Är der nån som har upplevet det samme ?

Klocka värkarna tillsammans med alla medlemmar här på minbebis.com!

Är der nån som har upplevet det samme ?

Inläggav maissa » 06 jul 2010, 19:21

Hej

Jag hoppas att nån kan hjälpe mig..Jag är nervös och räd för mit bebisen och hans utveckling :(

Idag är jag 36+1 och ska födde d. 1. augusti

Jag kan skrive lite om de sista två ulltraljud jag var til..och det er den grönne papper som vi får när vi är til ultraljud, som har överskrift (Obstetriska Uktraljudsundersökning) jag hoppas Ni forstår mig :?

Den 1. av de två sista ultraljud jag var til, var d. 7. juni och
jag var (32+0)
Jag har fått -15% ( det är när hon mätter bebisens huvud, magen och lårbenet).
Bebisens vikt var 1641 gram

Läkaren sa att jag måste komma til ultraljud igen efter 4 vecko for at tjekke om bebisen växa.

Så den sista ultraljud jag var til var d. 30 juni och jag var (35+2)
Jag har fået -18% (huvud, magen och lårbenet) så det tal blev högere op, den var -15% for en månad sen och det är det som jag är nervös för !!
Bebisen har vuxit ca. 500 gram och väger nu 2.114 gram.

Jag är rädd för att min bebisen inte kommer til at växa eller om han blir sjuk :cry:

Er der nån som har väret i den samme situation som mig och hvad kan der hända och är det fara för min bebis ? Jag är forviirad och rädd och vet inte hvad jag ska skrive !

Jag hoppas att dom der har upplevet det samme pratta om deres erfarenhet.

Jag ska til ultraljud igen d. 22 juli för at tjekke om bebisen växer..

Ursäkta att jeg inte skriver så perfekt svensk!

Hälsning

Maissa
maissa
Stammis

Re: Är der nån som har upplevet det samme ?

Inläggav *nea » 06 jul 2010, 22:47

Jag har ingen erfarenhet av tillväxtultraljud, men vad jag har läst i trådar här på forumet tidigare så låter det inte som om din bebis är "kritiskt" liten på något sätt. +-15% borde ju vara hyffsat normalt? Även om det var -18 % andra gången så har ju barnet vuxit och det är ju det viktigaste! Över två kilo i v 35 låter ju inte pyttelitet på något sätt.

Hade det varit allvarligt hade din läkare talat med dig om detta. Jag tror inte att du behöver oroa dig, men det är bra att de har bebisen under uppsikt så att de märker om något skulle hända. Syftet med att följa upp är antagligen att se så att bebisen fortfarande ligger inom "normalvärdena". Ring och prata med din barnmorska så att hon kan "tolka" informationen åt dig. Jag tycker inte att det låter bra att de skickar hem dig med ett papper och massor med oro och frågor! Kräv att någon berättar vad "-18 %" innebär!

Massa lycka till, du kommer få en jättefin bebis!
Bild
Bild
MF 7 juli -07
MA 25 maj -07, v.12
Användarvisningsbild
*nea
Alltid online

Inläggav helenaeg » 06 jul 2010, 23:15

Jag tycker inte heller att vikten du skriver i v 36 låter kritisk på något sätt. En av mina vänner födde sin lilla tjej och då vägde hon 2470 g, och då hade hon gått hela tiden ut. Så att barnet väger 2000-nånting tror jag inte är konstigt eller ovanligt. Vet du om din bebis följer sin kurva så att säga? Att den ligger lite under en "normalkurva" gör ju inget om den följer sin egen kurva. Sen undrar jag också, hur stora är du och pappan? Är ni korta och små i kroppen eller långa?
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav maissa » 07 jul 2010, 09:39

Hej piger

Jätte glad för at läse det Ni skriver för de har givet mig ro i mit huvud från alle de tanker och bekymringer jag hade!

Nea

Lige precis, det viktigaste är at bebisen under uppsikt om der skulle hända något.

Jag har väret hoss min barnmorske igår och vi prattade om det och jag ställat många frågor, jag tycker at vi samarbeta bra mig och min barnmorske men även det blir jag nervös och rädd, vet inte om der är för att det är mit förste bebis och man är lite ekstra för rädd då man inte har något erfarenhet.
Men jag kan förstå det du skriver och det är absolut inte bra att man inte får en god fortolkning.

Barnmorsken sa att om det blir nödvendigt så ska jag til undersökning på sjukjuset hvor de ska mätter Blodflödet i navelsträngen. Jag hoppas virkelig att det inte blir nödvendigt och att bebisen växa som han ska. :)

Tack så mycket för dit svar

helenaeg

Tack..

Ja min bebis följer sin kurva och han ligger inför det normale utvickling säger min barnmorske. Men han ligger tättere på den nedre normalgräns.
Ved ultralljud jag var till d. 7. juni ligger bebisen fint i den normalgräns men ved den sista ultraljudt(d. 30 juni) ligger bebisen lite nedre men är fortfarande över den nedre normalgräns.

Jag är inte stora, jag är kort..jag är 152 cm och pappa är 170 cm..

Barnmorsken sa att min bebis inte kommer att bli et stort bebis da jag och pappa är inte stora och långa..och det forstår jag bra.

Jag har en frågor mere

Vet Ni hvor mycket ska bebis växa på en vecka ? Det kan väre olika från bebis til andra. men normalt hvor mycket ska de växa ?

kram
maissa
Stammis

Inläggav helenaeg » 07 jul 2010, 17:06

Men då är ni båda ganska korta och då kommer ni ju mest troligt också få ett litet barn så jag skulle inte oroa mig allt för mycket om jag var dig.

Tror att alla bebisar växer olika när man är så långt gången som du är men när man tittar på graviditetskalendern på http://www.vardguiden.se ser det ut som att det "normala" (om det nu finns något normalt, det är nog bara en riktlinje) är att bebisen växer i vikt ca 200 g per vecka nu. Men som sagt, jag tror inte alla växer så mycket per vecka utan de har bara gjort ett snitt...
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav maissa » 07 jul 2010, 17:32

Hej igen helena

tack för dit svar..jeah vi är inte stora hellere inte långa..
jag tycker också det samma att vi får ett litet barn..det viktigaste at det er ett sund och rask barn

jag är glad för den hemsida du skickat för der är många informationer man kan få dit :)

jag prova at tag det stille og roligt och så måste vi se hvad det blir til nästa ultraljud

kram :)
maissa
Stammis

Återgå till På G till BB