Annons:

6:e graviditeten...

Nytt försök efter missfall.

6:e graviditeten...

Inläggav Urmodern » 15 jan 2011, 20:21

Hej!
Jag har gort 1 abort för 10 år sedan i 13-14 veckan blev tvingad av mitt ex.. de va en ren mardröm! Sen fick jag ett missfall (viste inte att jag va gravid för än då) 2005 men gick bra för de va så tidigt. Sen 2008 blev jag gravid med min 2 åriga dotter strax efter en olycka jag varit med om så pallade inte abort och killen lämnade oss direkt. efter 36 timmar och med satan som barnmorska och läkare kom hon ut 2 veckor sent! Sen i sommras 2010 i juni blev jag gravid igen med en kille som inte va sympatisk för fem öre och gjorde då abort igen.. i 7:e veckan men gick inte så bra så slutade med akut skrapning utan bedövning ONT! Sen nu i nov fick jag som magsjuka fast med blod och i fel hål.. så fick åka in igen och va gravid igen.. och hade fått missfall i 9-10 veckan. Blödde massor i 2 veckor innan jag fick åka in och göra skrapning med bedövning denna gång. Blodvärdena och blodtrycket sjönk drastiskt från 140 till under 90 på blodvärdet och blodtrycket låg på 80/40 innan jag lämnade sjukhuset, bruka ha kanonvärden annars... Så träffa jag en kille mitt under allt detta och vi ha träffats i 3 månader nu och ha inte fått mens än på 60 sen fösta blödningen och tog ett grav-test förra veckan negativt och i morse blev det ett plus.. blev lite orolig för jag inte fått någon mens sen missfallet.. så nu verka jag vara gravid igen!!! Ha skyddat mig med kondom, p-piller, dage efterpiller och p-ring men blir ändå gravid.. Hur är detta möjligt.. ha haft sex helt oskyddat massor med gånger men då aldrig blivit gravid.. GALET! Men nu vill killen jag träffat att jag ska göra abort.. och jag vet inte vad min kropp klarar just nu varken psykiskt eller fysiskt.. Vill inte ha ett barn som inte båda vill ha men vill inte genomgå en till abort.. Kan de finnas risker med en till abort nu så fort efter missfall och stor blodförlust? Behöver bara ventilera lite tankar.. MVH Urmodern!
Urmodern
Nykomling

Re: 6:e graviditeten...

Inläggav Ebba* » 16 mar 2011, 21:26

Hej Urmodern,
tråkigt att höra att du haft sån otur!
Det var ett tag sedan du skrev,
men jag svarar ändå om det nu skulle vara till hjälp :)

För att vara ärlig (nu är inte jag något lexikon utan detta är vad jag läst) finns det alltid risker med att göra abort, speciellt skrapning. Men de dom säger är att ju tidigare i graviditeten man göra abort, desto mindre komplikationer och risker blir det med det hela. Dock skall det sägas att man kan få väldigt svårt att bli gravid senare i livet om man gör många sena aborter, men så finns de läkarsidor där de skriver att risken för att få svårare att få barn är större efter att ha fått barn än efter en abort.. så.. ord står ju lite mot ord. Men jag kan ju tänka mig att ju fler skrapningar man gör, desto svårare blir det för ett ägg att fästa på livmorden nästa gång, dock verkar du ju ha ganska lätt för att bli gravid (min tolking av vad du skrivit).

Jag skall ju inte lägga in mina värderingar i detta beslutet som helt och hållet är ditt. Du kanske skall prata mer med pappan om hur du känner? Tänk att lika fel som som du gör mot honom om du skaffar barn mot hans vilja, lika fel gör han om han ber dig ta bort det. Och kom ihåg att ingen kan tvinga dig till abort!

Jag förstår absolut att det känns tråkigt för dig att genomgå en graviditet som inte är önskad av båda parter, och i och med det antar jag att du står för en abort? I så fall är de enda du kan göra att kontakta en läkare och prata om riskerna du är orolig över, de vet bäst.

De skriver på vardguiden.se att:
"Skrapning efter missfall
Vid missfall behöver man oftast inte göra något alls utan kan låta naturen ha sin gång.
Många gånger kan kvinnan i samband med missfall ha starka smärtor och/eller blöda rikligt. Då kan man göra en skrapning för att tömma livmodern på blod, slemhinna och rester av graviditeten. Läkaren beslutar om en sådan skrapning i samråd med kvinnan."

Så om man kan göra skrapning ihop med missfall borde det ju inte vara farligare att göra abort efter missfall, eller? Bara mina spekulationer.

Här är hela webblänken om du vill läsa:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... krapning-/

Hoppas allting löser sig för dig!
Kramar Ebba
Ebba*
Stammis

Re: 6:e graviditeten...

Inläggav anile » 17 mar 2011, 09:09

å vilken hemsk situation.. Jag håller med ovanstående.. Prata med pappan om hur du känner, men ta också stöd av nån som står på din sida ovillkorligt, t ex en vän eller släkting.

Har du pratat med sjukvården om hur lätt du har att bli gravid? En del har det ju tyvärr så, och det verkar ju bara sluta med en massa hjärtesorg.. kan du inte ta upp med vården att du behöver nya alternativ? Har du testat p-stav t ex (och då kanske i kombination med kondom)? Det kanske finns ett sätt som passar dig bra??
Bild

Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
MF juni -12 vecka 5
MA jan -13 vecka 9 (v 8 )
MA april -13

Fertilitets -och missfallsutredning ua.
anile
Alltid online

Återgå till Gravid efter missfall
Annons: