anhörig på förlossning

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

anhörig på förlossning

Inläggav mysan30 » 10 apr 2010, 20:45

hejsan, jag måste bara få skriva av mig lite... min syster är gravid och har bf 28april, det är jättekul, fast det som är mest spännande är att jag ska få vara med henne!!! :D att vara där som stöd utan att ha ont själv kommer att vara underbart, att få se en bebis födas :D hon är ensamstående och jag ser det som ett stort förtroende att hon valde mig. hon sa att min erfarenhet av att föda sex barn själv kan vara till hjälp. visst kanske det men det är något helt annat när någon annan föder..
men samtidigt är jag lite orolig för att inte räcka till, förstår vad sambon menade sist att man blir hjälplös och maktlös. vill ju bli så bra stöd som möjligt. min syster vill helst inte prata om det, hon vet inte riktigt hur det kommer kännas så planera vill hon inte.
vi har skrivit förlossningsbrev och sånt. även packat bbväska. nu väntar vi bara. vill så gärna att det ska bli en bra och fin förlossningsupplevelse för henne.
finns det nån annan som varit med som anhörig? :D
Bild
mysan30
Alltid online

Re: anhörig på förlossning

Inläggav emeliehjaertajonas » 10 apr 2010, 22:07

Oh det är otroligt!
Jag fick chansen att vara med min svägerska när hon fick sin andra son i oktober förra året. Det är en sån otrolig upplevelse! Man känner sig väldigt hjälplös när man står där bredvid men wow vilken känsla! Det är något alla som vill borde få vara med om tycker jag. Speciellt gravida, jag var gravid i vecka 17 med vårt första barn när hon födde och det var jättebra mot min förlossningsrädsla. Jag var jätte rädd inför förlossningen innan men efter att ha varit med om ett sånt mirakel så såg jag fram emot min egen :) Att vara med om hennes förlossning tror jag var det som gjorde det lättare för mig att acceptera hur min egen förlossning blev (akut snitt efter jag börjat blöda).

Men njut! Det är som sagt en otrolig upplevelse som man har med sig resten av livet! Jag menar, man får ju se ett liv börja :)
Du och jag sen den 8 augusti 2005
Bild
Bild
http://emeliehjaertajonas.blogg.se
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

BF: 111225
Status: Gift, mamma och gravid

Inläggav MammaGugge » 24 apr 2010, 21:45

Jag var av en slump med på min systers förlossning.
Det hela handlade om att hon hade gravid klåda och skulle bli igångsatt. Dom sa att det kunde ta upp till tre dygn och då skulle hon få kejsarsnitt. Med andra ord, det skulle ta tid så jag åkte med henne in.
Efter några timmar så skulle hon föda och hennes man var inte där än. Så jag blev kvar. Men han hann in innan barnet kom ut. Men jag blev kvar och stod där som ett fån i fotändan när den lilla blåa saken kom ut. Hon var så söt egentligen och när hon var bara 20minuter gammal fick jag hålla henne. Hon höll ett hårt grepp om min tumme och pekfinger. Vilken underbar känsla.
Jag åt andra sidan vill inte ha någon annan med mig än fadern. Så vill båda så häng med! :D
MammaGugge
Stammis

Bor: Landet
Status: Gravid, första!

Inläggav mysan30 » 25 apr 2010, 20:35

hejsan, jag försöker föreställa mig hur det kommer att bli, men det är svårt. jag hoppas bara att jag ska klara det och inte svimma lr så :roll:
jag ser verkligen fram emot det, vill verkligen vara med om det här.
min syster har bf på onsdag 28/4 så det är inte lång tid kvar.
lika spännande varje kväll man lägger sig, och inte veta om det händer just inatt.
en sak oroar mig lite... min syster har fått ett väldigt dåligt och snäsigt humör sista tiden vilket jag kan förstå. men vet inte riktigt hur jag ska bemöta henne om hon är så på förlossningen. nån som vet? ska jag dra mig tillbaka , lämna henne ensam lr bara hålla med henne om allt?
Bild
mysan30
Alltid online

Inläggav Strumpan » 25 apr 2010, 22:00

Vad underbart att du får vara med! Jag skulle väldigt gärna vilja vara med när min syster får sin bebis, men det får jag inte taskigt nog ;) .

Ang din fråga hur du ska bemöta henne så vill jag råda dig till att vara där för henne och lyda hennes minsta vink och göra det snabbt :) .
Ni har väl pratat igenom vad hennes önskemål är inför förlossningen?
Har ni gjort det så bör du ändå vara beredd på att hon kan ändra sig under förloppet.
Var lyhörd och lämna inte hennes sida!

Lyckost :D !
[url=ht[url=http://tickers.families.com]Bild[url=http://tickers.families.com]Bild[/url]
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online

Status: Gift och mamma till två barn

Inläggav mysan30 » 02 maj 2010, 15:44

hejsan. syrran har nu gått 4dagar över tiden... jag går som på nålar här hemma. varje kväll tänker jag inatt så... men ingen bebis :(
vill inte ringa och tjata på henne heller, ringer varannan dag nu, bara för att se att allt är bra.
vi har allt klart för förlossningen ochså, skrivit brev och packat väskan.
jag har packat åt mig med och åt småkillarna som ska vara hos mormor under tiden. så nu bara väntar jag och allt börjar kännas nervöst. jag ska få se min systerdotter födas!!!! :D
Bild
mysan30
Alltid online

Inläggav trollotta » 03 maj 2010, 12:57

jag har inte varit med som anhörig på någons förlossning, däremot så var både min mamma och min man med på min förlossning, som tog två och ett halvt dygn från igångsättningen.
det som hjälpte mig oerhört var att få massage, vet du inte hur du skall massera så fråga bm om hjälp, extra mat och gott kan också vara en mycket god idé.
BildBild
Användarvisningsbild
trollotta
Stammis

BF: 100120
BIM: 090520
Bor: dirty south

Inläggav knutsiri1 » 04 maj 2010, 21:29

Ingen förlossningsberättelse än mysan30? Vad spännande att stå bredvid o ta del av det hela :)
Ha det underbart
Användarvisningsbild
knutsiri1
Stammis

Inläggav mysan30 » 07 maj 2010, 20:11

hejsan. nä ingen bebis än... 9 dagar över tiden... hon var på bvc i tisdags, bm undersökte henne och tydligen var det inte ´"moget" alls :(
men hon fick en läkartid till på onsdag, och en ev igångsättning på torsdag. men pga mina dåliga igångsättningar tror jag att hon helst vill att det ska starta naturligt.
suck är så sugen på att få snooza bebis, hehe det är nästan som att man ska få en själv :D
när bebis väl är ute så kommer det en f-l berättelse, det kommer jag inte kunna låta bli att skriva :D
Bild
mysan30
Alltid online

Inläggav mysan30 » 12 maj 2010, 14:47

hejsan. imorgon är det dags :D syrran ska bli igångsatt och det känns väldigt kul. äntligen ska hon få sin bebis.
var på undersökning idag, inte ett skvatt hade hänt, så de ska köra med ballongkateter, och sen ta hål på hinnorna. är det nån som har erfarenhet av en sån igångsättning? läkaren menade att hon trodde inte att bebisen skulle komma imorgon, så de verkar tro att det ska ta tid.
kommer inte att bli lätt att sova inatt.
har i alla fall laddat väskan med ätbart och hoppas att allt ska gå fort tyrots allt
Bild
mysan30
Alltid online

Återgå till Förlossningen
Annons: