24 åring som väntar första barnet

Välkommen till Minbebis, skriv en kort presentation om dig själv för att komma igång här i Nykomling!

24 åring som väntar första barnet

Inläggav KissAnka » 25 feb 2015, 15:30

Ålder: 24
Gravid: v. 26 (första barnet)
Bor: Stockholm (ihop med sambo)
Gör om dagarna: Kontorsarbete (just nu halvtid)

Hej hej,
För drygt ett år sen fick jag beskedet att jag (min mamma och min cancersjuka moster) har en genmutation som innebär att vi har en väldigt hög risk att få cancer (ca 80%). Därför kommer jag att bli erbjuden att operera bort mina bröst samt mina äggstockar för att minska risken. Min mamma har nu genomfört båda operationerna och jag fick rekommendationen att få barn så tidigt jag kan för att sedan kunna göra samma sak.

Jag blev såklart ganska skakad av beskedet. Blev både ledsen och orolig men också väldigt lättad och tacksam. Vilken tur jag har som faktiskt får en chans att undvika att bli sjuk! Jag hade ganska nyligen träffat min pojkvän och vi hade varit tillsammans i nästan ett år den dagen jag fick beskedet. Eftersom att vi båda var 22 och fortfarande hade ”hela livet framför oss” var jag väldigt rädd för att han skulle bli rädd och fly. Alla 22 åringar är inte redo för barn och dessutom hade vi ju inte varit tillsammans jättelänge. Jag började förbereda mig på att han skulle lämna mig och det gjorde väldigt ont. När jag berättade för honom var han så otroligt rar mot mig och han började gråta. Han sa ”ok men då gör vi det” och jag blev helt paff.

Kort därefter bokade jag tid hos gynekologen för att ta ut spiralen. Efter alla historier man hört så trodde vi ju att jag skulle bli gravid sekunden han tog i mig oskyddat. Men det tog drygt 4 månader och vi båda hade hunnit bli oroliga över fertilitet och förmågor (nu i efterhand förstår vi båda att det var lite naivt). Jag vaknade upp en dag och kännde att något var annorlunda och tog ett grav test som gav ett tydligt svar och ringde sedan min bästa vän som sa ”Japp, jag vet. Jag satt här och kännde precis att du skulle ringa och säga det.”

Nu är jag gravid i v.26 och hittils har det varit lite upp och ner. Bor ihop med min fina sambo i en 3:a. Jag började må illa i typ v. 5 och sedan började jag spy dagligen, ibland flera gånger om dagen. Hos BM fick jag även veta att jag hade väldigt lågt järnvärde. Jag började bli sen till jobbet om mornarna eftersom jag behövde gå av bussen och spy och fick vänta på nästa. Tyvärr så har jag en ganska oförstående chef som (trots att jag förklarat min situation) började klaga på mig och tyckte att jag ”faktiskt kunde gå upp lite tidigare så att jag kunde komma i tid” och var allmänt kränkande. Tillslut gav jag upp och orkade inte gå till jobbet. Blev sjukskriven på heltid i 2 veckor och nu arbetar jag halvtid (jobbar 13-17 alla dagar istället). Hittils har det funkat helt ok, jag spyr fortfarande ibland om mornarna och mår hemskt illa men det underlättar att jag har morgonen i lugnt och ro.

Jag har tyvärr inga vänner (knappt bekanta) som är gravida eller har barn, så ibland känner jag mig ensam. Därför har jag valt att försöka vistas här och hoppas på att trivas! Oj! Det blev ett väldigt långt inlägg inser jag nu... Nåja!

Hej svejs! :D
Användarvisningsbild
KissAnka
Nykomling

BF: 060615

Re: 24 åring som väntar första barnet

Inläggav CatarinaOGP » 20 mar 2015, 17:55

Vilken rõrande berãttelse, tack fõr att du delar med dig!
Jag fick min fõrsta son nãr jag var 25, det ãr en perfekt âlder ;) En klar fõrdel med att bli mamma tidigt ãr att vi har mycket mer energi! Vãntar nu nummer tre men ãr inte alls sãrskilt lângt gângen.
Stâ pâ dig pâ jobbet, du ska se att det kommer gâ bra.
Nâgonting du vill frâga om tveka inte att hõra av dig, hjãlper gãrna till om jag kan! Inte alltid lãtt om man ãr den fõrsta som skaffar barn i kompiskretsen.

Kram
Catarina
CatarinaOGP
Nykomling

BF: 151219
Bor: Lissabon

Re: 24 åring som väntar första barnet

Inläggav Frutiensuurytz » 06 maj 2015, 22:30

Hejsan!

Jag väntar mitt första barn i oktober och jag bloggar också öppenhjärtligt och ärligt om allt i min graviditet. Hur vårt Pyret blev till, hur jag mår och mycket om känslor som inte alltid är positiva.

läs gärna den http://frutiensuurytz.vimedbarn.se/
Frutiensuurytz
Nykomling

Återgå till Nykomling
Annons: