Annons:

7-årings skärmtid/speltid

Här diskuteras allt möjligt.

7-årings skärmtid/speltid

Inläggav godishanna » 08 sep 2018, 09:07

Hur gör ni? Min 7-åring älskar att spela på I-paden, Infinity, datorn och vi har många diskussioner och bråk kring skärmtiden. Han har fått vara med och komma med synpunkter men i slutändan är det ju vi som måste avsluta och set blir alltid bråk då han aldrig är ”färdig” eller ”ska bara”... Först provade vi att ha en timme om dagen men då pratades det bara om vem som skulle spela ditt och datt i bilen med lillebror på väg hem från skola/förskola. Allt kretsade kring det. Vi ändrade, i samråd med barnen, till 0 skärmtid (undantaget tv) på vardagar och istället 2 h lördagar och söndagar. Det har funkat ok bortsett från att det är lika svårt att bryta även om man ställer klockan/förbereder. Nu kom han med förslaget att spela en timme varje vardag och inget på helgen. Lillebror var ”typ” med på det förslaget. Jag sa att vi kan testa. Det har ju varit frid och fröjd under veckan. Stora tog en kompis med hem efter skolan igår och de spelade glatt en timme. Sen kom idag, lördag... Han gick i taket när han isåg att han inte kommer få soela med sin kompis som kommer hit i em. Jag sa att vi har bestämt, det var ditt förslag och om han vill ändra tillbaka så ändras det nästa vecka. Det köpte han inte. Ut och vykla med er eller spela boll, det blir inget spelande idag, punkt.

Sur son.

Tacksam för tips på hur man underlättar och minska bråk kring detta. Ska man kanske säga: En timme ute = en timmes spel? Så man får ut honom. Han leker hellre med Lego än går ut just nu....
Lillebror Alve född 130703
Bild

Sötaste Vidar född 110112
Bild
Användarvisningsbild
godishanna
Alltid online

Bor: Hurva

Återgå till Allmänna trådar föräldrasnack
Annons: