5-månaders bebis kan ej sova själv

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

5-månaders bebis kan ej sova själv

Inläggav EmmyPemmy » 11 mar 2014, 16:06

Hej! Har en liten underbar pojk på fem månader. Världens goaste, finaste lilla kille :) men han kan inte sova själv. På dagarna får jag (o sambon när han är hemma) bänka mig i soffan varje gång han ska sova, för det går inte att lägga ner honom. Det spelar ingen roll hur djupt han sover i famnen, så fort man lägger ner honom så vaknar han direkt o vill komma upp. Vi har testa alla "metoder" med filtar, värmedyna mm men ingenting fungerar.

Jag har accepterat detta, han är uppenbarligen inte redo att sova själv än så då slipper han det. Jag har stängt öronen för alla som säger att jag skämmer bort honom, att han måste lära sig eller att jag ska låta honom skrika sig till sömns - det skulle jag ALDRIG kunna göra!

Så, jag vill alltså inte veta hur jag ska få honom att sova själv, antar att det kommer när det kommer. MEN, jag skulle gärna vilja höra att vi inte är ensamma om att ha en liten famnbebis. Vi har haft det såhär i fem månader nu, o även fast jag gärna låter honom sova i famnen så känner man sig ibland väldigt låst. Om jag behöver göra något tex diska, laga mat, tvätta/ hänga tvätt, äta mm så får han helt enkelt finna sig i att sitta o titta på, vilket han nästan alltid gör :) även om jag hellre skulle görs allt sånt när han sover.

Men som sagt - fler som har haft/har det såhär? Ni som har haft samma "problem", när kunde ni börja lägga ner era små? Alla säger att det är en fas, men hur lång är en fas? Har tagit upp detta på BVC men fick inte mkt hjälp.
EmmyPemmy
Alltid online

BF: 131022
Status: Gravid :)

Re: 5-månaders bebis kan ej sova själv

Inläggav EmmyPemmy » 11 mar 2014, 16:09

Tog upp detta på Familjeliv, men där blev jag halshuggen direkt.. Detta är mitt första barn så har ingen tidigare erfarenhet.
EmmyPemmy
Alltid online

BF: 131022
Status: Gravid :)

Inläggav spader10 » 11 mar 2014, 18:03

Att barnen inte vill sova själva är vanligare än att de gör det. Att sova i mamma eller pappas famn är en överlevarinstinkt från den tiden när människan var samlare. Skulle man då kunna lägga ifrån sig barnet och det skulle ligga stilla och sova vore det lätt att barnet blev bortglömt eller dödat av vilda djur.......så fick jag det förklarat när Lilleman inte ville sova själv :D . Han sov i min famn tills han blev runt sju månader. Vid ett år somnade han själv och nu är han tre och sover själv i sin säng de flesta nätter
Bild

Bild
Användarvisningsbild
spader10
Alltid online

BF: 121223
Bor: Mellansverige
Status: sambo, två barn

Inläggav Lina1987 » 02 apr 2014, 20:21

Jag har en liten kille på 4 1/5 månad som gärna vill ligga skin mot skin på nätterna, fram tills nu. Nu vill han de, men samtidigt vill han rulla runt. Han vill inte sova på något sätt i princip.
Jag vet inte vad jag ska göra, och kan inte heller lägga ner honom utan att han vaknar.. Väldigt tröttsamt!
Mamma till lilla Gustaf! <3
Lina1987
Stammis

BF: 160501

Inläggav Grim » 03 apr 2014, 07:57

Det är som att läsa om mig själv... När vår son var nyfödd kunde han sova själv hur bra som helst även på dagtid! Men sen när han var runt 2 månader gick det inte längre och jag är tvungen att ha honom sovandes på mig dagtid. Lägger jag ner honom vaknar han inom de närmsta 5-10 minuterna, om inte omgående. Vår lille gosse är 7½ månad och det är först nu som jag lyckats få honom att sova själv på kvällarna (även om det blir sent). Dagtid måste jag fortfarande ha honom liggandes på mig ifall han ska lyckas sova.

Om jag behöver få disk gjord och lilleman är trött, brukar jag ibland ta honom i bärselen. Han brukar nämligen kunna somna i den då. Men oftast blir det mannen som tar disken eller att den får vänta tills lilleman är vaken.

Så du är absolut inte ensam!
* Tillsammans sedan maj 2007
* B född 2013

Bild
Användarvisningsbild
Grim
Alltid online

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år