är jag bitter? alkohol?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

är jag bitter? alkohol?

Inläggav ulrika124 » 28 mar 2010, 10:04

Hej

Känns som jag behöver skriva av mig lite,har världens bästa sambo som ställer upp på det mesta, lagar mat varje dag, fixar grejar och är väldigt kärleksfull mot mig och det lilla liv som växer i min mage.

Mitt problem är att jag strö mig SÅ på att det ska drickas på helgerna, han blir inte odrägligt full eller otrevlig. Men det blir några glas vin eller några drinkar....jag har aldrig stört mig på detta och jag är inte ens sugen nu under min grav tid.

Igår blev det första riktiga bråket och vi sa nog båda saker vi inte menade, men jag känner att han får gärna unna sig ett glas vin och en god drink på helgen men han nöjer ju sig inte med det ....så är han alltid seg dagenefter och detta är nästan varje helg.

Är jag bitter och full av hormoner? eller har han problem?

Han sa i går att jag kväver honom med allt tjat om detta och det vill jag inte för han är en toppen kille och kommer bli en bra pappa, men jag hatar känslan av att han dricker på helgerna......

Vad ska jag göra? :cry:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ulrika124
Alltid online

BF: 100711
Status: mamma :)

Re: är jag bitter? alkohol?

Inläggav EW » 28 mar 2010, 11:32

Dricker han fast ni är ensamma hemma? Om han inte kan avstå och blir sur av att du tar upp det så har han problem med sin relation till alkohol. Det skadar inte att han kommer till insikt innan bebisen kommer för då behöver ni vara där för varandra dygnet runt! Lycka till.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
EW
Alltid online

Inläggav MiJu » 28 mar 2010, 21:03

Låter inte sunt att förstöra er helg tillsammans efter en arbetsvecka, dels kvällen innan sedan med seghet dagen efter. Ett glas må väl va, men det borde räcka!
Hoppas ni kan reda ut det. Lycka till.
MiJu
Nykomling

Inläggav ulrika124 » 29 mar 2010, 09:41

tack för era svar, vi pratade ganska länge igår kväll, min önskan är att han nu förstår att jag inte trvis med att han "festar" till det på helgerna och detta kan INTE fortsätta när lill* kommit ut i världen. Och då är der lika bra att det slutar direkt.

Jag tror han förstod mig men nu får han allt leva upp till bevis, jag kräver inte att han ska bli en nykterist men jag kräve att han förstår mig, vill inte känna oro och ha konstiga funderingar, vil ju njuta av min grav tid och hinna förbereda mig /oss tills den lill* kommer ut.

Tänk om man kunnde byta roll under en tid då skulle han nog bli förvånad hur kroppen känns hur tankarna snurrar och få känna det lill* livet leva runt i magen, då skulle det inte va några problem att avstå från alkohol.

Tack igen för era svar.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ulrika124
Alltid online

Inläggav Happy » 29 mar 2010, 14:23

Hej! har en sambo här som är exakt likadan! är inte alls kul, vår son är över året och jag bär på andra barnet nu! han tycker lixom att eftersom han jobbar och drar in pengar kan han unna sig öl på helgerna.. har pratat med han men de hjälper inte!
Bild

Bild
Happy
Alltid online

Inläggav ulrika124 » 31 mar 2010, 10:59

happy va trist det är, att det ska va så svårt oss hmmmm jag hoppas det löser sig för dig också, jag väntar ju än på att min "gubbe" ska leva upp till bevis att ta det lugnt med alkolen och nu i helgen är det ju påsk så jag hoppas att allt vi har pratat om hålls.

Kram
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ulrika124
Alltid online

Inläggav Liiiiten » 31 mar 2010, 11:33

Min sambo accepterade till en början att jag inte gillade att han drack i och med de starka alkohollukterna m.m. Det gick bra de första två-tre månaderna, men nu de senaste tre helgerna har han varit mer eller mindre berusad hela helgerna. Blir ett långt snack ikväll om påskhelgen nu som är långhelg dessutom. Han får välja en kväll, precis så som vi kom överens om! Men jag håller med er tidigare talare om at tdet vore härligt att byta plats för en stund så att partnern förstår/får en inblick i hur vi känner.

Många duktighetspoäng ska min sambo ändå ha för att han slutade röka (nästan) direkt då jag började gnälla på lukten!
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav annablueone » 31 mar 2010, 11:52

Hej!
Ja ni...Kan säga till dig ulrika att han kanske känner sig pressad med allt som han känner att han "måste" göra nu när du är gravid. Även fast vi har alla hormoner så är det mycket tankar och mycket press som han säkert känner. Har ni pratat om hur han känner med allt? Drack han varje helg då du inte var gravid? Har han familj som har ett alkohol problem? Det bådar inte gott då han redan börjar dricka varje helg...om han gör det nu...hur blir det sen då bebisen kommer? Det blir ju inte en midre stressig situation. Hans aggrisivitet är en vanlig reaktion då man blir "på kommen".
Happy: Jag tycker att du ska ta ett seriöst snack. Även fast han vill tjafsa bort det så stå på dig. Du måste tänka på vad det är för bild av en pappa som dina barn får. Jag säger inte att han är dåligt på något sätt så men man måste tänka på att barnen kommer först och att de är som små svampar. :)
BildBild

Bild
annablueone
Stammis

BF: 110305
Bor: Uppsala
Status: Gift med Niclas!

Inläggav KatarinaR » 27 jul 2010, 12:41

Något som fungerade för mig var att få min man intresserad av träning. Han gillade också att dricka på helgerna förr (och vi kan fortfarande ta ett glas vin tillsammans).

Men jag fick honom att börja träna endel och sedan dess tänker han mycket mer på vad han stoppar i sig. Och dessutom känner han att han inte kan dricka för mycket för då orkar han inte träna dagen efter.

Bara ett tips...

/Katarina
KatarinaR
Nykomling

Inläggav Ellas pappa » 28 jul 2010, 06:40

Grymt Katarina :) man blir både pigg, glad och motiverad till att leva hälsosamt när man tränar. Bara att lyfta på hatten till ditt initiativ :D
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Återgå till Min bebis föräldragrupper
Annons: