Nu kommer tv freaken fram
Kollade på unga mödrar häromdagen, och en av tjejerna där hade separerat och märkte även hon av oroligheter/ändrat beteende vid henne och hennes killes separation. Deras pojk var med kring 2 års åldern tror jag...
Hur som helst, där berättade de att barn har ett anat tids perspektiv. Så att ta varannan vecka kanske inte är det mest optimala med ett "såpass" litet barn utan barnet kan behöva en trygghets bas så att säga.
För dem funkade det bäst att mamman hade honom under veckorna och varannan helg och pappan enbart hade honom varannan helg.
Kan låta själviskt att inte pappan får se sitt barn oftare, men barnet ska ju få känna tryggheten och när man är två så är man ju ganska mammig och pappig. Ett alternativ kan ju vara att köra så ett tag för att när barnet vant sig vid separationen, sedan ändra om att ses oftare.
Och när jag skriver ses så menar jag att barnet ska få slippa stressen att flytta fram och tillbaka mellan två olika punkter. Men som sagt alla är olika.
Ett annat kompispar som gick isär löste det som så att barnet hade sin fasta bas, så bodde mamman där varannan vecka och pappan där varannan vecka. Men det kanske inte funkar för alla föräldrar krävs ju en hel del av föräldrarna för att något sådant ska funka. Men i detta fallet var de goda vänner vid deras uppbrott och ville inte flytta barnen...
Svårt att råda.
Men att veckovis flytta ett barn fram och tillbaka kanske inte är det bästa för barnet, men för er föräldrar. Kan ju upplevas som så att i slutet på veckan när barnet vant sig vid tillvaron så blir det ett nytt uppbrott och tillvaron rivs upp igen...
Hoppas ni kommer fram till en lösning, men skulle gissa att ditt barns sömnproblem har med mycke av detta att göra.....