiet har en pojkvän och har nyligen fått reda på att jag är gravid. Min pojkvän vill absolut inte ha ett barn just nu, personligen är jag otroligt kluven och hans respons till det blir att han kommer med kommentarer som att jag lurat honom in i det här och det är långt ifrån sant. Jag har ätit mina p-piller men mår ofta illa och troligtvis har väl tabletten/tabletterna åkt upp innan de har hunnit verka. mitt illamående vet vi ej vad det beror på men har pågått under ca 2 års tid. Jag har alltid tänkt mig att få ett första barn runt 23-25 år och absolut inte tidigare. när detta väl nu skett är jag otroligt mycket mer osäker. Hade han sagt att han stöttar mig i vilket beslut jag än tar hade jag inte tvekat, då hade jag behållt det. men nu är inte fallet så. Vi har varit tillsammans i ca 3 år och haft många upp och nedgångar, men trots ett smått stormigt förhållande har jag alltid känt att jag vill vara med honom så länge det är möjligt, även skaffa barn så småningom. Jag har inte bra kontakt med min pappa, men min mamma har alltid funnits för mig och hon säger att hon stöttar mig och kommer hjälpa mig i vilket beslut jag än tar, då jag bollat mina tankar med henne. Jag flyttade hemifrån för 1½ år sedan och anser mig själv som väldigt ansvarsfull och mogen och tror absolut att jag hade fixat att vara en bra mamma. men är det rätt att behålla ett barn när pappan absolut inte vill? är det rätt mot pappan att bli fast med ett barn resten av sitt liv utan ett val? och är det framförallt rätt mot barnet? Jag är säker på att vårat förhållande kommer ta slut om detta fortgår och är i så fall inställd på att ta på mig detta på egen hand och med hjälp av de underbara människor jag har runt omkring mig. dock vet jag inte vad jag vill. och skulle verkligen uppskatta råd osv utav någon som varit/är i en liknande situation eller klarat av att bli mamma på egen hand i relativt ung ålder. kram
vemvete
Nykomling

Re: 19 år, gravid. råd?

Inläggav Ampellilja » 15 sep 2011, 13:08

jag har varit i en liknande situation där pappan inte ville ha barnet och jag var bara 17 när det inträffade. men jag struntade då i vad han tyckte skillnaden var att jag fick missfall ett tag senare. men han ville inte ha barnet och då tyckte jag att han kunde slippa det o jhag skulle ta hand om de själv. men idag vet jag att det inte är lätt att ta hand om ett barn själv. fick barn för en månad sedan och har min sambo som hjälper mig när han kommer hem från jobbet. men på dagen är man ju ensamstående typ :P man är nästan alltid trött o så.. men jag tycker du ska diskutera det med din kille. för o nackdelar. för barnet bör ha både en mamma o en pappa.. jag växte upp utan pappa och tycker det är tråkigt. men jag hade inget val för min pappa dog. men alla barn behöver en mamma o en pappa.. de mår bättre av det. så prata med killen och se vilket som kan vara bäst för er. och tänk över det mer än en gång. du är ju trots allt ansvarig för ett annat liv i minst 18 år
Användarvisningsbild
Ampellilja
Alltid online

BF: 061212
Bor: bodafors
Status: Mamma till den sötaste lilla tuva <3

Inläggav wilmer » 15 sep 2011, 13:16

Jag skulle verkligen tänka efter ordentligt om jag var dig. Du är ung och i din ålder så tror man nästan alltid att ens pojkvän sen några år, är mannen i sitt liv. Till 98% så blir det inte så, utan det tar slut pga av att man är så unga och att man utvecklas åt olika håll genom åren.

Du vet ju själv hur det är att växa upp utan någon kontakt med din pappa och då är ju risken att du låter ditt barn få vara med om samma sak. Eller ja, din pojkvän kanske gör sin del ändå men jag tror inte det är bra att skaffa barn OM den ena partern inte vill...det är dömt att misslyckas i längden och då är det barnet som kommer i kläm.

Du är ung och har hela livet framför dig! Jag råder dig till att vänta, njuta av livet, resa, utveckla dig själv och vara fri istället för att få ansvar + ekonomiskt ansvar för en liten människa som ska växa upp och bli vuxen. Har ni den ekonomiska möjligheten att få barn? Det är ju väldigt dyrt också.

Lycka till och lyssna till både förnuft och hjärta så löser sig allt!!
Bild Bild
Användarvisningsbild
wilmer
Stammis

BF: 120320
Bor: Stockholm
Status: Gift med en liten kärleksvilde i maggen

Inläggav Ampellilja » 15 sep 2011, 13:34

wilmer har rätt.. tänk dig verkligen för innan du beslutar dig. jag skaffade barn tidigt med jag är bara 22 iår och har en dotter nu på en månad men det har varit min dröm sedan jag var 15. mitt liv har gått ut på att jag vill ha barn. ja drömde aldrig om att gå i skolan o få ett fint jobb o massa pengar eller ut o resa o ha mig. jag trivs i familjelivet med min sambo, hans tvillingar o nu våran dotter. tänk på vad du vill. har du pengar till ett barn. för det är verkligen dyrt.. o barnbidraget kommer man ingen vart med.. tyvärr är det så. de e bara en hjälp inget man ska klara sig på
Användarvisningsbild
Ampellilja
Alltid online

BF: 061212
Bor: bodafors
Status: Mamma till den sötaste lilla tuva <3

Inläggav petronellaloden » 27 aug 2013, 16:00

Jag blev medlem på denna sida för att besvara ditt inlägg. Sedan insåg jag att tråden du skrev var 2 år gammal.

Jag ville väll mest säga att jag är 18 och väntar nu mitt första barn, med positivt besked igår. Detta är det bästa som har hänt mig.
Jag har i och för sig en fästman som är positivt inställd och kommer att hjälpa till. Men jag tror att det du känner är viktigast.

Pappan till ditt barn vet att det enda 99,99999% preventivmedlet är kondom. Valet är alltid ditt. Om pappan inte vill så behöver inte han vara närvarande med barnet (endast betala pengar).
Självklart är valet ditt. Men du skall leva med det också.
Det låter i ditt inlägg som om du skulle klara av, med hjälp utav din mamma att uppfostra detta barnet själv.
Även om mitt barn bara är ca 5 vekcor, i min mage, så är hen hela min värld och jag vill aldrig mer leva utan hen.

Nu spelar ju i och för sig inte mina åsikter någon som helst roll då detta inlägget som sagt är 2 år gammalt. :S
Hur gjorde du till slut?
petronellaloden
Nykomling

Inläggav Aisha0511 » 15 feb 2020, 02:15

Hej alla, Jag heter Aisha Sadat och jag är här ute för att vittna om de goda verk som BABA NOSA UGO från Karnataka Temple har gjort, eftersom min lycka återställs, jag har varit gift i cirka 11 år nu, det kom till en punkt när min man började att agera konstigt och sedan lämnade han mig och våra två barn för en annan kvinna i över 6 månader, jag visste aldrig att han hade ett förhållande med en annan kvinna, den här kvinnan vill ta min lycka och allt som jag har jobbat för, kändes som slut allt. När jag letade efter en lösning kom jag över flera vittnesmål om Spellcaster på internet.
Vissa vittnade om att han tog tillbaka sin ex-älskare, vissa vittnade om att han löser alla slags andliga problem, örtmedicin för sjukdom som fybroid, astma, könssjukdomar, njursjukdom, diabetes, erektil dysfunktion, vinnande lotteri. Jag trodde aldrig på spellcaster men jag hade inget alternativ eftersom jag letade efter lösning överallt, så jag fick e-postmeddelandet till BABA NOSA UGO från vittnesmålen online och beslutade att prova honom.
Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom, han berättade för mig vad jag behövde göra och jag gjorde precis som han instruerade, förberedde något för mig att använda, han gjorde nästan allt själv, jag tvivlade faktiskt på när han sa till mig att Jag kan förvänta mig en god nyhet, det var mindre än 14 dagar då min man ringde mig efter så lång tid. Han kom tillbaka om ursäkt och bad om förlåtelse, det hela var som en dröm, jag förlåtit honom och nu är vi ännu gladare än någonsin tidigare.
Jag vill säga ett stort tack till BABA NOSA UGO för hans vänliga hjälp, jag har aldrig förväntat mig ett så stort andligt arbete och jag kommer inte att sluta dela hans vittnesbörd. Om du har något andligt problem och du letar efter en riktig och äkta Spellcaster, kontakta BABA NOSA UGO så blir du glad att du gjorde det.

E-post: nosaugotemple@gmail.com / nosaugotemple@net-c.com

WhatsApp: +37258031247

Viber: +2347066853060

https://karnatakatemple.wixsite.com/karnataka
Aisha0511
Nykomling

Återgå till Ung och gravid