Annons:

Ammar konstant på kvällen

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Ammar konstant på kvällen

Inläggav Darunia » 06 jun 2011, 22:07

Min dotter är 2 veckor imorron och dom senaste dagarna har jag märkt en ganska jobbig förändring i hennes snuttande på kvällarna.
Hon vill snutta konstant, har haft henne vid bröstet i princip 3 ½ timme ikväll med enstaka pauser för mig.
Hon gör också så att hon snuttar en stund, släpper och skriker tills hon hittar bröstet igen och snuttar en stund till. Och så går det runt. Om hon inte somnar och sover några minuter, vaknar, skriker tills hon får bröstet igen. Är det normalt? Går det över? Är hon otrygg på kvällen eller har jag för lite näring?
Hon är inte alls så här "krävande" på dagarna utan bara på kvällen.
Har provat lite med napp sen igår men hon vill inte gärna ta den. Måste man öva upp bebisar i att ta nappen?

Finns det nån som har tips på hur man kan göra för att få det bättre för både min dotter och mig?

Tack!
Darunia
Nykomling

Re: Ammar konstant på kvällen

Inläggav Summertime » 06 jun 2011, 22:53

Ja vissa tar nappen snabbt andra vill inte alls. Dessutom passar inte alla nappar man får prova sig fram. Min son tog bara anatomisk latex ex. Och då vid tre vekors ålder hittade jag rätt napp. Sen behöver du inte oroa dig för näringen förenns hon vägs igen. Men du kommer att märka att vissa perioder kommer de att vilja amma oftare för att öka mägden mjölk. Om du verkligen vill amma så håll ut. Annars prova ersättning. Även många äter upp sig inför natten men hon är så liten än så det tror jag inte att det är.Men prova nappen förs.
Bild
Bild
Summertime
Alltid online

Inläggav Snigel » 07 jun 2011, 07:58

Vi hade såna där snutt-maraton på kvällarna fram tills hon var ca 2 månader. För min tjej var det nog att hon ville äta upp sej för natten för hon sov hela nätterna (till kl 5) under den perioden. Jag var lite frestad att prova ersättning på kvällarna eftersom det är jobbigt men är nu glad att jag höll ut, det blev ju bättre!

Hon har också varit så där skrikig emellan snuttandet på kvällen som du beskriver. vi använder Minifom och Semperdroppar, rapar henne ofta (dom suger ju i sej luft när dom skriker så där) och jag försökte att slappna av framför TVn och att inte stressa upp mej. Man får liksom välja att acceptera läget :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav Danem » 07 jun 2011, 14:06

Ja det är normalt!
Det går i perioder när barnet vill äta mer och det är för att få upp mjölkproduktionen, det tar någon dag innan det har stabiliserats igen.
Mjölken är som fetast på förmiddagen och minst på kvällen så därför äter de oftare då, låt barnet äta om det är det den vill.

Med nappen har vi gjort som så att jag erbjuder bröstet först men vill hon inte ha så får hon nappen istället om hon vill ha den.
Våran son ville inte alls ha napp och vi testade många olika innan vi slutade försöka.
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav carina_ » 07 jun 2011, 14:23

Hej

Kan också trösta dig med att adam var likadann! Jag ammade 3-4-5 timmar varje kväll! Var helt förtvivlad och kände skall det verkligen vara så här? Men visst det skall det det kan vara så.

Jag tröttnade på att sitta i fotöljen från 16 tiden till 21-22 tiden med ammande nästan konstant! Gick upp i sängkammaren, drog ner rullgardinen och gick och la mig med adam ammande i sängen. Han somnade och sov tre/ fyra timmar. Han orkade inte med alla ljud runt 16 tiden! tv var på/ telefon ringde/ min sambo kom hem. Det blev för mycket och adam ville ha lugn och ro och mörkt och släkt och lite kallt!

Pröva att gå och lägga dig med din dotter.
Användarvisningsbild
carina_
Alltid online

Inläggav Dalis » 04 jul 2011, 21:59

Hej!
Grattis till lilla tjejen!
Tipset jag kan ge är att se till att hon inte somnar när hon ammas. Tex genom att kittla lite under foten eller nått, dels kommer hon äta sig mätt även om mjölken är lite mer vattning på kvällen och dels kommer hon hålla sig mätt längre och därmed sova längre. Jag önskar att jag hade gjort så med min lilla tjej för då hade jag sluppit endel av problemen med sömnen som vi hade i många månader.

Några mer tips, som jag fått i efterhand och som jag också önskar att jag använt när min tjej var nyfödd var att amma dottern fyra stora mål på dagen från båda brösten (amma, rapa och amma lite till från samma bröst sen rap båda gångerna), byt blöja och ha lite gos-tid mellan amningen av brösten, sen sova 2,5 timme efter varje gång på dagen. Och så två ammningar på natten, i dunkel och då bör du vara tyst och byt blöja om det behövs (sen sova 3-4 timmar). Om du lägger dottern mätt och vaken kommer hon somna själv och du kommer slippa massa sömntrubbel längre fram. Istället för napp, om hon inte tar det, skulle jag alltid ha med en snuttetrasa när du ammar och även lägga med i hennes säng (då luktar den du och ger trygghet).

/Dalis
Dalis
Stammis

Inläggav Dalis » 04 jul 2011, 22:11

P.s glömde skriva att när tjejen är 2 månader går det att ta bort en av amningstillfällena på natten och då kan hon sova mycket längre på natten. Antingen kanske hon sover över ett natt mål själv eller om hon inte gör det så kan du behöva köra henne i vagnen för att hon ska somna om.
Så kolla klockan och passa in tiderna med 3,5-4 timmar mellan början av ammningarna (alltså början av amning-blöjbyte-gos-amning-sova) och följ det, det var tipset jag fick...lite sent tyvärr.
(Skicka ett meddelande om du är intresserad av att veta mer så kan jag kolla upp vart jag fått tipset från)
/Dalis
Dalis
Stammis

Inläggav Danem » 07 jul 2011, 18:47

Dalis: Alltså hur menar du nu?
Om bebisen är hungrig, skiter du i att amma då för att du vill "ta bort" en måltid?
Barnet styr sina måltider helt själv så fri amning är det absolut bästa i de flesta fallen. Vill man ha en fungerande amning ska man inte göra som du skriver och det funkar inte i praktiken att göra så heller.

Om vi tar mig och min dotter som exempel, hon äter alltid från båda brösten vid varje måltid och hon äter med max 3 timmars mellanrum på dagen och äter en gång (ibland två) på natten. Och tänka sig, det har hon styrt helt själv!
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav cooper » 07 jul 2011, 20:58

Dalis: Det där låter som ett tips från förra generationen :) "Amma inte mer än var fjärde timme! Låt barnet skrika imellan, det är bara bra för lungorna"-

Skämt åsido; hoppas du inte tar illa upp, men det där stämmer inte. Precis som Danem skriver så är det fri amning som är rekomendationerna nu. Och det fungerar.
BildBild
cooper
Stammis

Inläggav Dalis » 15 jul 2011, 22:20

Jo, fri amning är bra om det funkar. Men nu verkade det ju som det inte fungerar så bra och då vill jag komma med ett alternativ som kan få det att bli bättre, eller hur :wink: . Är barnet hungrigt så vill det ha mat och skriker och då SKA man ge barnet mat.
Hur får man då barnet att bli mätt och inte vilja snutta hela tiden, är frågan? Man ger ordentlig med mat varje gång man ammar, det är inte alla som får veta hur av BVC. Mig sa dom inget till i alla fall, trots att jag hade problem. Så jag fick finna mig i att vara en snutte dygnet runt. Nu när jag fått hjälp så vet jag att med ordentliga mättande amningar så blir det mindre snuttande och mer mat, och barnet blir mätt, glad och belåten :D
/Dalis
Dalis
Stammis

Nästa

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: