Annons:

Ägglossning när slutar de ge utslag?

Diskutera symtom, tecken och tips vid ägglossning.

Ägglossning när slutar de ge utslag?

Inläggav Tmvh » 03 sep 2017, 19:57

Hej allihopa, jag är ny här i gruppen och nu efter 4 år tillsammans med sambon har vi en stor barnlängtan. :D

Jag har endometrios, min vänstra äggstock är de ganska mycket sammanväxtningar men på min högra finns det ingenting så den är helt normal.
Jag har varit gravid 2 gånger tidigare, senast för snart 4 år sedan men som sluta i utomkveds jag är idag 23. Sen dess har jag gått på psprutor men slutade med dom i september 2016.

Förra månaden började jag med CB Digitalt, första gången visade en glad gubbe sen dess har de bara rullat på, ( antar att jag nu har en cykel på 28 dagar )
Sen i måndags 28/8 har jag tagit äl varje dag men dock inte visat något förens i Fredags och på lördag kväll var det negativt igen.
Vi låg då måndag och fredag, de kanske inte räcker de vet jag.

Men jag undrar nu, när tester inte visar något har ägget redan släppt då? Och jag vet att vi skulle ha legat i lite till men vi båda jobbar så orken finns inte riktigt just nu.
Hur gör ni? Alla säger så olika saker när man googlar så blir nästan knäpp här. Skulle bli jätte glad om nån kunde svara 8)

Jag är jätte ny när de gäller detta. Så tror ni att detta räcker till för att bli gravid?
Har ägget släppt när de inte visar på äl test mer?
När befruktningen sker, räcker de med att min högra äggstock fungerar till 110% för att de ska bli resultat ?
För nu ligger jag med världens smärtor kan jag lova
Tmvh
Nykomling

Mitt Krypin

Re: Ägglossning när slutar de ge utslag?

Inläggav lillamee » 04 sep 2017, 07:54

Hej Tmvh!

Visst är det en djungel! Om du inte har något emot att läsa på engelska så är fertilityfriend.com en sida med mycket utförlig info, och om du registrerar dig ny där så får du en provmånad gratis med tillgång till alla deras VIP-funktioner. Jag lärde mig jättemycket där, om äl och om min kropp. Rekommenderar! De har en app också men den har jag inte provat.

Med äl-test så får man veta när man har förhöjda nivåer av lutein hormon (jag kommer inte ihåg ordagrant här, hoppas du förstår)
och dessa nivåer höjs ända fram till ägglossning. När ägget är släppt så går de snabbt ner igen. Fick du utslag i fredags så fick du antagligen äl någon gång runt den tiden. Den kan ha skett senare men bör ha skett före du fick neg på lördagen.
Hade ni sex på fredagen så kan det mycket väl ta sig! Det räcker ju med en gång ;)
Förstår att orken inte alltid räcker till, så är det ju här i livet. Att pricka in dagarna före äl och själva äl ökar förstås chanserna dramatiskt när man är otålig att skaffa barn och har du en regelbunden cykel så säger jag bara grattis!

Jag vet tyvärr alldeles för lite om endometrios men en fungerande äggstock har du så det ska räcka! Det kanske finns någon annan här som har samma sjukdom som är lite mer upplyst som kan ge dig mer information och erfarenheter :)
Jag håller tummarna för dig! Jag hoppas att du skriver här nästa fredag då om du får mens eller plus ;)
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Bor: Liten ort

Mitt Krypin

Inläggav Tmvh » 04 sep 2017, 10:10

Tack för svar! :D Jag vet inte vart man trycker när man ska svara på din kommentar :shock:
Jag skriver här om igen om cirka två veckor, tyvärr tror jag inte på resultat denna gång men jag kommer ta de som de kommer, men man vill verkligen plussa.

Endometriosen gör så att man kan få svårt att få barn, ville utreda mig för PCOS då de är vanligt. Men just nu har jag haft två ägglossningar och regelbunden mens / menscykeln men de hjälper inte mig förens jag är 24.

Efter ägglossning, har ni känt av symtom?
Jag kan inbilla mig mycket också. Men då endometriosen så kan jag ha lite ont då och då, men nu är jag mer öm känns det som i vänstra äggstocken + livmodern.
Tmvh
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav lillamee » 04 sep 2017, 11:22

Man kan få väldiga smärtor vid mens läste jag, låter väldigt jobbigt!
Jag brukar heller aldrig "svara" men inbäddad kommentar, jag bara skriver haha
Hoppas att du får en utredning om det är nåt som verkar konstigt! Tycker alltid att det är så löjligt med de här åldersgränserna hit och dit. Läste förresten att om man har endometrios konstaterad så kan man söka hjälp efter bara några enstaka försök till graviditet. Typ tre gånger. Eftersom det kan vara "farligare" om inte ägget kan ta sig fram i äggledaren. Så det känns som att du är i en riskgrupp med anledning av din äggstock som är drabbad. Har du opererat någon gång?
Eller har det hållits i schack med hormoner, typ p-piller?

Efter äl brukar jag få dålig hy, matlust och ibland molvärk. Veckan före mens har jag humörsvängningar. Vid graviditet hade jag inte några särskilda symptom alls. Så det kanske var mitt symptom haha
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Tmvh » 05 sep 2017, 09:09

Jag har opererats en gång. Men de slutade med att dom inte tänker göra fler op på mig då de är så mycket sammanväxtningar så de kan inte skrapa bort utan att skada de andra organen ( bara på vänster äggstock)
Jag nämnde de för läkaren men hon sa att de spelar ingen roll , 25 år får jag vänta med tills jag får hjälp.

Nu sitter jag här och väntar ivrigt på att få göra ett test. Troligtvis neg. Men hur stor kan chansen vara om vi hade sex måndag, fredag & söndag? Hade äl fredag/lördag :)
Tmvh
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav lillamee » 05 sep 2017, 13:08

Jag har läst att har man sex varje dag dagarna före äl så är 7 av 10 par gravida inom tre månader. För de som hade sex kanske 1-2 ggr den veckan så var det bara 2 av 10. Jag ska dubbelkolla dessa siffror. Men som du ser så är det rätt stor skillnad!
Det går inte att säga hur stor chans varje enskilt samlag ger, för det är så många om och men så hälften vore nog!
Ni har ju ändå prickat in helgen hyfsat bra, ägget lever ungefär 24 timmar, och vissa spermier är ju snabba simmare så de kan ju hunnit fram ;) Jag håller tummarna för att de gjorde det :D
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Mitt Krypin

Inläggav Tmvh » 05 sep 2017, 18:38

Haha redan nu känns det kört :D

Vill bara bli av med mina hjärnspöken / spök symtom..
Men har lite små hugg ´/ öm nedre till magen nu.. :( den här väntan är lång.
Tmvh
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav lillamee » 06 sep 2017, 07:43

Kom och häng med oss i BIM September-tråden! Vi är fler som hoppas på plus i höst :)
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Mitt Krypin

Återgå till Ägglossning
Annons: