2 åldrar 2 trotsåldrar?

Diskutera syskon och trotsålder

Re: 2 åldrar 2 trotsåldrar?

Inläggav kristallklarvinter » 23 feb 2012, 09:51

Jag är inte riktigt där ännu! Dock kan det ju vara så att de är "trötta" eller av annan anledning börjar gnälla men själva inte vet varför. Därav deras iska och tjureri. Det är ju svårt att säga från barn till barn men även vi vuxna har sådana dagar, det är väll bara det att vi "vuxit" ifrån att tjura och skrika som många barn gör.

Men när de är glada då är det ju så mycket bättre!
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav kristallklarvinter » 03 mar 2012, 13:14

Jag förstår dig hur du menar på morgonen.

Hur menar du att man kan göra morgonen smidigare och minska gråt?

Jag borde ju börja med att i alla fall ta fram kläder både till mig och sonen samt även vänja honom vid att vi gör detta varje kväll så vet han vart det finns och vilka det blir. Kanske kan vara något för oss i alla fall :D
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav trudy » 13 feb 2013, 13:25

Ohhh!!!! I am not alone!!! Detta problem har vi med. Visa dagar mer eller mindre. Hur man ska gå tillväga för lugnar start på dagen och så vet jag inte riktigt änu själv.
Men att ta fram kläder kvällen innan och paka växorna så de är klara. Kanske testa att ha favorit frukten med på frukostbordet eller lite blåbär eller hallon att äta som de är. Ibland kan ju lite "fest" humör loka fram ett leende hos den allra trötaste familjemedlemen.

Egna väckarklockor kan göra morgon mer spännande eller kanske att ni har dagens lek/bus/saga/aktiviet i en skål som de får turas om att dra en lapp varje morgon. Med hålhacken att man måste avra glad för att få dra en lapp ur burken.

Det där med trotsfria dagar är jag långt ifrån att komma, så jag kör på med nya tricks för var dag men visa dagar är man ju själv inte på humör, så då blir det ju tjat. Så någon mer som har någe fint tips???
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Inläggav trudy » 12 mar 2013, 19:55

Ja kärlek är det bästa att ta till med i alla läggen. Vem blir inte gald utav tat känna sig älskad, även när man är arg eller besviken? Det gäller att bemöta de små på deras nivå, vilket inte är lätt med barn i olika åldrar. Men det går bara man själv håller huvudet kallt.

Va spännaqnde med håltagningen. Hur har det gått än så länge?
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Återgå till Syskon & trotsålder