Allt känns bara som skit just nu...(långt)

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Allt känns bara som skit just nu...(långt)

Inläggav Längtar32 » 28 okt 2011, 21:27

Jag vet inte längre vart jag ska vända mig och vad jag ska göra.. Allt känns bara så tungt.. :(

Vi har en 11-veckors bebis och en 3-åring.
Det är sen den lille kom som det känns som att livet bara brakat ihop totalt. Det är totalt kaos och bara ångest över det mesta.

Vår 3-åring känner sig grymt åsidosatt då hon alltid varit väldigt "mammig" och jag vet inte hur jag ska få tid över till att även vara med henne då lillskrutten inte alls känner sig lika trygg hos min man (inte så konstigt första tiden, jag vet). Lillen åt konstant tills för 1 vecka sedan då han, helt plötsligt har börjat gallskrika när han ser bröstet och bara har gått upp 50 gram på 1 månad (ett skäl till oro hos mig) och i och med att han åt hela tiden förut så fanns det nästan inte möjlighet för mig att ta hand om 3-åringen alls (han har alltså fördubblat sin vikt på 2 månader, så mkt åt han)och hon mår inge bra av detta och har börjat bete sig illa på både det ena och andra sättet för att få ut sin frustration (oro, ångest för mig). Jag kunde inte annat än sitta still med lillen då han har haft svårt att få grepp om tutten pga problem tungan så jag kunde inte gå runt och göra grejjer eller dylikt för då tappar han direkt greppet :(
Sen är 3-åringen KONSTANT sjuk, vilket lett till att vi nu ska på utredning för hon är väldigt smal och vill inte riktigt äta heller (massor med oro för min del).
Vi bor även ute på landet, vilket gör att vi ej kan få avlastning eller social kontakt då det tar så lång tid att både åka till stan och hem igen.

Jag vet inte vart jag ska ta vägen!!! Hur får man lillen att äta igen, varför skriker han när han ser bröstet, helt plötsligt, när han har ätit helt exemplariskt ända tills för ca 1 vecka sedan??!! Han har även kolik, vilket vi märkte redan efter 3 veckor så jag går på mjölkfri diet sedan dess..

Näe, jag vet inte.. Är så slut psykiskt att jag tom börjar bli otrevlig mot både mannen och har kort stubin mot barnen..
Fy fasen....
Det känns som att det bara är jag som har dessa problem då alla min bekanta och vänner bara säger "Åhhh, det är sååååå underbart att ha två barn" men jag känner bara att jag inte vet hur jag ska få livet att gå ihop över huvudtaget :cry:

Jag vet inte om jag bara svamlar men måste få detta ur mig....
Längtar32
Alltid online

BF: 200711

Re: Allt känns bara som skit just nu...(långt)

Inläggav Nelia » 29 okt 2011, 07:18

Usch vad jobbigt du verkar ha det. Jag kan svara lite för varför din lille kille skriker så vid bröstet i alla fall, när de är runt 12 veckor går de flesta bebisarna in i en utvecklingsfas, man kan läsa om det i boken Växa och upptäcka världen, eller från en app till iPhone om man har en sådan, heter The Wonder Weeks (kostar bara 15 kr). Detta gör att de skriker mycket och ofta, vill äta konstant, vill ha mer närhet osv.

Vet även hur det känns att inte ha tid för sin stora, vi har en 3½-åring och jag har dåligt samvete jämt för att jag inte kan unna honom lika mycket tid och uppmärksamhet längre. Men mellan amningarna då han är nöjd så får han ligga mycket på filten på golvet så jag kan vara med min stora kille, alternativt vara hos pappa när han är hemma. Många gånger sitter jag på golvet i sonens rum och ammar samtidigt som vi kanske bygger Lego eller spelar spel m.m. Och tyvärr blir han mer bortskämd nu än innan, med lite mer TV och spel, vilket resulterar i lite mer gnäll och trots, men det FÅR vara så nu i början. Jag tror att man så småningom kommer in i rollen som tvåbarnsmamma och det mesta kommer lösa sig så småningom. Man får ge det lite tid bara.

Har du pratat med BVC om din oro/ångest? Du kanske kan få lite hjälp genom att prata med en psykolog om det? Jag gick regelbundet hos MVC/BVC's psykolog under sista delen av graviditeten (pga en annan oro för bebisen i magen) och det hjälpte mig mycket. Men har även tidigare träffat en underbar kurator för att lära mig hantera min ångest jag hade för många år sedan.

Stor kram till dig!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav L8i » 29 okt 2011, 08:37

Usch vad jag lider med dig!
Ja att få någonting alls att fungera när man har en bebis med kolik känns mer eller mindre omöjligt. Att lägga ner bebisen när den är mätt och nöjd för att mysa med den store går ju inte, får bebisen är ALDRIG nöjd. Julians kolik tog nästan kål på oss alla, han skrek dygnet runt, med undantag för sovpaus på eftermiddagen runt 12-18 ungefär, sen var det igång hela natten och morgonen igen.

Antingen kan du ta itu med koliken och prova gå på akupunktur eller till kiropraktikern, du kanske ska prova introducera flaskan med lite ersättning om bebisen inte blir mätt (för så betede sig Julian vid bröstet då)

Annars kan väl din man ha den lille när han kommer hem från jobb, oavsett vem bebisen trivs bäst hos. Har han kolik skriker han var han än är ändå och det innebär att du får lite tid över till dottern..
Går hon på förskolan för övrigt?

Har ni någon släkt eller vänner ni kan be om hjälp en stund? Det innebär ju också att du får tid till dottern. Ja det är fan inte lätt, jag önskade livet ur oss alla flera gånger under dessa 4 månader, men det blev ju bättre!! Glöm inte det! Även om det inte heller är till någon större tröst just nu..

Kram!
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Längtar32 » 29 okt 2011, 10:06

Nelia - ja, den boken hade jag när stora skruttan var liten men vi hittar inte den nu och den är utsåld på alla sajter :( Men vad "bra", då har vi en förklaring till varför han är svårsövd hélt plötsligt och mer ledsen än förut. Dock så har han SLUTAT äta mkt i samband med detta, inte BÖRJAT äta mkt.. :o Skumt...
Längtar32
Alltid online

Inläggav Skoogstrollet » 29 okt 2011, 19:51

Längtar32: Jag är visserligen inte tvåbarnsmamma, men känner väldigt väl igen det här med att ha kort stubin och ständigt vara sur på sambon. För mig hänger det väldigt mycket ihop med hur mycket/lite jag får sova och förvärras drastiskt om jag inte har ätit på länge. Sedan är det väl inte konstigt om du dessutom är stressad över båda barnens matintag. Så du är inte ensam om att inte tycka att småbarnslivet är glamoröst och bara så mysigt. Visst är det mysigt också, men jäkligt tufft många gånger med lite sömn och frustration över att aldrig komma någon vart eller ha egen tid.

Det jag tänker på är om 3-åringen kan uppskatta att få vara stor och hjälpa dig hämta saker som blöjan, kanske få välja kläder till bebisen mm. Om du sitter och ammar mycket går det kanske ha en mysstund och läsa en bok eller lyssna på musik ihop samtidigt. Hur du än gör så blir det ju en omställning för 3-åringen att bli petad från förstaplatsen hos mamma.

Försök se vad ditt barn gillar och om han äter mer vissa dagar eller mål. Barn svälter sig ju inte medvetet utan kan äta ett supermål en gång om dagen eller med några dagars mellanrum. Dietisten som föreläste på vårt babycafé i veckan hade erfarenhet av barn som åt bara pasta eller bara protein i perioder.

Sedan håller jag med Nelia om att man inte ska vara rädd för att ta hjälp om man mår dåligt. Jag har just nu en kompis som fått diagnosen förlossningsdepression med ångest och tack och lov får ordentlig hjälp. Hon trillade tyvärr in i det i samband med att det var problem med amning och viktuppgång och fick ångest över att hon svalt sitt barn och sov inte på en vecka, men hon har som sagt en historia med psykiska problem sedan tidigare, så hon hade ju lättare för att trilla dit.

Så var rädd om dig och tillåt dig att utrrycka (beklaga) dig över hur livet är även om alla andra tycker livet är så perfekt! Bara genom att beskriva hur man har det kan du finna mönster och höra att andra har liknande bekymmer. Jag hoppas att allt löser sig!
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 130606
Status: Mamma t Ronja 101227 & Wilda 130606

Inläggav Längtar32 » 05 sep 2012, 14:03

Hej igen!

Jag hittade min tråd som jag skrivit tidigare och blir fortfarande varm om hjärtat när jag ser era svar till mig. Just där och då var era svar en ljusglimt i mitt kaos (betydde mer än ni anade) och även om vi fortfarande har lite smått kaotiskt hos oss och inte fått ihop alla tåtar så fungerar livet så otroligt mycket bättre nu.

Vill bara tacka er så mycket!!! :D
Längtar32
Alltid online

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år