Ångest inför jobbstart!

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Ångest inför jobbstart!

Inläggav Miimmi » 07 mar 2012, 15:19

Jag har en sådan otrolig ångest inför vad som kommer att hända då min föräldraledighet tar slut till vintern. Alternativet att gå ner i arbetstid finns men är omöjlig att genomföra då jag och min sambo arbetar på samma ställe med en körsträcka på ca 12 mil var dag. Skulle jag gå ner i tid innebär det att vi får köra med två bilar, vilket blir 24 mil. Och inte ekonomiskt (alltså det har vi inte råd med) Vi lämnar vårt hus ca 06 och är hemma tidigast 16.30.. Det är för långa dagar för att vara på förskola.

Jag har kan inte välja och vraka bland jobb, om det nu finns massa. Och att lämna ett "tryggt" jobb känns inte bra. Jag har haft funderingar på att starta eget men har idétorka. Det är ett tag kvar men tiden flyger förbi. Har ni några råd på hur jag kan gå tillväga? Jag mår jättedåligt över detta.
Miimmi
Nykomling

BF: 110901

Re: Ångest inför jobbstart!

Inläggav walstalinda » 07 mar 2012, 15:43

Vilken jobbig sits.
Har ingen bra lösning.. Enda jag kan komma på är att ge barnet en lite längre helg kanske? Dvs inte jobba fredagar eller måndagar?

Annars är det ju bara att byta jobb.. Eller att killen får åka kollektivt hem alternativt dit.

Hoppas att ni hittar ett sätt som passar er.
Bild
walstalinda
Alltid online

Inläggav naellie » 07 mar 2012, 16:01

Aj så tokigt!
När du säger att du har tolv mil till jobbet och du inte ens nämner kollektivtrafik, andtar jag att du bor i eller utanför en småstad nånstans?
Det är ju inte bara tiden på dagis, de lär ju inte ha öppet så tidigt som 06. Och vilken granne, mormor eller kär vän vill passa bäbis så tidigt?
Det jag skulle rekommendera dig är dagis i samma stad som du och din kille jobbar...det är nog enda raka!
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav tiratora » 07 mar 2012, 16:55

Tänkte precis som ovanstående att det kanske går att få dagisplats i närheten av där ni jobbar. Då blir det inte lika långa dagar samt att det kan ju vara så att barnet blir sjukt el liknande på dagis så att man måste gå från jobbet för att hämta tidigare. Då vill man kanske inte att det ska ta en timme innan man får ta hand om sin lilla sjukling.
Lycka till!!
tiratora
Stammis

Inläggav Miimmi » 07 mar 2012, 22:05

Det där med att lämna i samma stad som vi jobbar i har jag inte tänkt på... Får man välja hursom? Det vore något att se över.
Vi bor på landet utan någon kollektivtrafik tyvärr.

Bästa vore om jag kunde arbeta i vår kommun. Har ju jobbat på samma ställe sedan gymnasiet tog slut! Är rädd för att aldrig hitta ett nytt jobb!
Hut gjorde ni, gick ni ner i tid å i så fall hur mycket?
Miimmi
Nykomling

BF: 110901

Inläggav Beca » 07 mar 2012, 22:34

Jag har för mig att man får välja dagis lite "som man vill" eller jag menar att det inte behöver vara i den kommun som man bor i.
Du kan ju alltid söka jobb när du är mammaledig, inget som säger att du behöver ta dom om du inte vill sen, men just för att se om du kan få något bättre och kanske närmare hem?

Jag kommer nog också söka lite jobb när jag är mammaledig sen, inte för att jag har långt till jobbet och jag trivs verkligen på mitt jobb, men alltid bra att titta runt när man är i en situation då man egentligen inte behöver ett nytt jobb, ger en mycket större frihet att välja och vraka och även öka lönemässigt :) Sen är man också mycket attraktivare på arbetsmarknaden om man redan jobbar, då anses man inte som lika "desperat"...

Hoppas att det löser sig för er!
Användarvisningsbild
Beca
Stammis

Återgå till Ekonomi & Jobb