Annons:

Amningsfunderingar...

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Amningsfunderingar...

Inläggav Ewi » 22 feb 2009, 11:42

Har lite klurig situation med min lillkille när det gäller amningen. Han äter ungefär med 2-3h mellanrum, lite beroende på. Delvis ammar han ca 8-12min före han släpper, gäspar och verkar nöjd. Men det kan även bli 8-12min, sedan kink, sedan mera amning, mer gråt osv i timtal, spec. på nätterna.

Problemet är att när han kommer in i dessa cirklar, så ser det ut ungefär såhär: Äter 8-12min, släpper, ser sömnig ut, blir rapad, läggs ner, spyr mjölk, börjar skrika och slutar inte förrän han får bröstet igen. Där han återigen kör samma cirkel (äter, spyr, äter spyr). Han har även mycket bökande och stökande vid bröstet, kan verka frustrerad och släpper det hela tiden. Sitautionen blir inte lättare av att han även lätt blir nästäppt, samt har diverse "snark-ljud" när han öppnar munnen för att ta "ordentligt" tag.

Just nu funderar jag om jag har för stark utdrivningsreflex? För det blir faktiskt lite bättre om han t.ex. tillåts "ful-amma" (med för litet grepp), vilket det blir ibland på natten när jag inte orkar hålla på mera. Han verkar även må bättre av att sitta mer upprätt vid amning, samt sova med lutning.

Blev lite långt detta... Någon som känner igen sig i beskrivningen och har råd på vad jag kunde pröva? Får tilläggas att vissa dagar/nätter förlöper jättebra, utan sånt här stök, men att stök-dagarna/nätterna känns för många. Man blir också så himla ledsen som mamma, när ens barn frustrerat gråter och stökar vid bröstet, ammar, spyr, gråter mera och blir mer och mer otröstligt, förutom om man ammar direkt igen, vilket startar om alltihopa. :cry:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Ewi
Alltid online

Re: Amningsfunderingar...

Inläggav sofiaK » 22 feb 2009, 12:06

tycker det låter som att han har magknip då de kan bli väldigt tuttiga .. se till att rapa honom ordentligt och ge miniform droppar.. sen napp..
sofiaK
Alltid online

Re: Amningsfunderingar...

Inläggav evilducky » 22 feb 2009, 22:42

Ja, håller med om att det låter som att det är magen som spökar. När Bianca har ont i magen börjar hon också stöka vid bröstet och släppe, börjar gråta, vill ha mera tutte men släpper igen osv. Förut var tutten det enda som gällde när hon hade magnip men hon kunde inte amma mer än i kanske 10 minuter utan att börja sprattla, dra med benen och kroppen och vika på magen.

Minifom och sempers magdroppar kan hjälpa. Och att massera magen innan läggdags. JAg brukar lägga Bianca på mage ett litet tag innan hon går och lägger sig också och jag tycker att det hjälper. Sen på natten, för att hon inte ska hinna komma så långt att hon börjar sprattla osv, brukar jag dra bort tutten efter ett tag när hon ahr somnat och inte verkar vara hungrig längre (innan jag tycker att det snart är dags att stöka) och går och vaggar henne ett tag istället innan jag lägger henne i sängen igen. Så att hon somnar till vid bröstet men somnar ordentligt i famnen när jag vaggar henne istället. Så väntar jag tills hon sover rätt djupt innan jag lägger henne så att hon inte vaknar till och kanske störs av magen. Det funkar rätt bra för oss i alla fall.
När det var som värst och jag inte kunde lägga ner henne utan att hon vaknade av magen lät jag henne sova i barnvagnen ett tag. Då la jag ner henne, hon började rycka och vakna (kanske gråta) och jag rullade bara jättelite på vagnen med ena handen samtidigt som jag la den andra handen på hennes mage och shyshade så lugnt jag kunde. Om det inte hjälpte tog jag upp henne så tidigt som möjligt igen innan hon vaknade till ordentligt.

Blev ju hur långt inlägg som helst :oops: . Men det var lite tips som funkar här iaf, hoppas det blir bättre snart.
BildBild
evilducky
Stammis

Återgå till Barn 0-2 år

Annons: