Alla 35+

Forum för alla blivande mammor över 35 år.

Re: Alla 35+

Inläggav Zanna » 27 okt 2010, 16:22

Hejsan!
Jag är "bara" 33 år, men ansluter mig hit ändå om det går bra? Plussade för en vecka sedan och enligt bm ska jag ha bf den 13 juni 2011. Detta är tredje barnet för mig, men första för min kille, vilket är spännande. Mina andra barn är 10 och 7 år.

Vi sitter just nu och funderar på det där nupp testet, om vi ska göra det eller inte.. Jag menar, om man får hög sannolikhet så innebär det ju inte att det är så eller? Rädd att man hänger upp sig på det. Hur går det till, ni som gjort det?
Användarvisningsbild
Zanna
Alltid online

BF: 130316
Status: I väntan på Fyran

Inläggav 37an » 27 okt 2010, 19:03

Hej Allihop!
Välkommen Zanna, fast att du inte är 35+ :D

Det där med nupp test är ju upp till var och en.
För oss var det en självklarhet!
Vet inte hur vi hade handlat om vi fått dålig prognos, men vi fick ett lågt risktal, och hon som utförde ultraljudet såg ingen anledning till fostervattenprov.
Det värsta som kan hända är ju att man får höra något man inte vill höra, och det bästa är ju att man får se den lill* innan rutinultraljudet :D

Det man ska veta är ju att det finns inga garantier för att barnet är "friskt" med detta test, det kan ju bara ett fostervattenprov svara på, men det innebär ju oxå en risk i sig..

Inte lätt detta, men jag ångrar mig inte och skulle jag bli gravid igen i framtiden kommer jag göra det igen!

Idag fick vi tid för rul, 18 nov är det dax, längtar och hoppas att allt fortfarande är bra därinne!

Ha det så bra Alla!
37an
Nykomling

Inläggav 37an » 27 okt 2010, 19:11

Hej Zanna!

Glömde ju berätta hur det går till..
ca 1 vecka innan ultraljudet var jag och lämnade ett blodprov, vad dom kollar där vet jag inte riktigt, och det kunde inte min barnmorska heller svara på riktigt :S
I alla fall 1 vecka senare var det dax för ultraljud. Där mäter dom nackspalten på den lill*, och tillsammnas med ditt blodprov, ålder, om du är rökare, och om du har haft hjälp med att bli gravid räknar dom sen ett ett risktal.
Hoppas du blev lite klokare.

//Malla

:)
37an
Nykomling

Inläggav Lotta72 » 27 okt 2010, 19:32

Hej på er!

Här är en gammal kärring till! :lol:

Lotta heter jag, 38 år, en dotter född okt -09. Sambon är 41. Vi bor i ett hus ett par mil norr om Varberg. Är äntligen nygravid med tvåan. Bf i början av juli, men h*n kommer förmodligen ut i slutet av juni eftersom jag kommer att begära (och redan är lovad) ett planerat snitt. Om det lilla grynet stannar kvar...

Zanna:
Nupp-testet är den delen där man mäter nackspalten på fostret. Kub-testet är nupp-testet i kombination med blodprovet och allt det där som 37an skriver om. Var för sig (blodprovet eller nupp-testet) är det bara 70% chans att de visar rätt resultat. Vid Kub-testet (båda testen in kombination) är det 90% sannolikhet att det visar rätt resultat. Men som ni skriver, det finns inga grantier. Vi valde att göra kub-testet vid förra graviditeten. Vi hade förmodligen inte velat ta bort ett barn oavsett vilket i det läget vi var då, men om det var något som inte stämde med det ville jag vara lite förberedd på det. Nu gjorde jag tydligen barn som en 15-åring och ut kom ju en perfekt liten tjej! :)
Vi kommer definitivt att göra testet den här gången oxå.
Lotta72
Alltid online

Status: En efterlängtad 2:a på väg!

Inläggav myran2010 » 27 okt 2010, 20:08

Vi valde att inte göra KUB testet och när/om vi får ett barn till kommer jag inte göra det då heller.
Bild
myran2010
Stammis

Inläggav Zanna » 28 okt 2010, 08:22

37an skrev:Hej Zanna!

Glömde ju berätta hur det går till..
ca 1 vecka innan ultraljudet var jag och lämnade ett blodprov, vad dom kollar där vet jag inte riktigt, och det kunde inte min barnmorska heller svara på riktigt :S
I alla fall 1 vecka senare var det dax för ultraljud. Där mäter dom nackspalten på den lill*, och tillsammnas med ditt blodprov, ålder, om du är rökare, och om du har haft hjälp med att bli gravid räknar dom sen ett ett risktal.
Hoppas du blev lite klokare.

//Malla

:)

Hej och tack för svar!
Jag är rökare, men har slutat sedan jag gjorde mitt plus. Så har jag gjort med mina andra barn med. Hur mycket påverkar det att jag rökt innan? Nu blir jag nervig ju. Ska nog göra det testet ändå, som sagt, det där extra ultraljudet =). Kram!
Användarvisningsbild
Zanna
Alltid online

Inläggav Zanna » 28 okt 2010, 08:26

Lotta72 skrev:Hej på er!

Här är en gammal kärring till! :lol:

Lotta heter jag, 38 år, en dotter född okt -09. Sambon är 41. Vi bor i ett hus ett par mil norr om Varberg. Är äntligen nygravid med tvåan. Bf i början av juli, men h*n kommer förmodligen ut i slutet av juni eftersom jag kommer att begära (och redan är lovad) ett planerat snitt. Om det lilla grynet stannar kvar...

Zanna:
Nupp-testet är den delen där man mäter nackspalten på fostret. Kub-testet är nupp-testet i kombination med blodprovet och allt det där som 37an skriver om. Var för sig (blodprovet eller nupp-testet) är det bara 70% chans att de visar rätt resultat. Vid Kub-testet (båda testen in kombination) är det 90% sannolikhet att det visar rätt resultat. Men som ni skriver, det finns inga grantier. Vi valde att göra kub-testet vid förra graviditeten. Vi hade förmodligen inte velat ta bort ett barn oavsett vilket i det läget vi var då, men om det var något som inte stämde med det ville jag vara lite förberedd på det. Nu gjorde jag tydligen barn som en 15-åring och ut kom ju en perfekt liten tjej! :)
Vi kommer definitivt att göra testet den här gången oxå.

Hej! Tack för svar!
Ska nog göra testet ändå. Men undrar, vad är skillnaden på kub och nupp test? Är det samma?
/Kram Zanna
Användarvisningsbild
Zanna
Alltid online

Inläggav 37an » 28 okt 2010, 12:15

Hej!

Det vi gjorde va ju en kombination Kub/nupp. Blodprov/Ultraljud.
Sen finns det tydligen så man kan göra antingen det ena eller det andra, men detta fick vi erbjudande om att göra i Helsingborg.
Hur mycket det spelar in att du är rökare vet jag inte, det får du fråga om ni nu väljer att gå vidare.

//Malla
37an
Nykomling

Inläggav Lotta72 » 28 okt 2010, 18:23

Zanna:
Kub-test = Nupp-test + blodprov.
Lotta72
Alltid online

Status: En efterlängtad 2:a på väg!

Inläggav Lotta72 » 28 okt 2010, 18:27