Angående garantin vid köp av barnvagn av privatperson!!

Här pratar vi om föräldrashopping, mode och skönhet!

Angående garantin vid köp av barnvagn av privatperson!!

Inläggav girlie_girl » 01 dec 2011, 19:52

Ska köpa en helt ny Brio happy swivel av en privatperson. Han fick barnvagnen från babyproffsen för att hans barnvagn gick sönder på flyget när de var ute och reste. Han fick den genom en försäkring! Han har självklart kvitto. Kvittot är från den 6:e oktober detta år åch gäller två år framåt. Vagnen var tokbillig, gick på 3300 kr och en ny kostade 5500 kr. Så vi sparade över 2000 på detta köp. Han bor i Stockholm och vi bor i Gävle. Jag trodde dock att det funkade med garantin endå utifall något hände men tji där fick jag. Har pratat med både barnens hus och babyproffsen här i gävle och de säger att garantin är hans privata (Vilket jag tycker är skumt då det inte står hans namn på kvittot) och att det ej kan överlåtas på mig. Jag trodde att till exempel babyproffsens butiker sammarbetade med varandra men tydligen inte. Likaså gör inte barnenshus det heller. Att även om man köpte den på barnens hus i sthlm skulle man kunna lämna in vagnen på något annat barnens hus. Det är ju trots allt brio som tillverkar vagnen och då borde det i princip vara att bara lämna in den hos någon återförsäljare som säljer brio vagnar, för garantin måste ju innefattas av brio? För stämmer detta är ju i princip varje kvitto/garanti ogiltig för de som köper barnvagn via blocket från tex en annan stad inte giltigt och det händer ju rätt så ofta. Trist bara tyckte jag :( Kommer dock att köpa vagnen endå! Självklart varför lägga ut över 5500 när man får den för mer än 2000 kr billigare? Någon annan som tänkt på detta??
Bild

Bild
girlie_girl
Alltid online

BF: 110421

Re: Angående garantin vid köp av barnvagn av privatperson!!

Inläggav grodan » 01 dec 2011, 22:38

Tror att det är så, garantier är personliga.
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav girlie_girl » 01 dec 2011, 23:11

Men då borde det ju finnas namn på kvittot? Står ju bara kundens exemplar på..
Bild

Bild
girlie_girl
Alltid online

Inläggav smulan_88 » 02 dec 2011, 00:11

Jag kan av egen erfarenhet säga; köp inte barnvagn på babyproffsen.
Vi trodde också att det var en och samma kedja, så vi köpte barnvagnen i Växjö hos mina föräldrar. Vi sa att vi var från Värmland och att det var där vi skulle ha den.

Personerna i butiken upplyste oss inte då om att barnvagnen var "bunden" till babyproffsen i Växjö. Tji fick vi, ett fabrikationsfel från emmaljunga gjorde att bakaxeln släppte och tack vare "de egna" butikerna dröjde det 6 veckor innan det äntligen blev fixat.

Hade vi vetat detta hade vi ju köpt den i Karlstad, betydligt närmare.
Då jag inte fick bära mycket i början iom kejsarsnitt va man bunden inne i ca tre veckor.

Tycker ändå att man som säljare ska berätta om deras "kedjas" olika affärer och att de igentligen inte har ett dugg med varandra att göra.
Men men, bra om andra får reda på detta och handlar hos sin lokala försäljare, eller iaf tänker på att fråga.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav kristallklarvinter » 02 dec 2011, 10:26

Garantier på barnvagnar är väll ändå bara på 6 månader så i april har den gått ut tror jag..
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav girlie_girl » 02 dec 2011, 11:37

Hum bara 6 månader låter lite lite :(
Bild

Bild
girlie_girl
Alltid online

Inläggav Vitlilja » 02 dec 2011, 17:27

Men reklamationsrätten borde ju fortfarande gälla, eller? Och det är iaf 3 år på reklamationsrätt. Fast då måste det vara ett typ fabrikatsfel eller liknande.
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Återgå till Shopping, mode & skönhet