Anna Wahlgren

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Anna Wahlgren

Inläggav Medea » 05 dec 2008, 09:43

Vad har ni andra för åsikt om Anna Wahlgren och hennes tekniker och böcker? Jag har bara läst barnaboken och Sovgott och är en smula kluven. Det låter ju så bra men kan vara svårare i praktiken.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online

BF: 100516
Bor: Narnia

Re: Anna Wahlgren

Inläggav Ejin » 05 dec 2008, 12:58

jag har inte läst hennes böcker men jag har läst en held del av hennes råd och kan säga direkt att vissa är sådana jag INTE skulle tillämpa på mitt barn iaf... så jag är lite skeptisk till henne... men man borde kanske köpa en bok o läsa igenom helt innan man dömer för hårt...
BildBild

Ma sep-07 V 11
mf Jan-08 V 4
Ejin
Alltid online

Inläggav Linita » 05 dec 2008, 15:05

jag tycker anna wahlgren är hemsk! Det funkar säkert bra i de flesta fall men jag tror mer på Jesper Juul som säger att metoder är ett intrång i barnets intregritet. Jag tycker inte det finns något utrymme för barnets eget personlighet i alla hennes scheman och dylikt, hon är alldeles för rigid för min smak.
Jag läste barnaboken när Elsa var några månader och jag blev bara arg hela boken igenom. Nej, läs Jesper Juuls "mitt kompetenta barn" istället, han har mer respekt för barnets egenheter, även om han kan vara lite väl extrem åt andra hållet ibland.
Bild
Linita
Stammis

Inläggav Medea » 05 dec 2008, 15:19

Jag läste barnaboken när jag var gravid och tyckte att det lät fantastiskt bra det där med maten. Mera mat mera mat och ännu mera mat, jo eller hur. Döm om min förvåning när min dotter knappt hade gått upp något i vikt. Jag ammade och ammade och ammade lite mera. Men hon är för tidigt född så hon orkade väl inte äta som hon skulle. Jag kände mig som förstaklassens as som hade trott att jag gjorde något vettigt. Fungerar det på andra bebisar så är det ju fantastiskt men blir det strul så blir skuldbeläggningen så stor. Det är lätt hänt att tankar kommer när man är trött såsom att det egentligen inte existerar kolik utan det bara är mitt barn som har ångest. Det är en hemsk tanke, att man som förälder ger sitt barn ångest.
Det är säkerligen inte det hon vill men det är lätt tänkt att man är ansvarig för sitt barns "ångest"
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online

Inläggav Medea » 05 dec 2008, 22:19

Wtf, jag skrev fel titel på boken Sova hela natten. Väldigt freudianskt gjort av mig :?
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online

Inläggav thepal » 08 dec 2008, 13:42

Jag läste Barnaboken när jag var gravid och tyckte till en början att det lät ganska vettigt.När jag sedan kom till hur barnen skulle sova och så där så blev jag mer skeptisk. Jag älskar att samsova och tycker att det är sååå mysigt med närhet.
Sedan tror jag aldrig att Minna hade gått med på att sova och äta efter hennes schema hur mycket jag än försökt. Hon behöver helt enkelt inte sova så mycket som den typiska "normalbebisen" enligt alla tabeller.
Jag tror att det är bäddat för problem om man ska försöka behandla alla bebisar på ett sätt.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online

BF: 111013

Inläggav Linita » 08 dec 2008, 14:34

sen så ska ju barnen inte sova på mage vilket Anna Wahlgren förordar. Jag hade aldrig vågat låta Elsa sova på mage nattetid innan hon vände sig själv.

Nej, Anna Wahlgrens metoder är mer till för föräldrarna än för barnen och det tycker jag är hemskt.
Bild
Linita
Stammis

Inläggav Löt » 15 dec 2008, 10:19

Hej

Är det ngn som läst Jesper Juuls bok??? Har inte själv gjort det, men har läsat mkt av honom som skrivs i tidningen Vi föräldrar ??(Föräldrar och barn, ngn av dem???)
Jag blir arg varje gång...Att i stort sett låta ungarna göra som dem vill.... Nja inte i min verklighet i allafall.
Bild
Löt
Alltid online

Inläggav Medea » 16 dec 2008, 21:15

Nu blir jag nyfiken, göra hur dom vill och i vilken ålder? Jag har själv inte läst boken, det är därför jag frågar, men nu måste jag absolut göra det. :wink:
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online

Inläggav Löt » 07 jan 2009, 14:14

Nja

Det är mest att när man har läst om när han har hjälpt familjer i tidningen så utmynnar det alltid i att det är fel på mamman och pappans relation....(Känns det som).
Sedan verkar han anse att om ett barn vill ngt ska det få göra det, oavsett vad det är, att sätta gränser inte är bra. I min värld får man då barn som inte kan ta hänsyn och inte kan se några andra behov än sina egna. Jag tror mer på klara och tydliga gränser, med mkt spelutrymme därimellan.
Överhvudtaget är jag lite allergisk mot metoder, sunt förnuft och samspel med barnet utefter föräldrarnas och barnets personligheter måste väl vara det bästa. Att hitta en balans som fungerar i just sin familj.
Bild
Löt
Alltid online

Nästa

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: