Ammar jätteofta!

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Re: Ammar jätteofta!

Inläggav AKAmini » 11 aug 2012, 12:35

Det kan stämma Mango, och grattis till sonen :)
Fast min son verkar inte veta vad nattsömn är, han sover sämre på nätterna än dagarna :P
Han somnar väldigt sällan vid bröstet så när han vaknar på natten för att äta ligger han vaken efteråt och blir efter en stund ledsen för att han vill bli upplockad (vi samsover) :-/
AKAmini
Stammis

BF: 120706

Inläggav Rielly » 11 aug 2012, 13:11

Har hört att på natten finns det tydligen mer näringsämnen i mjölken och att det är därför bebisar i perioder vill ha mer på natten hade sånna perioder med min son också men det går över. Bara att kämpa på =)
BildBild
Rielly
Stammis

BF: 111003
Bor: Newcastle

Inläggav flingan32 » 05 apr 2013, 09:19

AKAmini skrev:Min 4 veckor gamla son har den senaste veckan velat ligga vid bröstet non stop så fort det blivit kväll. Jag har mycket mjölk och han går upp i vikt väldigt bra (500g/vecka) men ändå verkar det ju som att han är hungrig? Han kan ligga och snutta med 20 min mellanrum på kvällarna och runt 45 min åt gången då, till slut kommer det ju inte så mycket mjölk mer (tomt blir det ju aldrig).
På morgnarna och dagarna äter han med 2-3 timmars mellanrum och är nöjd mellan målen, men så fort det blir kväll vill han suga hela tiden och är allmänt ganska onöjd även om han inte skriker mycket eller så.
Jag provade ikväll att erbjuda honom lite ersättning efter att han snuttat länge, för att se om han egentligen var hungrig, men han var inte vidare intresserad utan sög lite grann och tryckte sen ut flaskan med tungan. Vilket gör mig glad eftersom det isf VERKAR som att det inte är hunger det beror på, och jag vill helst helamma så länge det är möjligt

Är det bara så att han är tuttig på kvällarna, eller är min mjölk kanske inte fet nog för honom på kvällarna? Nån som varit med om samma och fått en bra förklaring på detta?

Vi har en treveckors tjej som gillar att snutta länge på brösten på nätterna, har nu hittat ett bra sätt att amma på och sova samtidigt :-) och det är att amma på sidan, då kan hon äta och sen sova lite och sen äta lite till. Jag märker också att hon blir snabbare nöjd nu när hon har fått ligga så där och äta, verkar trivas bättre med det. Jag har också haft det problemet att hon har ätit och sen när man lägger bort henne så börjar hon bli orolig och vill äta igen, så får hon mat igen och så kunde det hålla på. Min kompis tipsade mig att ligga på sidan och amma, vilket verkade vara en hit för oss iaf. Prova och se om det hjälper er,
flingan32
Nykomling

Föregående

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning