21 och gravid

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

21 och gravid

Inläggav Jarvinen » 28 sep 2013, 19:53

Hej,

Jag är 21 år och min sambo som är 24 har varit tillsammans i över 3 år, vi har båda fast arbete och har ganska nyligen köpt ett hus som vi renoverar. Vi har bra ekonomi och vill inget annat än starta en familj. Vi har pratat jätte mycket om det och nu är jag gravid i vecka 5. Nu när jag väl plussade så börjar vi så klart fundera över hur vi ska göra, om vi ska vänta med barn några år eller genomföra den här graviditeten.

Men bådas största rädsla är berätta för våra föräldrar! Vi vet att de kommer försöka tala oss ur det hela, men hur kan det vara fel att skaffa barn nu? Och om vi känner oss redo, har de verkligen rätt att säga nej till oss? Vi har mycket "bättre" förutsättningar än andra som skaffat barn tidigt eftersom vi har båda jobb och ett hus med stor gård! Andra med sämre förutsättningar har klarat det? Det är väl lika jobbigt med barn oavsett vilken ålder man är i när man sätter de till livet?

Jag vet inte om jag söker svar, förståelse eller bara ville skriva av mig :)
Jarvinen
Nykomling

Re: 21 och gravid

Inläggav Afasi » 28 sep 2013, 21:21

Ni är vuxna så jag tycker inte dom har någon rätt att lägga sig i huruvida ni ska ha barn eller ej. Det är ett beslut ni ska ta utan att bry er om vad omgivningen tycker.

Jag var 18 när jag fick barn. Svärföräldrarna och sambons syskon var tveksamma och lite rädda hur det skulle gå men dom ser att det går bra och nu är det istället dom som frågar och ser fram emot när nästa barn kommer!
Bild

Bild

Bild
Afasi
Alltid online

BF: 170712
Status: 2barnsmamma och gravid

Inläggav PellNiss » 30 sep 2013, 14:40

Jag är "bara" 22 och försöker bli gravid. Jag är lite rädd för att berätta för min mamma när det är dags för hon har flera gånger sagt att hon inte äe gammal nog att bli mormor. Men det är ju ite för hennes skull jag skaffar barn. så hon får vara så redo hon vill, för mormor kommer hon (förhoppningsvis) snart att bli :wink:
Sen har jag turen attmin svärmor knappt kan vänta innan hon blir farmor så där kommer det bara bli roligt att berätta :) men vad någon än säger så är det ditt och din sambos beslut. ingen annans. lycka till! :D
PellNiss
Stammis

BIM: 151201
Status: Hoppet lämnar aldrig kroppen!

Inläggav marsupilamin » 02 nov 2013, 14:34

Jag var 23 när jag blev gravid och jag ångrar det inte en sekund. Vi hade redan försökt i 1 1/2 år då. Så jag var ju strax över 21 när vi började försöka. Klart att ni skall behålla barnet! Tänk om det sedan skulle krångla för er och det helt plötsligt skulle bli svårt att bli med barn.

Klart att det är skrämmande. Och det kommer vara det mest svåra men samtidigt mest underbara som ni gett er in på! :D

Ps. kan säga att jag trots att jag äntligen blev gravid med ett syskon efter 2 års väntan ändå är skraj för hur allt skall bli. Men det går! :wink:
Bild

Bild
marsupilamin
Alltid online

Bor: Ej angett
Status: Vill ha ett syskon

Inläggav Pregosaurus » 03 nov 2013, 17:41

Jag är 21 och väntar mitt första barn. Vi visste inte hur våra föräldrar skulle reagera på graviditeten, men de tog det hela väl. Ju längre tiden har gått desto mer positiva är dem, så nu när det börjar närma sig på riktigt har vi en riktig fanclub i släkten!
Bild
Pregosaurus
Stammis

Inläggav Tjoalia » 03 nov 2013, 20:13

Jag är snart 22 och gravid med mitt första barn :)
Min mamma, överlycklig, även om hon inte vill bli kallad mormor än;) (41 år)
Sambons föräldrar var rätt negativa till en början.. sa bla att det finns ju piller för abort.. Stå bara på dig så ska du se att det blir bra..
Du och din sambo har betydligt bättre förutsättningar än mig.. Jag är arbetslös, så det är bara min sambo som har en stadig inkomst..
KÖR HÅRT säger jag bara :) Lycka till :)
Tjoalia
Stammis

Inläggav ajshe » 03 nov 2013, 21:44

Jag är 23 år har två barn för mig är det bästa jag har gjort de har sån glädje sån kärlek som gör att man blir bättre människa
ajshe
Nykomling

Återgå till Gravid forum
Annons: