Är det viktigt att ens barn kryper?

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Är det viktigt att ens barn kryper?

Inläggav babydjungeln » 08 apr 2010, 12:00

Kryper era barn? Om de inte gjorde och är större är det så något ni känner något till?

illa på att koordinera eller deres förmågan att ta till sig kunskap i skolan.
kolla undersökningsresultater på 15.000 barn här
http://www.babydjungeln.se/ar-det-vi...s-barn-kryper/
babydjungeln
Nykomling

Re: Är det viktigt att ens barn kryper?

Inläggav stajners » 08 apr 2010, 12:13

Min dotter kröp helt först när hon var 11 månader. Hon började krypa lite, lite när hon var 9 månader men då bara i sängen, på soffan och på badrumsgolvet. Tror mkt på att de andra golven (parkett) var för hala och att hon inte kunde krypa tidigare pga det.
Visserligen går hon inte än (är 13 månader) men det kan ju vara av olika orsaker som hon är lite "sen", fast det är hon ju inte heller, bara inte tidig :)
Kan bero på att hennes pappa gick när han var lite äldre (och han har verkligen inte problem med koordination eller motorik eller inlärning), att hon kom några veckor tidigare, att hon är osäker (rädd för att slå sej vilket man ser) mm.

Men alla barn kryper ju inte, alla har ju sina egna sätt att ta sej fram och är snarare påhittiga istället. Och jag tror inte att det behöver ha med koordination och motorik senare i livet, det forskas så om så mkt hit och dit hela tiden.
Jag tycker inte att man ska stirra sej blind helt och hållet på att de kryper eller inte. Det förstör så mkt för en själv.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år