7 mån gråter vid matning

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

7 mån gråter vid matning

Inläggav louham » 15 dec 2012, 21:08

Hej!

Vår dotter på sju månader börjar ofta gråta när hon ska få mat. Hon äter frukost, lunch, mellanmål och middag och därefter ersättning för kvällen. Det är nästan alltid lunchmålet som krånglar och ibland gråter hon så hon inte kan äta. Har prövat att ge henne en egen sked hon kan greja med, men det funkar sådär. Efterrätten (fruktpure) går alltid ner:p Det går alltid bra om vi inte är hemma och äter, alltså ute på cafe eller hemma hos någon annan. Tips och vad kan det bero på?
Bild
louham
Stammis

BF: 120521
Status: Mamma till Liv

Re: 7 mån gråter vid matning

Inläggav smulan_88 » 16 dec 2012, 01:21

Vet med min dotter att hon under perioder behövt bli "vilseledd" för att tappa fokus på maten lite, då hon har vägrat i perioder. Prova att ge henne någon rolig leksak som hon kan plocka med och fokusera på så kanske du kan mata i henne lite lättare.. Ett tips från mig. Inte säkert det funkar men du kan ju alltid prova :wink:
Framför Tv:n kan funka ibland också.. Dock har inte Louise fastnat för den (vilket är jätte bra) men har funkat vid några matningar iaf. :wink:
Jätte svårt när de inte vill äta!!
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav louham » 16 dec 2012, 12:52

Snart lunchdags! Jag ska testa med leksak, hoppas det funkar. Det är så träligt att inte få henne någon mat.. Hon verkar ju inte direkt lida av det men man vill ju att ens barn ska äta^^ Tv:n prövade vi igår, funkade inte :p
Bild
louham
Stammis

Inläggav smulan_88 » 16 dec 2012, 13:48

man får prova sig fram.. alt kan det vara någon fas som går över.? :wink:
Louise älskar även broccoli så har ibland kokat det och låtit henne peta i sig och lirkat in någon sked då och då när hon gapat efter broccolin :)
lycka till!
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav louham » 16 dec 2012, 14:00

Ja det lär ju inte hålla i sig för alltid:) det gick bättre idag, hon fick greja med nappen samtidigt, då var hon nöjd^^
Bild
louham
Stammis

Inläggav Merakandrea » 02 jan 2013, 00:56

Hej.

Hoppar inhär i hopp om tips för att underlätta...
Har en son påsnart 7mån. Jag har helammat honom framtill sex mån då jag började testa att ge honom mat som han glat tog emot, provade även lite efterätt och dryck. Till kvällen började jag ge honom välling som han oxå tog emot. detta höll i fem dagar ca sen bara tvärsluta han. Han gråter och slå bort allt som kommer i närheten av munnen..Kan hända att nåt slinker ner men ytterst lite. Jag valde bort vällingen och vlde att köpa NAN ersättning 2 och även den ratar han. Kan ta emot pytte pytte litenån gång ibland.

Jag vet inte vad jag ska göra?!Är så less på att amma honom flera ggr på nätterna då han vaknar ochsoverextremt dåligt vilket han gjortsedan födseln. Hankan sova 30 min max på en hel dagfrån de att han vaknar tills han somna pånatten....

:(
Merakandrea
Stammis

BF: 120531
Bor: Gävle
Status: Lycklig mamma till Leandro

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år