20/1-2009 william

Skriv din egen förlossningsberättelse och läs andras berättelser!

20/1-2009 william

Inläggav JennyB » 28 jun 2009, 11:47

FÖRLOSSNING (Väldigt långt och segt)
När jag tittar på min mage får jag en känsla av rädsla och utav illamående, men också en obeskrivlig lycka!

Allt började natten till den 20 Januari.
Visst hade jag känt av kraftiga sammandragningar i ca 1 månad som fått mig tro att det "verkligen" varit på g.
Men Inte då.
Kroppen spelade mig ett fult spratt jag hade mer ller mindre gett upp, ställt in mig på igångsättning.
Jag låg och läste på natten dagen innan jag skulle få tid för igångsättning, om olika berättelser och hur det går till.
Jag började då känna en molande värk i magen.
Tanken va inte att nu är de på g utan att min kropp förmodligen bara djävlas ytterligare med mig, bara för at jag ligger och läser så inbillar jag mig nog.
Jag somnar , vaknar igen efter 1 timme då klocan är ca halv 4 , det verkligen hugger tag i magen.
Jag bev helt förvirrad och tänkte att jag ska nog gå en promenad så kanske trycket och smärtan släpper.
Jag hinner gå ut i kylan då jag måste hitta något att ta tag i då värken kom.
Tänkte att det kommersäkert gå över och jag kommer vara besviken igen.
Hinner gå ca 5m då jag ramlade ihop på backen utav smärtan.
Bestämmer mig för att gå in så att jag inte slår ihjäl mig.
Tappar istället upp ett bad och tar 2 panodil för att det ska släppa , men det vill inte hjälpa.
Efter 1 timme ibadet konstaterar jag att nu e det fan på g.
Jag har tydligen beskrivit smärtan på ett papper , då jag själv inte kommer ihår hur det kändes.
"Det är som någon skär sönder organen i magen och försöker sedan dra ut dom genom huden"
Hmm , mycket möjligt.
Det ända jag minns är att det va den värsta smärtan jag varit med om.

Klockan har nu blivit 6 och jag drar iväg ett sms till mamma om att det är på gång, men att jag vill äta frukost hos henne.
Hon bor trots allt 6mil bort, så klockan 8 väcker jag mathias och säger att det är på g men att vi ska åka till mamma o käka frukost.
Vi packar det sista i väskan o beger oss iväg.

Under bilfärden försöker jag stå upp och tjuter om vart annat för jag hade så jäkla ont.
Mathias börjar insistera på att vi ska in till sjukan , men Jag gormar o vrålar att -FAAN JAG SKA HA FRUKOST HOS MAMMA , FÖDA BARN KAN JAG GÖRA SENARE!
Han hade inte mycket att säga till om under min krigs gång.

Vi kommer fram till mamma o får frukost kl va ca 11 när vi kom dit.
vid kl 13 somnar jag på en madrass på golvet i vardagsrummet och sover tills klockan är 14.30.
Har då fruktansvärt ont.
mamma ber mig ringa in till förlossningen , men jag känner att jag vill gå en sista sväng innan det verkligen är dags att ringa in.

Mathias fick följa med , vi va ute o halkade i de snorhala backarna.
när vi kom tillbaka så hade det bara gått 5 min och jag hade ca 1-2 min mellan värkarna så jag va tvungen att ringa in till förlossningen.

När vi kom in var klockan halv 4.
Jag fick ligga med ctg i ca 30 min
efter det bad jag om ett bad.
Hade så fruktansvärt ont.
Kunde bara ligga i badet i 10 min så vid 20 över 4 är jag tillbaka i undersökningsrummet igen.
Står nu o skriker för full hals och hänger mig runt mathias hals för att benen har blivit som spagetti , har nu inga pauser mellan värkarna o börja känna på mig att något är fel.
Jag tror hela sjukhuset hörde mina skrik.
vid 16.30 får jag komma in i förlossnings rummet.(äntligen)

Jag blir på kopplad ännu en ctg kurva och finner där min nya bästa vän. LUSTGASEN som jag då i mitt icke fulla bruk döper till Ernst.
Hade fruktansvärt kul åt detta.
Fick ligga där i ytterligare 30 min.
vid kl 17 har jag så fruktansvärt ont att inte ens lustgasen som är uppvriden på det högsta hjälper.
Så då ber jag om att få den hemska EDAn.
Efter ytterligare 30 min med en läkare som fösöker pressa in en 10cm lång nål i ryggen så är bedövningen tillsist lagd efter 2 felstick och MASSA lustgas.
vid kl. 18 går jag omkring utan den minsta smärta och vankar av och an med gåstolen.

Mitt vatten hade ännu inte gått så vid 18.30 kommer en barnmorska och ska ta hål på hinnorna.
Hon hinner lagom sitcka in ett finger mellan mina ben då vattnet går.
Men det som kom ut såg verkligen inte ut som vatten, mer en spyliknande färg,
Alltså hade det som fanns i min mage bajsat i vattnet pga stess.

Tiden går så jag ligger där i min säng med en CTG kurva .
Efter 10 min hör jag min mamma säga att något är fel , hon springer ut i korridoren och in rusar säkert en 10 läkare.
De börjar ställa en massa frågor om bla. ifall jag fått en blod transfunsion någon gång.
Känner hur jag börjar bli helt stel i kroppen , alllt hopp försvann då läkaren säger, nu måste vi skynda oss på det blir ett SNITT.

19.00 mamma börjar gråta, mathias börjar gråta och jag är helt förtvivlad.
Läkarna tar tag i sängen jag ligger på , och börjar springa iväg med mig (sprang så fort att vi var på väg att krocka in i en vägg).
Mathias springer efter mig och läkarna.
Kommer in i ett rum med ännu fler frågoR , Och ännu fler läkare.
Mathias ombeds att gå ut ur rummet och jag blir ned sövd.
19.08 Precis innan sömnmedlet börjat verka hör jag en läkare skricka till de andra
-Vi måste skynda oss på , har vi inte fått ut barnet inom 2 min klarar sig varken modern eller barnet.
Somnar in skräckslagen.

ca.21.00 Vaknar jag upp på uppvaket, tar nu 2 timmar innan jag fick veta om mitt barn lever och vad det är för kön.
Så vid kl. 23 kommer mathias ner med det absolut vackraste jag någonsin sett , min alldeles egna lilla william<3

citerar förlossnings journal:
"19.10 ett gossebarn framfödes i framstupa kronbjudning. Navelsträngen ett varv runt halsen , ett varv runt handen och ett runt foten. Apgar 9-10"

Nu mår vi jätte bra i alla fall :)
William 20/1-2009
JennyB
Stammis

Re: 20/1-2009 william

Inläggav emmaoskrutten » 28 jun 2009, 22:29

oj vilken förlossning :shock:

grattis till sonen även om det var ett tag sen :D
emmaoskrutten
Alltid online

Inläggav Strumpan » 29 jun 2009, 01:20

Oj shittas vilken otäck berättelse, fast tack och lov med ett lyckligt slut. Grattis till din lilla William!
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav cornelia19 » 29 jun 2009, 06:18

vilken jobbig förlossning du fick, jobbigt när de blir så känner igen mig lite från min egna.
Men skönt att allt är bra med er lilla William Grattis :)
Användarvisningsbild
cornelia19
Alltid online

BF: 101105
Bor: Uppsala

Inläggav MarinaViktoria » 29 jun 2009, 11:42

Började grina när jag läste de!

Att du somna in rädd.. Usch vad hemskt!
Kan inte ens tänka mig i en sådan sits! Herregud..
Hoppas ni alla mår bra i alla fall! Du som kämpade hela dagen.. hehe :)

Kram

http://www.ungensamstaendemamma.blogg.se
MarinaViktoria
Alltid online

BF: 301009
BIM: 070209
Bor: Mölnlycke

Återgå till Min förlossning
Annons: