Är så sugen på barn nr3 men velar om hela livet

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

Är så sugen på barn nr3 men velar om hela livet

Inläggav godishanna » 15 nov 2014, 22:05

Så svårt att stå mellan flera olika viljor inom mig. Jag vill så gärna ha ett tredje barn men samtidigt vill jag att de ska växa upp lite, längtar så efter äventyr, att få ut och resa. Planerar att göra en större resa det år vi fyller 40, vilket är samma år som vår yngste fyller 6. Tror inte de bör vara yngre för att få ut ngt av och orka med den typen av resor. Jag deppar ju över att det då kommer vara 15 år sedan jag var på äventyr och äventyraren i mig drar och sliter och jag klarar snart inte att vara hemma mer. Men, har alltid sett mig själv med tre barn. Kan knappt se en bebis utan att börja längta efter en till. men jag kommer inte orka, det var nog jobbigt att vara hemma, fast med en tuttande liten igel och en trotsig storebror som endast fick vara på förskola 15 h i veckan och vad gjorde jag då, ammade. Vad gjorde jag när han var hemma? Ammade. Mådde jag bra av det? Nej. Det blev bättre efter ett halvår ungefär när den lilla kunde lämna tutten ibland, storebrors trots avtog och vi vågade oss ut på trevliga utflykter och hade riktigt mysigt. Men en tredje... Med två 15 h barn varav då en kommer vara i trotsåldern och dessutom tanken på att skjuta upp min dröm tre år till... Alternativ? Skaffa barn nr tre efter resan. Mamma var ju över 40 när hon fick mig så det ser jag inga problem med bara det att jag inte vill ha en sladd...
Jag vet att jag troligtvis är tokig på något sätt men kan inte reda ut vad jag egentligen vill och det är likadant när det gäller jobb och bostad, det finns så många drömmar men de passar liksom inte ihop. Blir liksom aldrig riktigt nöjd och det känns som om jag hela livet gjort fel val.
Oj detta blev långt. Behövde nog få ner mina funderingar på pränt, förväntar mig inte en lösning...
Lillebror Alve född 130703
Bild

Sötaste Vidar född 110112
Bild
Användarvisningsbild
godishanna
Alltid online

Bor: Hurva

Re: Är så sugen på barn nr3 men velar om hela livet

Inläggav Mysmonstret » 16 nov 2014, 18:42

Förstår dina tankar, även om jag ej är din sits. Man vill ut på så mkt, men barnet hemma hindrar en, heeeela tiden. Man känner sig halv som person, samtidigt som man vill ha fler barn för kroppen säger så!

Att din mamma var över 40 betyder inte att det går bra för dig. Det är väldigt svårt att få barn i den åldern, många får ta till dyra pengar för insemineringar och hormonbehandlingar. Det är väldans massa tester under graviditeten just för att risken för kromosomrubbningar är större. Men det vet du ju...
Jag hade dock inte vågat vänta, jag hade skaffat barn när jag hade chansen!
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Sasandra » 23 nov 2014, 12:29

Hej!
Jag är inte i din sits men jag kan skriva ner lite av de tankar jag får när jag läser det du skrivit. Jag är själv gravid med barn nummer tre. Väldigt oplanerat. Vi hade tänkt vänta (minsta är bara ett år när trean kommer). Jag har haft ångest över hur det ska gå men nu, snart halvvägs börjar jag landa i situationen. Innan hade vi mååånga diskussioner om vi skulle ha en trea eller inte. Mannen är rätt nöjd med två men sa att om jag verkligen ville ha en trea så var trean absolut välkommen. Nu slapp vi välja...

Iaf, det där med att sitta fast i bebis kan jag känna igen. Jag tänker några konkreta saker:
- Du måste inte amma, alternativt pumpa ur eller flaskmata. Eller amma en kortare tid.

- Varför inte dela föräldraledigheten så du får komma ut lite? Kan inte du jobba tex två dagar per vecka och pappa är hemma? Det måste ju inte vara mamma som är hemma första tiden. Detta beror iof på hur viktigt det är för er med amningen. För det ÄR jobbigt att vara hemma. Jag sliter mitt hår ibland och har nu valt att arbeta halvtid under graviditeten för att orka vara en bra mamma när jag väl är hemma.

- Om ni väljer att inte skaffa en trea. Kommer du känna dig lugn med det beslutet då eller ångra dig? Vad säger den andra hälften där hemma? Tänker också att fertiliteten sjunker för oss tjejer iom ålder och vad händer om ni väntar och det sen inte går?

- Se till att ni planerar några kortare äventyr. Lämna barnen hos någon släkting och åk iväg en vecka eller en weekend. Gör något så du inte blir tokig! ;)

Blev en massa funderingar där.. Hoppas ni hittar en lösning som känns bra för er. Lycka till!
Bild

Bild

Bild

Förlorade en liten böna i vecka 6 i juni 2013
Förlorade ett litet pyre i vecka 11 i januari 2013
Användarvisningsbild
Sasandra
Alltid online

Status: Gravid med trean!

Inläggav tikban » 08 okt 2019, 12:40

Thanks for the post! طراحی کتاب کودکان great article :idea: