Ammar jätteofta!

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Ammar jätteofta!

Inläggav AKAmini » 06 aug 2012, 02:01

Min 4 veckor gamla son har den senaste veckan velat ligga vid bröstet non stop så fort det blivit kväll. Jag har mycket mjölk och han går upp i vikt väldigt bra (500g/vecka) men ändå verkar det ju som att han är hungrig? Han kan ligga och snutta med 20 min mellanrum på kvällarna och runt 45 min åt gången då, till slut kommer det ju inte så mycket mjölk mer (tomt blir det ju aldrig).
På morgnarna och dagarna äter han med 2-3 timmars mellanrum och är nöjd mellan målen, men så fort det blir kväll vill han suga hela tiden och är allmänt ganska onöjd även om han inte skriker mycket eller så.
Jag provade ikväll att erbjuda honom lite ersättning efter att han snuttat länge, för att se om han egentligen var hungrig, men han var inte vidare intresserad utan sög lite grann och tryckte sen ut flaskan med tungan. Vilket gör mig glad eftersom det isf VERKAR som att det inte är hunger det beror på, och jag vill helst helamma så länge det är möjligt

Är det bara så att han är tuttig på kvällarna, eller är min mjölk kanske inte fet nog för honom på kvällarna? Nån som varit med om samma och fått en bra förklaring på detta?
AKAmini
Stammis

BF: 120706

Re: Ammar jätteofta!

Inläggav Linen » 06 aug 2012, 17:50

bebisar vill ofta amma mycket på kvällarna. kommer ej helt ihåg varför. men amma du på bara, bebben gillar det och mår bra. helt normat! :-)
Bild
Bild
Bild
Linen
Alltid online

Inläggav AKAmini » 08 aug 2012, 06:53

Tack för svar! :)

Så länge det är normalt så :) Är det något som kommer att gå över tro, eller kommer han att vilja ammas så här på kvällarna ända tills han börjar äta mat vid 6 mån ålder?

Har tre äldre barn som också ammats, men det här är något jag inte känner igen från mina tidigare erfarenheter av amning. Men sen glömmer man ju snabbt också :P
AKAmini
Stammis

Inläggav Linen » 08 aug 2012, 17:05

kommr heller inte riktigt ihåsäg hur det är. men tror det blirmer i typ tillväxtperioder. och lugnare ibland. pch ju större de blir desto effektivare ammar de, kortare tid och mer sällan. vad jag minns iaf. :-)
Bild
Bild
Bild
Linen
Alltid online

Inläggav AmelieM » 09 aug 2012, 01:16

Hej! Dottern är nu 7 veckor och hänger vid bröstet hela kvällarna. Sugbehov, utvecklingsprång, tunn mjölk och nappvägran. Undrar också när det slutar:-)
AmelieM
Stammis

BF: 1206
Status: Frustrerad

Inläggav madddee » 09 aug 2012, 07:47

Åh, jag kommer ihåg att jag hade sånna kvällar också. Så länge dina bröstvårtor fixar det så är det ju toppen. Amning är ju så mycket mer än bara mat. ;-) mina bröstvårtor gav upp i en sån period i början (fick massa sprickor och sår trots luftning och alla möjliga knep) så hade jag turen att få ett nappbarn så jag fick avlastning ;-) men det blir bättre!!! Det blev det iallafall här. :-D
Bild
Bild
madddee
Alltid online

Inläggav AKAmini » 09 aug 2012, 20:27

Linen: vad bra minne du har! Jag hade glömt bort det mesta av det där, trots att jag ammat 1½-2 år tidigare :P

AmelieM: här har det blivit lite bättre med tuttandet nu :)

madddee:ja, jag tror att han nog har lite magknip på kvällarna så det funkar som tröst för honom :( Han är inte överdrivet förtjust i napp men han tar den oftast efter lite trugande. Upptäckte med förra barnet att det hjälper om man håller handen mot kinden på dom medan man liksom knackar lätt med fingret mot "knappen" på nappen :)

Jag hade också hemska sprickor trots perfekt tag och bra sugteknik och fick bakterieinfektion i ena bröstet. Hade fruktansvärt ont ända till i helgen som var :-/ Men åt klart penicillinkuren härom dagen, så den ömhet jag känner nu i vårtorna av det intensiva sugandet är inget i jämförelse :P
AKAmini
Stammis

Inläggav Linen » 09 aug 2012, 20:52

usch för spruckna bröstvårtor... tur sånt går över. längtar ändå till att amma igen. kan sakna det... i februari så... !
Bild
Bild
Bild
Linen
Alltid online

Inläggav AKAmini » 10 aug 2012, 09:53

Jag hade också saknat ammandet väldigt mycket :)
Funderade där ett tag, när det var som värst med infektionen och såren vägrade läka, på att ge upp amningen. Är väldigt glad över att jag bet ihop, har ju planerat att amma i minst två år :D
AKAmini
Stammis

Inläggav Mango » 11 aug 2012, 10:36

Min lille ammar också hela tiden! Han är visserligen bara 8 dar så har väl kanske lite med det att göra.
Barnmorskorna jag pratat med säger att anledningen att de blir lite gnälliga om kvällen är att de vill försöka "lagra" massa närhet inför den lite längre nattsömnen. :)
Bild
Mango
Stammis

Status: Blev mamma till lilla Olle 20120803

Nästa

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning