Annons:

5½ mån, gråtig varje kväll

Kolik och barnsjukdomar, få stöd och prata av dig om den jobbiga koliken och träffa andra i samma situation.

5½ mån, gråtig varje kväll

Inläggav Ducksie » 07 apr 2013, 19:20

Hej,

Vår 5½ månader gamla dotter gråter varje kväll från kl 19 tills hon somnar runt kl 21. Det här har nu hållit på i flera kvällar och idag är det värre än vanligt. Hon hade kolik men den tog slut när hon var runt 3 månader och sen var hon nöjd i flera veckor.

Vi har kollat om hon kanske har tänder på kommande men har inte hittat nåt spänt ställe i hennes tandkött. Det enda som vi ändrat på den senaste tiden är att vi började med fast föda för tre veckor sen. Vi har gett rotfrukter (potatis, morot och batat), plommon (i babymatform), babygröt och nu till sist blåbär (i babymatform). Jag brukar hälla i lite olja i mosen för att hon inte ska bli hård i magen. Jag vet att man får hård mage av blåbär men det här skrikandet började innan vi gav henne blåbär.
Sen vi började med fast föda har hon bajsat mera sällan än tidigare, men ändå minst två gånger per dag.

När hon skriker som mest vägrar hon bröstet, och ikväll har vi testat babyPanodil men det har inte hjälpt (rättelse: hon somnade tidigare än vanligt). Hon skriker tills hon är genomsvettig.

Vad kan det här vara och vad kan vi göra för att lätta på situationen. Vi diskuterar att inte ge henne annat än modersmjölk i några dagar och se om skriket upphör, men om det här verkligen är problemet så måste vi ju hitta en lösning på det; snart räcker det inte med helamning mera utan hon behöver mera näring. Hon var väldigt liten när hon föddes (2700 g trots att hon föddes v. 39+2), så jag tror att hon verkligen behöver tilläggsnäring snart!

Snälla hjälp, har någon nåt förslag?
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

Re: 5½ mån, gråtig varje kväll

Inläggav smulan_88 » 07 apr 2013, 22:08

Vet att jag upplevde det som det du beskriver när min lilla var kring den åldern din dotter är. Det jag fick höra var att under dagens gång så späs bröstmjölken ut vilket brukar resultera i att den inte är fullt så fet på kvällen, vilket i sin tur leder till att de blir hungrigare. Kanske även är så för din dotter?

Tror inte du behöver få någon panik över maten... Skulle man gå efter gamla riktlinjer så börjas inte maten introduceras förän efter 6 månader.

Det de får smaka innan 6 månader, ska vara "smaksensationer" . Detta ska vara olika smaker i mängd som ett kryddmått. Detta för att vänja magen vid fast föda. Ibland så ska man "skynda långsamt". Vissa barn behöver längre tid än andra vid övergången till fast föda.

Hoppas att det löser sig och blir bättre!M :)
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Re: 5½ mån, gråtig varje kväll

Inläggav Ducksie » 08 apr 2013, 09:58

Tack smulan_88 för ditt svar :)

Ja, vi har kanske gett för stora portioner så här tidigt efter att vi börjat med fast föda...? Hon brukar reglera själv och säger nog till när hon inte vill ha mera, men det kanske ändå blir för mycket.

Men det som öppnar en ny fråga är när du skriver att bröstmjölken späds ut under dagen; varför bröstvägrar hon då? Vi har försökt "lura" henne genom att ge henne nappen, lägga henne vid bröstet och ta bort nappen. Ibland nappar hon tag i bröstet och ibland inte.
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

Återgå till Kolik & barnsjukdomar

Annons: