9mån - saknar rutiner! Somnar endast vid amning...

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

9mån - saknar rutiner! Somnar endast vid amning...

Inläggav Linduli » 13 sep 2012, 15:41

Hej! Hoppas nån kan ge mig tips! Det finns säkert redan liknande trådar men jag orkar inte läsa igenom alla så jag gör en egen.

Har en dotter på 9,5mån och det känns som att vi saknar rutiner helt. Skulle vara skönt att få fasta rutiner, men genast det känns som att vi börjar få nån slags rutiner, ändras de helt.
Hur har ni skapat rutiner får era bebisar i samma ålder?

Något som börjar kännas som ett stort problem är att vår dotter aldrig somnar i egen säng eller i vagnen. Hon somnar endast när jag ammar, eller om hon blir buren i bärsele.
Hon somnar ca 22-23 tiden på kvällen och vi stiger upp 9-10 tiden på morgonen. Har försökt lägga henne tidigare men hon somnar aldrig före 22. Borde jag väcka henne tidigare på morgonen? Problemet är bara att hon sover oroligt och vaknar oftast 2-5ggr under natten. Därför är vi båda så trötta på morgonen och har svårt att komma upp ur sängen på morgonen...

På dagen sover hon 2-3 tupplurer. Oftast 2 men om de tupplurerna är alltför korta så går det inte att undvika en tredje tupplur på kvällen.

Hon äter också jättedåligt. Bara några helt släta pureer och ett par grötsorter som duger. Resten kommer upp igen eller så vägrar hon öppna munnen. Nu är vi inne i en extra dålig period med maten och hon äter bara några skedar per måltid. :(
Jag tror detta med maten också kan bidra till dålig sömn?

Någon som har några tips att ge? :)
Linduli
Stammis

Re: 9mån - saknar rutiner! Somnar endast vid amning...

Inläggav smulan_88 » 13 sep 2012, 20:57

Alla barn är ju olika, och därefter så funkar det ju olika med olika "trix" och sätt också. Men min första tanke är ju att försök att ha som regel att efter klockan 16.00 så får hon vara vaken... Vi hade liknande problem.
Sedan mättar ju inte bröstmjölken så mycket på kvällen då den är ganska utspädd av "dagens vatten" i regel och då kan ni ju vid läggning säg vid ca 20.00 lägga henne i sin säng med en flaska välling.

Brukar ta några försök innan de vänjer sig vid välling smaken. Men det underlättar ju så blir inte att du är/känner dig bunden varenda kväll utan att pappa kan vara med och "kvällsmysa" också. Vi startade med nestles godnatt välling den är från sex månader och är väldigt mild för magen. Kan tillägga att Louise äter den än :wink:

Sen är det ju "bara" att försöka, och hela tiden försöka tänja på hennes gränser. Louise har inprincip bara ätit släta puréer också tills hon fick upp första tandraden. Och nu funkar maten mycket bättre, tidigare fick hon kväljningar av bitar och spydde. Men efter ett tag fick hon vissa favoriter så då började vi med små små små bitar för att sedan arbeta upp oss. Ett tips* banan slinker ner lätt och är sött och gott. Dock hårdsmält för magen. Så lätt att de blir tröga i magen..

Hoppas du fått något tips som hjälper! :wink:
Lycka till!! Kramkram
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Linduli » 13 sep 2012, 22:09

Tack för ditt svar! :)
Ska försöka hålla henne vaken på kvällen så att hon inte sover för sent på dagen. Glömde nämna i första inlägget att hon alltid (förutom första månaden) vägrat flaska.. Hon dricker alltså fortfarande inget annat än bröstmjölk, och några droppar vatten jag lyckas få i henne ur mugg vid måltiderna. Då hon var mindre skrek hon bara då vi provade flaskan, nu känns det som hon försöker, men inäte kan dricka ur den!? Borde väl öva mer på det för det måste väl funka nångång.. Känns bara så frustrerande när det inte funkar.
Gröt har vi gett henne på kvällarna hittills men det kan man ju inte ge henne i
sängen. Så sen vill hon amma och blir flyttad till egen säng. Ikväll somnade hon strax efter 22 och nu ammar jag redan första gången, suck.
Linduli
Stammis

Inläggav Linduli » 13 sep 2012, 22:19

Och ja, banan ska jag testa! Provade det för ett par månader sedan och då åt hon det inte, men nu kanske hon skulle tycka om det! Banangröt äter hon så :)
Hur gammal e din flicka föresten? :) Kram
Linduli
Stammis

Inläggav smulan_88 » 14 sep 2012, 00:34

Hon fyllde ett i tisdags. Louise tog inte heller flaskan först, och till en början de första veckorna fick hon inte i sig mer än ca 1 dl välling. 1port ligger på ca 2, men ändå blev det märkbar skillnad på sömnen när hon fick välling. Hon som längre timmar i sträck och vaknade mer sällan. Jag tyckte det var jobbigast att sluta med natt amningen i början när hon inte ville ha flaskan.

Då värmde vi mindre mängder typ 1/2 port och gick upp och gav henne så fort hon gnällde isf amning så introducerade vi på så vis. Kände att hon "viste" om och hellre ville "välja" amning isf välling i början, men när hon endast fick välling i sängen/famnen så tog hon flaskan till sist.

I början blev det ju en omställning så kan säga att det tar ett tag för mjölken att ställa om sig, men den blev väll desto fetare på morgonen :wink: :oops: vi körde detta under tiden som vi inte hade lagt oss dvs mellan ca 20.00-00.00 sedan ammade jag som vanligt under natten när hon vaknade.
Efter ett tag gick vi upp och värmde en flaska, men det var först när vi bestämt oss för att sluta helt.

Nu äter hon välling vid läggning.20.00 på 3dl och när vi lägger oss kl.00.00 ca får hon ca 2 dl. Sedan sover hon mätt och belåten till typ 08-09.00... Men det varierar.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år