Aprilbebisar 2017

Här kan du och andra som fick smått under april 2017 lära känna varandra och snacka, peppa och stötta varandra!

Re: Aprilbebisar 2017

Inläggav Maggis » 01 jan 2017, 09:10

Gott nytt år!
Välkommen hit johannagothlin! Så mysigt med första graviditeten. Jag var lika besatt vid förra graviditet som du verkar vara nu :) Läste allt som hade med graviditet och bebisar att göra och var besatt av bebisgrejer. Det finns ju så himla mycket fina grejer.
Den här gången har jag inte alls varit så besatt. Har inte haft lika mycket tid och eftersom vi har det mesta sedan tidigare har jag knappt tänkt på att vi behöver fixa vissa saker som t.ex ett klädskåp till bebisen. Ska försöka ta med sonen på stan så han får hjälpa till att välja ut ett gosedjur och lite kläder till bebisen i alla fall.
Maggis
Stammis

Inläggav Maggis » 01 jan 2017, 09:14

Och jag vet inte om det finns någon fb-grupp.
Maggis
Stammis

Inläggav MKW » 07 jan 2017, 22:05

Gott Nytt År på er alla! :D
Jag hoppas helgerna har varit bra för er.

Välkommen hit johannagothlin och grattis till tjejen. Spännande och se om du föder på din mammas födelsedag, ingen dum "födelsedagspresent" att bli mormor :) Du har mycket att se fram emot med allt nytt. Men det har vi ju alla :)

Nu står spjälsängen på plats sen några dagar. De första plaggen är inköpta också :wink: Nu letar jag efter den "första sparkdräkten" att ta med till BB, den känns lite speciell tycker jag. Men sen kommer ju lillasyster ärva mest av storasyster. I vår ska jag se över "de små storlekarna" och se om det finns kläder att gallra bort. Jag känner verkligen att jag har börjat boa sen en tid, skönt att det kommer redan nu. Vi har lite tråkiga vardagsbestyr att göra färdigt innan lillasyster kommer, så som att styra upp källarförrådet, kul! :lol:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

BF: 170428

Inläggav ErikaSthlm » 25 jan 2017, 22:28

Hej hej!

Hur mår alla?
Jag mår bra men har fått foglossning igen, framförallt i svanskotan.

Vad mysigt att läsa om allas förberedelser!

Vi lyckades få tag på en begagnad s k "bedside crib" idag så nu står den bredvid sängen med lillebrors nalle, filt och lilla pandakudde i. Blivande storebror bäddade ned nallen under filten och hämtade en bok för att läsa godnattsaga för den. Han berättade att han ska göra det för lillebror sen... :wink:

Vi funderar på att köpa en delbar våningssäng till barnrummet, så att pappan och storebror kan sova bekvämt därinne.

Annars har vi nästan allt nu tror jag! Blir en sväng förbi apoteket närmare förlossningen för att köpa nappar och lite andra saker som kan vara bra att ha.

Vi har inte köpt någon vagn ännu utan avvaktar lite. Jag funderar på en syskonvagn som verkar komma som en uppdaterad modell någon gång under våren. Hur har ni andra gjort?
Bild
Bild
ErikaSthlm
Alltid online

BF: 170430

Inläggav MKW » 26 jan 2017, 12:59

Erikasthlm: Hej! Vad mysigt att storebror redan börjar träna inför sitt syskon :)

Det är ju smart med våningssäng. Min man och jag funderade på det ett tag när vi insåg att vi inte skulle våga oss på loftsängarna från IKEA. Jag hade tänkt att barnsängarna då, med tiden, skulle få plats under loftsängen och på så vis spara golvyta i sovrummet. Men jag fågade en på IKEA om loftsängen säkert kunde bära två vuxna och jag fick ett luddigt svar om att det var tänkt som ungdomssäng, så.... En olycka Det vågar vi inte riskera.
Det slutade med att vi behåller rummet som det ser ut nu :lol: ingen loftsäng och ingen våningssäng.

Tråkigt med fogarna. Mina är inte bra dem heller, det var nästan så att tårarna kom när jag skulle kliva upp från britsen hos BM. Sen har jag börjat få högt blodtryck som vid förra graviditeten. Jag tror inte jag längre kan arbeta till 21 april som jag först tänkt (BF 27 april).

Syskonvagn vill vi också köpa. Men jag väntar nog med det till april pga platsbrist.

Nu har vi spikat barnvakten iaf. Min mamma kommer ner till oss och bor hos oss en tid innan så att vi sökert har barnvakt när det ör dags att åka in på förlossningen. Skönt!

Hoppas ni alla mår bra!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

Inläggav Maggis » 11 feb 2017, 15:56

Hej på er!

Här börjar det kännas rejält tungt i kroppen nu. Hade tänkt jobba ca en och en halv månad till men jag får nog tänka om. Jag har haft väldigt mycket sammandragningar de senaste dagarna så jag orkar knappt gå till busshållsplatsen längre.

Vi har bestämt oss för att inte köpa någon syskonvagn eftersom storebror kan gå väldigt bra själv nu. Eventuellt köper vi en ståplatta till vagnen men har inte bestämt något. Plockade fram alla de små bebiskläderna häromdagen. Så oroligt mycket minnen som dök upp från när sonen föddes. Känns nästan konstigt att ta på den nya bebisen vissa av hans gamla plagg. Har köpt några nya plagg också som jag ska packa ner i BB-väskan. Snart dags att packa den :)
Maggis
Stammis

Inläggav MKW » 11 feb 2017, 16:59

Maggis: När var det du är beräknad? Jag har också precis gått igenom bebiskläder stl 56 :) Det var mysigt att minnas tillsammans med dottern. Nu har jag vikt in alla kläder i spjälsängens lådor och allt fick plats, tjohoo! :lol: Tanken slog mig att det snart är dags att packa väskan... men jag väntar nog tills i början av april eller slutet av mars kanske jag har ju BF 27 april.

Jag har ansökt om grav.penning och väntar på beslut, men jag tror jag blir sjukskriven annars i vilket fall. Jag har mkt sammandragningar, foglossning och högt BT. Helst hade jag arbetat hela vägen, men jag har insett att det inte går.

V. 30 nu, tiden har gått fort :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

Inläggav Maggis » 14 feb 2017, 21:35

MKW: Jag är beräknad till 4 april så jag är ju ca 3 veckor före dig. Hade tänkt jobba till 24 mars men det tror jag inte går. Grav penning tror jag inte jag kan få eftersom jag jobbar på kontor och inget fysiskt tungt jobb. Min barnmorska föreslog deltidssjukskrivning. Jag ska fundera lite på saken, vill gärna hänga i så länge det går.
Mysigt att börja fixa med alla bebisgrejer.
Maggis
Stammis

Inläggav ErikaSthlm » 23 feb 2017, 11:05

Maggis, det är verkligen inte långt kvar för dig nu! Speciellt med tanke på att bebisen kan komma tidigare än BF. Hur var det med ditt första barn? Spännande att packa BB-väskan och göra sig redo ju! Jag tror det är en bra grej att pyssla med för det är någonting man faktiskt kan förbereda och ha lite kontroll över.

Det låter jobbigt med mycket sammandragningar och blodtrycket MKW. Hoppas du kan få positivt beslut eller sjukskrivning. Även om man skulle ha velat slippa så handlar det ju bara om en kort period som höggravid just inför förlossningen.

Det börjar det bli himla tungt för mig med! Så fort jag har ansträngt mig fysiskt blir jag helt utmattad och får ont i kroppen. Foglossningen blir allt värre.

Så från och med den här veckan så får pappan får lämna/hämta på förskolan, sköta diskmaskinen, matlagning och annat. Han går ned i tid fram till förlossningen. På så vis kan jag vila när jag behöver och fokusera på mitt jobb och att umgås med min son.

Ska hämta ut ett paket idag med massa böcker som vi kan läsa i lugn och ro. Har ställt in en fåtölj i hans rum där jag kan sitta medan han leker... Jag har möjlighet att jobba heltid hemifrån med enstaka möten inne på jobbet så jag hoppas på att kunna jobba på ett bra tag till och undvika att bli sjukskriven.

Våningsängen är på plats nu (i alla fall undre sängen...) och i helgen ska vi kolla på syskonvagnen jag vill köpa! :D
Bild
Bild
ErikaSthlm
Alltid online

BF: 170430

Inläggav Maggis » 11 mar 2017, 20:54

Jobbade min sista dag igår. Insåg att det inte skulle funka att jobba två veckor till, sista veckan har varit rejält tuff. blir helt slut av minsta lilla ansträngning. Ska bli skönt att vara hemma och fixa i ordning det sista som behöver göras inför bebisens ankomst. Behöver vika in bebiskläderna i byrån och packa det sista i BB-väskan. Min son kom exakt på beräknad förlossningsdag. Jag hoppas att det inte drar över tiden den här gången heller.

Skönt att du kan jobba hemifrån Ericasthlm. Det är jobbigt med foglossning och kroppssmärtor. Var det likadant förra gången. För mig har hela den här graviditeten varit mycket tyngre än den första. Längtar jättemycket efter bebisen nu.
Maggis
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Aprilbarn 2017