Annons:

Anna Wahlgren

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Anna Wahlgren

Inläggav Medea » 08 jan 2009, 20:56

Jag tror att människan behöver vägledning eller åtminstonde någon att lita på och lära av.
Vi lär oss hela livet om vi bara kan lyssna. Jag tror att föräldrars uppgift är att vägleda barnet istället för att låta barnet ta beslutet om vad som är bäst eller ej. Det är att ställa för höga krav på barnet menar jag.
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online

BF: 100516
Bor: Narnia

Inläggav grodan » 08 jan 2009, 22:04

Jag tror på trygghet och tydliga regler i ett hem, men du kan inte fostra en bebis eller ge för mycket närhet. Och det är i pricip motsatsen till vad hon står för så nej, det passar inte mig.
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav Lycka » 08 jan 2009, 23:02

Skulle aldrig ta till någon av hennes metoder!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lycka
Alltid online

Inläggav Kattmamma » 13 jan 2009, 12:17

Har inte läst något men känner spontant att det måste vara omöjligt att pressa in alla barn i samma mall, tex. att trycka in deras aktiviteter i stela scheman.

Jag kanske har fel, men jag tror främst att det är föräldrar som har det kämpigt med sitt barn som har nytta av "metoder" (oavsett metod). Då behös en plan, stöd och kontinuitet. Det får man av en "metod".

Jag och min man använder vår egen metod. :wink:
Kattmamma
Alltid online

Inläggav Medea » 14 jan 2009, 21:00

När jag var gravid känndes det där med maten väldigt bra men det är som sagt en annan femma när man sitter med räkan i knät :). Det var inte riktigt så enkelt som det lät, det där med maten.

Sovrutinerna skulle jag nog inte palla av ayy genomföra och har heller inget behov av det då räkan sover som en Gud.
Om jag inte har fel så grundar sig 5 minuters metoden på Wahlgren eller?? :?
Användarvisningsbild
Medea
Alltid online

BF: 100516
Bor: Narnia

Inläggav tlk » 14 jan 2009, 22:35

Hej på er! Jag sitter inte med en liten bebis som ni utan är "bara" gravid, men har två stora barn sedan tidigare och jobbar på förskola sedan många år tillbaka. Jag tycker att man kan plocka ut en hel del guldkorn från både Wahlgren och Juul och avfärda en del av det. Generellt tycker jag dock att Anna Wahlgren är bättre på att ge konkreta råd och stötta föräldrarna än vad Jesper Juul är, och att hans råd ger barnen så mycket "frihet" (läs gränslöshet) att de blir otrygga och omöjliga att ha och göra med. Läs gärna båda dessa författare och plocka ut det som passar! men framför allt; drunkna inte i alla välmenande råd; ni är själva bäst på att känna er barn och förstå vad de vill.
Bild
tlk
Alltid online

BF: 090627

Inläggav Linita » 15 jan 2009, 00:19

Jag har läst Jesper Juul och jag läser gärna om den igen också. Visst kan han vara lite extrem ibland men i allmänhet så tycker jag att hans respekt för barnen är så otroligt vettig. Läs 'ditt kompetenta barn' är nog mitt största tips till småbarnföräldrar, och läs den om och om igen under uppväxten för att påminnas.
Bild
Linita
Stammis

Inläggav evilducky » 21 jan 2009, 21:39

Jag tycker faktiskt att hon känns rätt opålitlig. Det är kanske jag som är alldeles för källkritisk, men det känns som att hon slänger ur sig en massa teser, hypoteser och lösningar utan att förklara sig. Jag håller inte med henne i det mesta som hon skriver. Jag håller med om det någon annan skrev tidigare också, skuldbeläggningen blir stor också när saker och ting inte går smidigt. Att jag skulle ge mitt barn ångest och bekräfta hennes farhågor osv. Nej, man blir bara stressad och ledsen i slutändan med skuld och scheman som måste följas till punkt och pricka. Då litar jag hellre på sunt förnuft.

Pentley rekommenderar jag däremot. Hon uppmuntrar mer till att man litar på sig själv och ger många bra tips.
BildBild
evilducky
Stammis

Inläggav Lova » 05 feb 2009, 21:21

Vill bara säga att en kompis håller på med Sova hela natten kuren från AW och redan andra natten sover gossen med ett uppvaknande (förut 15 ca...) så det verkar funka och de behöver ju inte skrika heller...
Bild
Bild
Lova
Stammis

Inläggav Längtans tider » 27 feb 2009, 14:15

Medea:

Ja jag har inte läst Anna Wahlgren, men jag har en mycket bestämd fem månaders son. Efter evighetsammande hade han fortfarande bara gått upp knappt 40 gram på åtta dagar när han var nyfödd, å BVC-sköterskan sa då att jag kanske skulle prova med att ge ersättning efter jag ammat. GENAST försvann te-fem timmarsammningarna med efterföljande skrik och lille gossen sov gott hela natten. Ang sova själv så trodde jag naivt att jag skulle lägga honom i sin egen säng från början. Även där sa VC-sköterskan till, att småttningar vill ju ha närhet och värme. NU, när han är fem månader har vi precis introducerat kvälssrutinen som avslutas med att han sover i sin egen säng. Lite gnäll blir det allt, men idag är fjärde dagen och hittills har han sovit hela nätterna.

Mat har han varit så intresserad av vad vi äter så för en månad sedan introducerade vi smakportioner. OJ vad han äter!! Men det är skönt att kunna ge lite "riktig" mat i form av puréer av olika slag med.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Längtans tider
Stammis

BIM: 120910

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: