Anna Wahlgren

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Anna Wahlgren

Inläggav Kattmamma » 22 apr 2009, 11:14

Har läst en del av AW nu och kan säga att jag hellre ber min mamma, min svärmor, min syter och mina vänner om råd än vänder mig till AW. Jag har läst saker hon skriver som svar på direkta problemställningar, verkliga fall, och usch vilken hemsk attityd den människan har. Osympatisk och vet bäst. Har tom. läst ett inlägg där hon hyllar en mamma för att hon lät sin 1 år gamla son sova i sitt eget bajs (väl inpaketerad med dubbla blöjor och strumpbyxor) eftersom han bajsade när han sov (pojken hade precis haft magsjuka).

Det säger mig mer om henne en hel bok skriven av henne kan göra.
Kattmamma
Alltid online

Inläggav Solglimt » 22 apr 2009, 21:11

grodan skrev:Jag tror på trygghet och tydliga regler i ett hem, men du kan inte fostra en bebis eller ge för mycket närhet. Och det är i pricip motsatsen till vad hon står för så nej, det passar inte mig.

Fast Anna säger väl att man inte ska börja fostra barnen förrän efter trotsen dvs vid treårsåldern? MEn att man fram till dess ska visa hur man ska bete sig, inte fördöma, nejja och banna. Det gilar jag med henne.

Det jag inte gillar är att trots att hon säger typ "mer råg i ryggen till föräldrarna" så skuldbelägger hon, precis som någon här skrev.

Jag har följt råden med rutiner, ramsa, och massor av mat och min gris sover MASSOR! (ca 15h/dygn vid åtta månader). Gråter aldrig vid läggning. Hela nätter utan mat sen han var ca fem månader.

Jag har dock hoppat schema (men lillen har nog anammat det själv, för dagarna ser förvånansvärt lika ut) förutom på kvällen- läggning sju- ALLTID! Ramsan är toppen- jag började med att sjunga godnattvisa varje gång han skulle somna, men det var kämpigt att sjunga mitt i natten, så då blev det en ramsa iställer. Sov så gott- vi ses imonn!

Jag gillar mycket mer Jesper Juul, och rekommenderar precis som någon annan alla hans böcker. Kanske mest Ditt kompetenta barn. Men jag rekommenderar även Barnaboken(Annas) som beskriver de olika åldrarna på ett bra sätt, och ger många bra tips (fast iallafall jag blir irriterad på hennes sätt att skriva, så man får liksom bortse från det)

Somna utan gråt är också toppen! Hon har även skrivit uppfostra utan gråt, också bra.
I augusti 2008 föddes sömntutan Ettan. Nu väntar vi på Tvåan, vem är det där inne?
Bild
Solglimt
Alltid online

Inläggav Ewi » 25 apr 2009, 11:34

Jag har mest följt debatten, där hon stångas med Lagercrantz et co (en barnpsykiater som varnar för hennes metod med t.ex. barnen sovande på mage). Kanske man måste komma ihåg att hennes metod/kur skall användas i extrema fall av sovsvårigheter, och som hon inte ens behövt använda på sina egna barn för de sov utan den... Så man kanske inte skall köra den avancerade varianten om man inte har ett barn som typ vaknar 15ggr/natt som i ett inlägg ovan?
edit: Jag tittade på klippen från hennes hemsida, och fick rysningar. :cry:

Jag kör mest sunt förnuft i kombination med sådant som jag lärt mig av en god vän till familjen, som varit barnpsykiater hela livet. Hennes enkla råd för sömn går ut på: Samma rutin varje kväll + "ingen service på natten". Med det menar hon att mitt i natten matar och byter man vid behov, och sedan tyst lägger barnet i sängen igen för att sova, med ett kort "natt natt". Inte slår på alla lampor, vyssjar och hyssjar, kånkar runt, läser sagor, leker, skrattar och pratar en massa.

Vår son är snart 3månader, och han verkar redan ha förstått att på natten så är det meningen att man skall försöka somna om. Vet ju inte om det är sättet ovan eller slump, men han ligger tyst med sin napp bredvid mig och försöker somna om efter nattmat/nattbyte... MEN, är kl: 06 och det är ljust ute, så då jäklar! Enough is enough, nu är det morgon STIG UPP! :p Inte tal om att somna om då. Jag är dock nöjd med 19:30-06:00 med 2 amningar/natt.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Ewi
Alltid online

Inläggav Ejin » 27 apr 2009, 20:47

har ni sett filmklippen på anna wahlgrens sida där hon visar dom olika momenten i sömnmetoden..??
Dom är groteska... har aldrig sett värre...kolla b.la in tryckpressen och säg sedan om ni gillar henne...
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... yckpressen

jag anser att det är barnmisshandel... kollade på dom andra klippen me o buffningen är ju sjuk... ska hon buffa ungen av bordet eller??
För att inte tala om den stackars lilla ungen som får somna själv efter att ha skrikit med henne ramsandes som en tok i dörren.... när han tar sin lilla kanin och drar den till sej så tårades ögonen... mamma kommer inte... så jag ger väll upp...

Nä fy... Aldrig i mitt liv att Ella ska behöva gå igenom de... Hon nannar gott brevid sin mamma hela natten lång och slipper skrika i ensamhet...
BildBild

Ma sep-07 V 11
mf Jan-08 V 4
Ejin
Alltid online

Inläggav Kattmamma » 28 apr 2009, 10:58

Jag har sett filmerna och kan bara instämma... aldrig i livet att jag skulle utsätta mitt barn för något av det hon gör i filmerna.

Nej, fram för att hjälpa föräldrar att våga lita på sig själva och sin intuition. Bebisar skriker/gråter inte för att jävlas! Inte heller är de små lerklumpar som ska packas ihop och formas in i en mall som passar föräldrarna.
Kattmamma
Alltid online

Föregående

Återgå till Barn 0-2 år
Annons: