Ägglossningstest som gravtest!?

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Ägglossningstest som gravtest!?

Inläggav sooolis » 08 jan 2011, 16:34

Nu vet ju jag att det här inte är ett positivt ägglossningstest!
Tog det 4 dagar efter ägglossningen så jag tycker ändå att det borde vara blankt.
Att det syns ett nästan lika starkt streck betyder väll att det måste finnas HCG i kroppen.
Ska ju inte ha mens förrän om 1,5 vecka så det kan väll inte bero på att mensen strax kommer?
Tacksam för svar! känner mig helt lost.
Eller är det så att jag är gravid & hormonen precis har börjat produceras?
Bilagor
theone.jpg
testet
(141.07 KiB) Nerladdad 568 gånger
sooolis
Stammis

BF: 101030
BIM: 110118

Re: Ägglossningstest som gravtest!?

Inläggav soma » 08 jan 2011, 16:45

När teststrecket är svagare än kontrollstrecket är testet negativt. Vissa får ett sådant streck hela cykeln och sedan blir det lika starkt/starkare än kontrollstrecket dagarna innan ÄL då LH hormonet ökar i kroppen. ÄL testet mäter inte HCG hormon, utan ett hormon som förkortas LH. Men ÄL tester är känsliga och kan plocka upp hormoner man har i kroppen under ÄL, mens och graviditet. Det innebär att man kan få ett positivt ÄL test vid graviditet, men det innebär inte att ÄL testet kan användas som grav test.

Jag vet att du inte kommer att gilla svaret, men det enda sättet att veta om man är gravid är att vänta till ca 14 dagar efter ÄL och då testa med grav test. Det suger att vänta, men det finns inga genvägar. En anledning att inte hålla på att testa för tidigt är att om man gör det kan man få ett plus ca 5 dagar innan mensen skulle komma och då är ju ett ägg befruktat och HCG hormonet börjar komma igång, men sen kan det vara så att ägget inte fäster utan man får mensen som vanligt... eller man kan ju kalla det ett tidigt MF, men hade du inte testat hade du ju sett det som vanlig mens. Så för att inte stressa upp dig för mycket är det bättre att vänta till 14-16 dagar efter ÄL, då får du ett relativt säkert resultat, oavsett om det är negativt eller positivt.

Hoppas du inte behöver vänta så länge som innan plusset kommer, men stressa inte! Det tar den tid det tar. För mig tog det 19 månader att få ett plus! :wink: Lycka till!
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav mysis87 » 08 jan 2011, 16:50

ja får 2 streck hela tiden med ägglossningstest, men som sagt- det blir starkare än kontrollstecket när det är dags. sen blir det svagare igen men det försvinner inte.
Bild
mysis87
Stammis

BF: 291111

Inläggav sooolis » 08 jan 2011, 16:54

okej, tack för svar! jag är rätt så ny med ägglossningstest så jag vet inte riktigt hur det ska vara :)
Har förstått att för att ett test ska vara postivit så ska det vara starkare eller lika starkt som kontrollstrecket.
Så egentligen undrade jag ju lite om varför det blir ett svagt streck, det måste ju vara så att man har lite sånna hormoner i sig hela tiden men att dom stiger vid äl & graviditet, eller är jag helt ute & cyklar nu?

Jo, vet att jag borde vänta & ta ett gravtest senare, men var bara så nyfiken ;)
sooolis
Stammis

Inläggav soma » 08 jan 2011, 17:01

Du har rätt, testet plockar upp hormoner som du har hela tiden och sen när du ska ha ÄL (eller blir gravid) så stiger hormonerna och du får fullt utslag.

Du kan såklart testa när du vill, men efter ett tag kan bebisverkstaden bli ett ganska dyrt och psykiskt påfrestande äventyr. Försök att tänka på annat så blir inte väntan alltför lång :wink: Lycka till!
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav sooolis » 08 jan 2011, 17:09

Jaha, okej, men nu förstår jag. Myste i alla fall på ägglossningen så får hoppas på ett plus om ca 2 veckor!
Jo, det blir ju rätt dyrt i längden, med ägglossningstest & graviditetstest hit & dit ;)
Ska försöka hålla mig!

Förresten, grattis till graviditeten! blir inte alls avundsjuk :wink:
sooolis
Stammis

Inläggav Zanna » 12 jan 2011, 09:33

Hej hej, jag tog äl-tester runt den 30 sept - 6 oktober. Det var de digitala, clearblue. De visade negativt. Efteråt vet jag att jag blivit gravid redan den 27 september. Så mina äl-tester visade ingenting annat än bara negativt äl-test. Hoppas det tog sig för dig! Lycka till!
Användarvisningsbild
Zanna
Alltid online

BF: 130316
Status: I väntan på Fyran

Inläggav elenaggg1671 » 24 jul 2020, 19:12

Ägglossningstest - topeuro-shop.com Dottern min använt detta och det funkade bra.
elenaggg1671
Nykomling

Återgå till Bli gravid
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(http://api.minbebis.com/articles.json?category=preconception&count=6&size=medium&sortorder=latest): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 12: Invalid argument supplied for foreach()