Annons:

ÄGGLOSNING!

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

ÄGGLOSNING!

Inläggav melindas » 01 apr 2011, 19:08

:D hej jag blev gravid i feb fick ett missfall nångång mars i allafall så tog jag ägglosning direkt efter missfallet på dag 11. såg ett starkt streck men Inte samma som det var första gången jag blev gravid.. exempel så var kontrol strecket röd och andra strecket mörk rosa. PÅ dag 12 och efter strecket blivit mycket svagare. hur kommer det här sig? nån som vet här? :D snälla svara. någon som har fått likadant
melindas
Nykomling

Re: ÄGGLOSNING!

Inläggav E Maria » 05 apr 2011, 09:44

Ägglossningstest är inte pålitliga om du har graviditetshormon kvar i kroppen. Ta ett gravtest och se. Efter mitt missfall visade jag positivt på gravtest i 3 veckor typ... Först efter jag visat negativt på gravtest började jag använda äl-tester igen...
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Status: Mamma till två små kottar

Inläggav PiperH » 05 apr 2011, 10:46

Hej

Jag "kapar" den här tråden och lånar den till en fråga om ÄL :oops: ...hoppas det går bra - rubriken var så talande!!! :lol:

Om man kör med ÄL-tester (gör det lite nu i "förebygande syfte") så undrar jag: NÄR är det molvärken "bör" sätta in (om man nu känner av den - vet att alla inte gör det)?? Är det under själva LH-stegringen eller 24-48 timmar efter då ägget släpper?!? Bli helt knäpp på det här :)

Vet inte om jag ens har ÄL...med mina minipiller är det väldigt individuellt från kvinna till kvinna (en del kan ha ÄL trots allt) :) Hur som helst ÄL eller inte - min fråga kvarstår när kommer molvärken egentligen (som hänger i hop med ÄL alltså (inte med grav eller mens)??

Sen undrar jag också om någon vet - om man äter p-piller eller minpiller som "hämmar" ÄL...(vilket ju syftet är i nästan alla fall)..vad händer med äggen egentligen då?? Mognar de och "förtvinar" bara eller vad händer?! Sparas de kvar i äggstockarna??? :oops: HAHAHA...gud vilken konstig fråga...men den är seriös faktiskt :)

Tack för svar ni som har!! :)

Ha en fin dag!!
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav anile » 05 apr 2011, 12:50

När molvärken kommer är helt individuellt. Som du säger - en del känner ingenting. Du måste nog lära känna din egen kropp och dina symtom över cykelns gång. Men inte ens det är ju tyvärr säkert, då symtomen kan förändras med tiden. Det är alltså inget säkert tecken att ta reda på när man lossar utifrån när man har molvärk. En del (som jag t ex) känner ibland av själva "släppet", och mer exakt än så blir det ju inte. Annars är temp-metoden den mest säkra vad gäller att veta när (och ATT) ägglossningen varit och ägglossningstest är ganska säkert och visar ju i förväg.

Testa att föra dagbok över dina symtom samtidigt som du äl-testar, så ser du säkert ett samband efter några månader. Då kan du ju iaf ungefärligt veta hur din kropp beter sig kring de dagarna.

Vad gäller äggen när man äter p-piller så har jag förstått det som att trots att man stannar av ägglossningen och skjuter upp den tills man slutar med pillren så "sparas" de inte på så sätt att man även skjuter upp klimakteriet. Vad som händer med dem rent fysiskt däremot har jag ingen aning om.
Bild

Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
MF juni -12 vecka 5
MA jan -13 vecka 9 (v 8 )
MA april -13

Fertilitets -och missfallsutredning ua.
anile
Alltid online

Inläggav E Maria » 06 apr 2011, 18:34

Precis som anile skulle jag tipsa om tempmetoden. Jag körde på det denna månad för jag ställde in mig på att "det här kommer att ta tid", men så lyckades vi :D Hur som helst, jag såg tydligt på min kurva när ägget släppt. Och det var samma dag som jag fick glad gubbe på äl-test, så det där med att ägget släpper 1 eller 2 dagar efter glad gubbe är nog individuellt...

http://www.fertilityfriend.com Enkelt och smidigt, lägg in tempen så visar dom resten. =) Lycka till!

Har förresten inte heller någon aning om det där med ägget och p-piller...
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Status: Mamma till två små kottar

Inläggav PiperH » 07 apr 2011, 10:48

Tack tjejer för era svar.

Ser att jag visst uttryckt mig lite galet i min fråga. Alltså jag har koll på min kropp och vet rätt säkert när jag har ÄL etc. Jag har själv alltid molvärk runt ÄL och det var lite därför jag undrade vad molvärken "beror på"...om det är då segringen börjar eller om det är när ägget släpper..så man vet "var" man befiner sig liksom när molvärken sätter in :)

Det här med temp verkar komplicerat tycker jag :oops: ...eller inte komplicerat kanske direkt, men svårt att få till korrekt (med bestämda tider etc) med en 15-månader gammal kille i huset... :) Men jättetack för tipset och för länken, ska kika in där och läsa lite i alla fall

Ha det bra tjejer!
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav melindas » 07 apr 2011, 19:50

E Maria skrev:Ägglossningstest är inte pålitliga om du har graviditetshormon kvar i kroppen. Ta ett gravtest och se. Efter mitt missfall visade jag positivt på gravtest i 3 veckor typ... Först efter jag visat negativt på gravtest började jag använda äl-tester igen...

ja exakt,, mina ägglosningstickor var negativa från dag 11- till 15. jag hade titta samma dag hade MF då hade jag gravidhormoner men jag tror dom försvann ganska tätt jag titta ägglosning från dag 11 till 15. då var stickorna negativt. för när jag titta då på gravid senare testet negativt
allt negativt. jag som hoppades. min kropp startat senare och inte tidigt. :D
melindas
Nykomling

Inläggav anile » 10 apr 2011, 19:37

Ja, om du är uppe på nätterna med din lilla eller vaknar väldigt olika tider är kanske inte temp-metoden den bästa.

Ang. molvärken så verkar det ju vara lite olika för alla när (och om) den kommer, så det är nog inte så att det finns en specifik anledning till den (gissar jag), för då skulle den ju vara samma för alla? jag tönekr att en del kanske får ont av själva släppet, en del av hormonomställningen, en del blir lite risiga i magen osv. Mycket som påverkar. Jag har bra koll eftersom jag tempar och har märkt att jag ibland har molvärk fram tills ägget släpper, men ibland släpper inte ägget förrän en dag eller två efter värken och även andra symtom slutat (vilket förvånade mig då jag, precis som du, trodde att jag hade helkoll på äl utifrån mina tydliga symtom), så jag skulle vilja säga att det inte bara skiljer mellan person utan också mellan cykler (för en del alltså). Det är nog svårt att få veta vad det egentligen beror på.
Bild

Bild
MA okt -10 vecka 13 (v 9)
MA april -12 vecka 8 (v 6+0)
MF juni -12 vecka 5
MA jan -13 vecka 9 (v 8 )
MA april -13

Fertilitets -och missfallsutredning ua.
anile
Alltid online

Inläggav melindas » 11 apr 2011, 14:32

asså jag hade MF 9 mars och efter det hade jag ägglosning på dag 25 jag tycker det sent men det är helt normalt fick ont i äggstocken så jag kännde när jag hade ägglosning kan man ha haft ägglosning fler gånger?:D misstänker att min kropp startar sent
melindas
Nykomling

Återgå till Min bebis föräldragrupper
Annons: