är alkohol farligt?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

är alkohol farligt?

Inläggav lisa_9 » 17 jan 2010, 02:46

hej jag undrar om de är farligt att dricka om man inte har gått i nån vecka än alltså fostret har inte börja växa

fast jag drack bara svaga drycker typ 3,5 or?
eller blir barnet skadad?
lisa_9
Stammis

Re: är alkohol farligt?

Inläggav Mjstiger » 17 jan 2010, 03:07

Hejsan!

Det du tycker är lite för du är vuxen och tål mer det du får i dig får barnet. Tänk att dricka ett glas vin utan att du behöver bli påverkad men barnet blir defenetivt. Fostret är litet och omtåligt. Det lilla som du tycker är lite MEN MYCKET FÖR ETT BARN/FOSTER. oavsett 2,8 3,5 eller 5,0.

jag vet att det finns kvinnor som röker och dricker under graviditeten och KAN FÅ FRISKT BARN MEN kan DU få det? ALLA FÅR inte friska barn, fast dem kanske har druckit ett glas i veckan. Just det glaset är mycket för det barnet du bär på.

jag jobbar med barn och ungdomar deltid (adoptiv barn) Ibland ser jag och pratar med barn och ungdomar dem har en missbildning pga alkohol och rökning. Andra missbruk med för den delen.

Alla får inte missbildningar, dem kan få koncentrationsvårigheter andra handikapp som inte syns. MEN MPNGA fall så klarar sig barnet. OCH det är BARA REN TUR.

Alla får göra som man vill, jag lägger mig inte i andras liv dem får sköta men dem ska vara medvetna vad det kan bli för KONSENKVENTER i framtiden.

Här har du ett svar och det är bara DU som kan påverka ingen annan.

Ha det MJ
Bild

Bild
Mjstiger
Alltid online

Inläggav Annette » 17 jan 2010, 08:30

Självklart är det inte bra att dricka när du är gravid men om du menar att du druckit 3,5% öl innan du visste att du var gravid så behöver du nog inte oroa dig alls. Mellan v6-10 utvecklar fostret de viktigaste organen så du bör vara extra försiktig då.
Användarvisningsbild
Annette
Alltid online

BF: 110914
Bor: Washington DC

Inläggav sprallos » 17 jan 2010, 08:42

Det är inte alla som är medvetna om att dom är gravida och går på fest. Som tur är så går det oftast bra just pga att barnet inte är "ihopkopplat" med mamman förrän vecka 7 eller vad det nu är. Jag är osäker....MEN vet man att man är gravid så kan jag inte förstå varför man ens tänker tanken på alkohol eller tobak.
En graviditet är kort, man klarar sig utan!

Nu vet jag inte hur det är för dig, vilken vecka du är osv. Men var det bara en gång och alldeles i början så är det bara hoppas att det inte gjort någon skada. Nervsystem och annat viktigt är bland det första som bildas, så då ska man verkligen inte förgifta sig.

Men alla gör egna val, jag personligen skulle inte ens tänka tanken. Men det är ju jag.
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav Danem » 17 jan 2010, 08:54

Alltså det är svårt att tolka din text,
är du gravid eller inte?

Om du menar på att du försöker bli med barn men vet inte ännu om du är gravid eftersom du skrev "inte har gått i nån vecka än alltså fostret har inte börja växa" så händer ingenting om du har druckit lite.
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav EW » 17 jan 2010, 09:17

Väldigt många som oplanerat blir gravid råkar festa en eller flera ggr innan de ens vet att de är gravida. Jag har aldrig hört att deras barn sedan drabbats på något sätt. Om det visat sig att du är gravid så är det såklart dags att leva därefter, utan alkohol och tobak. Som jag förstår det så har det visat sig att du är gravid och då tycker jag inte att du ska anklaga dig själv för att ha druckit innan du ens visste.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
EW
Alltid online

Inläggav Darkie » 17 jan 2010, 10:58

Jag skulle aldrig dricka en droppe alkohol under graviditeten, inte röka heller för den delen. Har dock aldrig ens testat röka, men jag jag snusen istället. Men nu kör jag med nikotinfri snus och det funkar ju faktiskt lika bra som under förra graviditeten.

Men alkohol är strängt förbjudet om man vill ha ett friskt barn.
Finns myter om att man får dricka ett glas vin då och då, men det är som sagt bara myt. Skulle aldrig dricka ens en droppe!
Bild
BildBildBildBild
Användarvisningsbild
Darkie
Alltid online

Inläggav 178anonym » 17 jan 2010, 11:14

Jag har läst att några forskare har kommit fram till att om mamman dricker alkohol, och det behöver inte vara i stora mängder, så slutar bebisen göra andningsövningar i magen för att den blir medvetslös. Så jag skulle nog inte dricka. jag smakade på sambons vin här en dag, men då doppade jag bara tungspetsen så det kan juinte vara farligt, men mer än det skulle jag inte dricka.
178anonym
Rådgivare Minbebis

Inläggav Danem » 17 jan 2010, 12:46

Men nu tror jag att de flesta har misstolkat texten!
Enligt vad jag har läst så vet inte lisa_9 om hon är gravid eftersom mensen inte ens är sen ännu utan hon har bara symptom på det och frågan gällde "om man inte har gått i nån vecka än alltså fostret har inte börja växa",
med andra ord ifall det skadar fostret om man inte ens har fått försenad mens ännu.
Och nej, då är det inte skadligt. Hur många har inte druckit utan att veta om en graviditet förrän mensen varit sen en vecka och det är enda symptom man haft!?

Om man är en vettig männsika så varken dricker eller röker/snusar man under en graviditet vilket jag antar om alla tills motsatsen har bevisats!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Miss_K » 17 jan 2010, 13:49

lite svårt att tolka texten men ...
I början av en graviditet innan man vet att man är gravid, fram tills v.6-8 någonstans så får inte fostret näring genom det som mamman äter eller dricker utan genom gulkroppen
Därför är det inte farligt för embryot om man dricker innan man vet att man är gravid. Ganska fiffigt ordnat egentligen.
Efter att moderkakan tar över gulkroppens roll är det däremot verkligen inte att rekommendera att man dricker. Alkoholen stannar till och med längre i forstervattnet än i den egna kroppen. Det är heller inte helt säkert när det är som mest skadligt för fostret med alkohol. Visst finns det studier som ibland visat att det fötts fullt friska barn trots att mamman tagit sig något glas vin i veckan men jag tycker att det låter onödigt att riskera neurologiska skador ...
Har du däremot druckit innan du visste att du var gravid så ta det lugnt :) Farligt att hålla på med skrämsel propaganda kring alkohol. I Norge, tror jag det var, ville folk t.o.m. abortera foster för de trodde att det skulle drabbas av skador för de druckit innan de visste att de var gravida ...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Nästa

Återgå till Min bebis föräldragrupper