3 månader, vaknar varje timma under natten!

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

3 månader, vaknar varje timma under natten!

Inläggav erikdesu » 16 mar 2013, 17:54

Hej! Min son har sedan 2 månaders ålder sovit "dåligt" om natten. Han lägger sig runt 7 på kvällen, och vaknar sedan varje timme fram till matningen runt 5 på morgonen. Han vill inte äta när han vaknar till, utan det räcker oftast med att vända på honom och ge han nappen så slutar han att skrika och somnar om på en gång. Vi behöver bara mata honom en gång under natten, och då somnar han oftast direkt

Finns det något man kan göra för att få honom att sova längre perioder? Det börjar tära på oss föräldrar som vaknar varje timma. Hjälp!

Annars är han väldigt glad om dagarna och vi ser inga problem med sömnbrist. Hos honom i alla fall :)
erikdesu
Nykomling

Re: 3 månader, vaknar varje timma under natten!

Inläggav smulan_88 » 16 mar 2013, 21:52

Ammar du eller ger du flaska? Ett alternativ kan ju isåna fall vara att ge han mat tidigare än kl 5. Eller också att ni har en matningsperiod ytterligare, det låter ju som om han skulle kunna vara hungrig eftersom han tydligen somnar direkt efter att han ätit.

Våran dotter är ju visserligen betydligt äldre men hon äter välling engång i samband med läggning sedan får hon en flaska till när vi (jag och min sambo) lägger oss. Man behöver inte väcka upp dem, utan det räcker med att stöta emot med nappflaskan mot läppen så gapar de efter flaskan. :wink:

Önskar dig lycka till! P.s för att det funkar med min dotter så betyder det inte att det är samma för dig/er men ett litet tips iaf :wink:
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år