Aprilbebisar 2017

Här kan du och andra som fick smått under april 2017 lära känna varandra och snacka, peppa och stötta varandra!

Re: Aprilbebisar 2017

Inläggav MKW » 14 mar 2017, 22:38

Maggis: Åh, du har ju verkligen inte långt kvar nu. Så himla spännande, jag förstår att du längtar mer och mer :) Skönt att få tid till att fixa där hemma och varva ner lite innan det är dags. Om du fick sonen på BF så behöver du säkert inte gå över tid nu heller. Har du börjat få några förvärkar än?
Jag fick min dotter 2 dagar efter BF, så jag hoppas jag slipper gå över tiden, men jag får en känsla att jag inte behöver det. Jag är mest nervös över att "mormor" inte hinner komma innan det är dags, hon reser långväga för att vara barnvakt till dottern. Barnmorskan min hade svårt att känna huvudet sist jag var där, så bebisen ligger nog rätt långt ner. Vad nu det har för betydelse vet jag inte. Hon verkade bara lagom oroad :shock: :lol:

Jag blev sjukskriven och har vart det i en vecka nu. Jag är rätt låst till hemmet med dessa foglossningar, de är inte att leka med och jag blir allt tröttare med tiden. Jag önskar jag hade energi till att fixa och dona här hemma, men energin räcker bara till min dotter och det nödvändigaste sysslorna i hemmet. :wink:

Hmm, jag inser att vi inte har fixat allt ännu, ex. syskonvagnen :lol: Det börjar bli hög tid för det faktiskt.

Hur känns det nu för er alla? Många funderingar kring förlossningen nu när april närmar sig? :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

BF: 170428

Inläggav MKW » 14 mar 2017, 22:49

Erikasthlm: Vad skönt att ni har kunnat lösa det så att pappan går ner i tid så att du kan fokusera på annat viktigt, toppen! :D Blev det någon syskonvagn, vilken modell blev det, är ni nöjda?

Själv har jag funderat på en Emmaljunga syskonvagn, svindyrt, men jag tänker att hjulen verkar vettiga på den. Det känns viktigt att det är lätt att ta sig fram på olika underlag, är det någon som har hört något om den?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

Inläggav ErikaSthlm » 20 mar 2017, 09:54

MKW: Jag lägger gärna pengar på en bra vagn då jag vet att den kommer användas flera gånger om dagen året runt... :)

Vi har beställt syskonvagn - en Uppababy Vista 2017-års modell. Vi kikade på den när vi var på en mässa och fick mässrabatt. Vi får vänta till mitten av april innan vi kan hämta ut vagnen så ännu kan jag inte ge något betyg.

Den är på längden och har stor varukorg vilket passar oss då vi bor trångt, saknar hiss, åker mycket kollektivt/ej har bil och ofta behöver transportera saker i vagnen. Den är inte så mycket större än singelvagnen vi har nu. Den kan användas som singelvagn eller dubbelvagn och med eller utan ståbräda.

En annan kandidat för oss var Mountain Buggy duet. Den ser jag ofta i vårt bostadsområde. Jag har aldrig provkört den, men jag tror den är smidig och lättkörd och bra i terräng eftersom den har lufthjul.

Emmaljunga syskonvagn är säkert ett bra val! Vi var och kikade förra året. Den som är på bredden gillade jag mest (Viking double). Den var lättkörd och det är trevligt att barnen kan sitta bredvid varandra. Men tyvärr kändes den alldeles för stor och bred för oss. Den där storasyskonet sitter bakom liggdelen (Superviking) gillade jag i teorin och det verkar vara en toppenvagn som singel, min bror har den till sin dotter. Men i praktiken då blivande storebror fick provåka i syskonsitsen kändes den inte alls bra att köra. Kanske vänjer man sig?
Bild
Bild
ErikaSthlm
Alltid online

BF: 170430

Inläggav MKW » 20 mar 2017, 14:24

ErikaSthlm: Åh, jag kände inte till UPPABABY innan du sa det. :shock: Jag blev faktiskt också sugen på en sån nu, jag har googlat och står på randen till att köpa. Det finns egentligen bara en sak jag inte gillar med den. Det verkar inte som om man kan ha liggkorgen närmast sig?! Dvs att storasyskon åker där bak. Jag har bara sett bilder där sittdelen är närmast föraren. Det känns viktigt att kunna ha ögonkontakt med bebisen. Vet du något om saken?

Ja annars blir det nog en emmaljunga viking double. Jag måste bara mäta och se om vi får plats med den :lol:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

Inläggav ErikaSthlm » 21 mar 2017, 11:24

MKW, jag tror Emmaljunga Double Viking blir toppen om man har plats för den! Kanske finns begagnat att få tag på? Köper man ny kan man säkert sälja den vidare sen eftersom Emmaljunga är populärt i Sverige och verkar ha bra kvalitet.

Eftersom jag har kolla upp Uppbabyn så ska jag försöka sammanfatta det viktigaste!

Om du köper en Uppbabys Vistas syskonsittdel Rumble Seat (och adaptrar) så kan du ha syskonsittdelen bak och liggdelen närmast dig. Dock blir vagnen tung att styra (samma princip som Emmaljunga Superviking där syskonsitsen måste sitta bak). Men det går! Så på så vis är Uppbaby Vista ett bra alternativ till Emmaljunga Superviking. Så tänkte vi i alla fall och har bokat en Uppababy Vista (Chassi+Liggdel+Huvudsittdel) + Adaptrar + Rumble Seat. Vi kommer köpa ståbrädan till också. Så anpassar vi konfigurationen efter barnens ålder/utveckling och vad vi ska göra med vagnen. Om man vet med sig att man kommer vilja köra vagnen med två sittdelar i framtiden så kan man ju köpa till den här Rumble Seat från start och då får man alla valmöjligheterna.

Om du har Uppbaby Vista (Chassi+Liggdel+Huvudsittdel) + adaptrar så får man sätta liggdelen bak och huvudsittdelen närmast sig. Argumenten för att det funkar är att man har ganska bra koll på bebisen trots allt och att bebisen oftast sover när man är ute med vagnen. Om man lämnar på förskolan eller det stora barnet promenerar så kan man lägga sittdelen i varukorgen och flytta upp liggkorgen närmast sig. Sen när det stora barnet behöver åka så byter man igen.

De vagnar som ligger ute till försäljning nu i Sverige är den gamla modellen och är nedsatta i pris. Den nya modellen 2017 kommer i mitten av april och det är den vi har bokat hos Barnbutiken. Skillnaden är uppdaterat material i suffletterna, ny typ av bakhjul som gör vagnen lite smalare och lite lättare (värt för oss som bor trångt och utan hiss) och att det finns några nya färger/design att välja på. Jag har för mig att man kommer att kunna köpa de nya hjulen separat och använda på den gamla modellen om man så önskar. Så det kan absolut vara ett alternativt att köpa en gammal modell till nedsatt pris. Kanske priserna faller ju närmare april vi kommer? Det vet jag vet inte... :)

Tips är att kolla på YouTube och olika bloggar. Det är en amerikansk vagn så finns ganska mycket videos och information.
Bild
Bild
ErikaSthlm
Alltid online

Inläggav ErikaSthlm » 27 mar 2017, 13:56

Snart är det april! Nyfiken på hur det går/har gått för dig Maggis? :wink:

Har nu gått in i vecka 36 och har precis gått igenom den där fasen när livmodern står som högst. Har varit vaken på nätterna och haft halsbränna, magkatarr och förvärkar. Började undra om bebisen skulle komma tidigt och fick lite panik över BB-väskan och andra saker som vi inte hunnit fixa ännu. Så nu i helgen köpte vi hem de där sista grejerna.

Natten till idag provade jag att sova sittandes med en massa kuddar bakom ryggen i stället för liggandes och idag mår jag mycket bättre! Fick plötsligt energi och lust att börja städa och röja i lägenheten.
Bild
Bild
ErikaSthlm
Alltid online

Inläggav MKW » 27 mar 2017, 20:35

ErikaSthlm: Tack så mycket, jättebra information! :)

Vad skönt att du nu kan sova bättre! Det är inte roligt att sova illa :? Gött med nyvunnen energi! :D Helst vill man ju fixa allt innan det är dags, ordning på torpet så att säga :wink:

Jag har väntat på den tiden då jag måste sova sittandes, men jag tror inte nödvändigtvis att den kommer. Min mage sjönk så tidigt och vid det här laget är hon helt fixerad, bebisen. Jag känner själv att jag börjar bli så himla trött i kroppen och jag känner mig sprickfärdig :D Jag är ju också nu i v.36 (v. 35+3). BB-väskan ja... den packade jag i panik i torsdags :lol: Det var en misstänkt vattenavgång (pyspunka på hinna), och inget hade jag packat :shock: Men det var falskt alarm och i fredags var jag in på förlossningen på kontroll. Pust!
Jag fick förvärkar för 1 vecka sen under 2 timmars tid kom det var 30:e minut, men sen dess har jag bara känt kraftiga sammandragningar och molvärk.

Maggis: Ja hur går det för dig? :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

Inläggav Maggis » 28 mar 2017, 09:29

Hej på er!
Ingen bebis ännu. Hade mycket förvärkar för nån vecka sedan så då trodde jag det var på gång men de avtog. Jag är sjukt trött och ligger mest i soffan och kollar tv-serier eller sover på dagarna. Har dessutom legat däckad med feber och förkylning senaste veckan så det är därför som jag inte orkat titta in här. Vill bara att bebisen ska komma nu men det finns inga tecken på det just nu. Din bebis kanske till och med hinner titta ut före min MKW :wink: Låter lite dramatiskt med misstänkt vattenavgång så tidigt. Vi får väl hoppas att era bebisar håller sig inne ett par veckor till i alla fall.
Det mesta är fixat här inför förlossningen. Skulle bara vilja städa lite så bebis får flytta hem till en ren lägenhet. Känns dock oftast mer lockande att ligga i soffan och vila än att dra en dammtrasa över fönsterbrädorna :D
Maggis
Stammis

Inläggav ErikaSthlm » 28 mar 2017, 10:33

Maggis, jag tycker det låter helt rätt att ligga i soffan och kolla på TV-serier! Vila så mycket det bara går och distrahera sig lite från kroppens krämpor och hela den där "när kommer bebisen?!?!?"-väntan. Hoppas att du blir frisk och att din bebis vill komma ut snart! Kanske kroppen är smart och väntar ut förkylningen lite så att du får mer kraft? Bättre att lyssna på kroppen och spara på energin till förlossningen och de första omvälvande dygnen än att städa tycker jag.

MKW, åh vad skönt att din mage verkar ha sjunkit! Det låter verkligen som att din kropp börjar göra sig redo och att du fick en förvarning. Vi får se om det lugnar ner sig nu eller om det drar igång och din bebis är här först av alla. :)

Jag är ganska kort och har ju en stor cysta därinne också (som inte hindrar förlossningen enligt senaste ultraljudet och kommer opereras bort så småningom) - inte konstigt att det blir trångt med en allt större bebis. Var likadant i min förra graviditet och jag vet att det blev bättre när magen sjönk ned. Med tanke på hur dåligt jag mådde i helgen är det galet att jag lyckades dammsuga lägenheten och putsa fem fönster igår. Det ger mig lite hopp om att hinna med en del jobbsaker och annat. Men man vet aldrig riktigt hur man mår från dag till dag. Planen är i alla fall att ligga i soffan att kolla TV-serier om 2-3 veckor när det börjar närma sig BF. :wink:
Bild
Bild
ErikaSthlm
Alltid online

Inläggav MKW » 28 mar 2017, 12:55

Maggis: Åh, vad jobbigt att vara sjuk nu, krya på dig! Det är säkert så att kroppen vill bli frisk först :) Men om jag inte minns fel så minskade förvärkarna något precis innan det var dags :wink: Så kanske har du en bebis i nästa vecka :D Helt rätt att vila upp sig med TV-SERIER, lite dammtorkning kan man hinna med när bebisen kommit. Lite så där lagom noga dammtorkning :P

Men... Jag fattar helt klart viljan att få det fint hemma. Jag är själv hopplös på att ta det lugnt. Men sen går jag ju också här sjukskriven med min dotter hemma, det blir vare sig jag vill eller inte massa grejer som ska göras. Dessutom försöker jag fylla frysen med matlådor så att barnvakten, under förlossningen, lätt kan värma mat till sig och våran dotter. Plus att vi vill ha lite matlådor att värma efter hemkomsten.

Jag hoppas verkligen att lilla tjejen kan stanna kvar minst 2 veckor till i magen. Det känns tidigt om hon skulle komma nu. Dessutom med risk för att man blir kvar på sjukhuset längre än önskat. Vi vill helst hem efter 6 timmar om alla mår bra, hem till dottern.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Aprilbarn 2017