Aprilbebisar 2017

Här kan du och andra som fick smått under april 2017 lära känna varandra och snacka, peppa och stötta varandra!

Re: Aprilbebisar 2017

Inläggav MKW » 28 mar 2017, 20:19

ErikaSthlm: Så hurtigt av dig att putsa fönster och allt :D Skönt att få saker gjorda innan ändå.
Jag tror faktiskt också på att ta det lugnt precis innan förlossningen. Man samlar krafter inför det som komma skall. Förra graviditeten var jag SÅ less den sista veckan att jag låg i sängen och tittade film hela dagarna :lol: Min dotter kom ju sen bara 2 dagar efter BPU, så, det var ju inte så illa taktik för mig iaf :wink:
Lite oroväckande har det vart att magen sjönk så tidigt, man vill ju inte föda för tidigt heller. Men jag försöker vara optimistisk och tänker att jag går säkert tiden ut ändå... men helst inte en dag över :D Tidigast om två veckor, jag får knipa igen helt enkelt :wink:

Men nu känns det verkligen som om man är i väntans tider, eller vad säger ni? Du Maggis är ju verkligen det :lol: Det är ju sjukt spännande de sista dagarna innan BPU, det kan ju hända när som helst!!! :shock: :D Du och jag, ErikaSthlm, kan ju krasst behöva vänta en månad till :roll: Men det känns ändå som om jag börjar bli "färdig med det här", väntans tider, som sagt.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

BF: 170428

Inläggav Maggis » 01 apr 2017, 08:52

Ja nu är det verkligen väntans tider och nedräkning för mig. Förra gången vaknade jag av en kraftig värk tidigt på morgonen och sedan kom ett par värkar till innan vattnet gick. Så nu väntar jag varje morgon på att värkarna ska starta. Jag tänker mig att det ska hända vid ungefär samma tid på dagen som förra gången men så kanske det inte alls behöver bli.
Fortfarande lite förkyld men ändå på bättringsvägen.
Ja väldigt ambitiöst att putsa fönster nu. Det hade behövts här också men det får dröja tills bebisen har flyttat in och vi har vant oss vid den nya tvåbarnstillvaron. Trevlig helg!
Maggis
Stammis

Inläggav MKW » 02 apr 2017, 20:55

Maggis: Ja tänk vilken trygghet det skulle vara om förlossningen gick till på ungefär samma sätt som gången innan. Jag kommer på mig själv med att vänta på förvärkarna på kvällen, men det är faktiskt också då jag känner som mest - precis som förra gången.

I går var vi och tittade på en vagn, emmaljunga double viking, den infriade mina förväntningar. Men sen idag har jag hittat en annan vagn jag också har blivit sugen på ABC Design Zoom :shock: :lol: :?: :!: Jag önskar jag fixat detta tidigare för att ha mer tid till att fundera, men nu är det hög tid att bestämma sig, hjälp! :D
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

Inläggav Maggis » 08 apr 2017, 07:59

4 dagar över tiden men inga direkta tecken på att det skulle vara något på gång ännu. :( Försöker sysselsätta mig så gott det går för att få tiden att gå men det är svårt när man inte har så mycket ork.
Sonen går väldigt bra själv nu och har börjar sparka sig fram rätt bra med balanscykeln så vi köper ingen dubbelvagn, tror inte det blir nån ståplatta heller.
Maggis
Stammis

Inläggav MKW » 08 apr 2017, 08:25

Maggis: Åh, jag förstår den ev. frustrationen eller den uppgivenhet man kan känna :cry: Man går och bygger upp sin längtan och förväntan och "när man är i mål" vill man bara tippa över och vara framme. Denna väntan! :(

Mmm, jag förstår att du skippar syskonvagn, det är ett dyrt nöje när man inte behöver. Min dotter går också bra och kan gå långt, så tanken har ju slagit mig att skippa syskonvagn. Men jag kan också se framför mig att vi skulle bli låsta utan en. Jag skulle inte få mina så efterlängtade långa och raska promenader utan syskonvagnen :lol: Jag kan gå lite för långa promenader för att vara lämpliga för en 3 åring. Vi har ingen bil i dagsläget och dottern blir gärna åksjuk på buss :wink:
Jag bestämde mig för en ABC Design Zoom, nu får det bära eller brista :D Den kommer nog i början av nästa vecka... Jag längtar! :lol: Då är alla rutor på checklistan checkade :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

Inläggav ErikaSthlm » 11 apr 2017, 09:25

Maggis, det är verkligen en speciell situation att gå och vänta på förlossningen! Kan bara tänka mig hur det är att gå över tiden... Berätta gärna om du kommer på något som funkar att sysselsätta sig med, tänker mig att jag snart är i samma situation! Förra gången satt jag och kollade på gamla avsnitt av tv-serien Ally McBeal, drack isvatten, åt jordgubbar och vattenmelon, lyssnade på podcasts, och kollade massor av avsnitt av One born every minute på YouTube :D Det var faktiskt en riktigt bra mental förberedelse inför förlossningen för det kändes som att man varit med om massor av olika händelseförlopp.

Jag har 18 dagar kvar till BF och födde mitt första barn 39+0. Känner verkligen att bebisen börjar bli stor, att det trycker på nedåt. Just idag har jag börjat få ont upptill mot revbenen också. Enligt ultraljudet i förra veckan så ligger bebisen lite under genomsnittet i storlek men följer sin kurva i tillväxt, precis som sin storebror. Så kanske blir det något liknande den här gången? Samtidigt försöker jag tänka att jag absolut kan gå över BF-datumet också! När jag tänker på det blir jag lite orolig för jag tror att det skulle bli oerhört jobbigt fysiskt sett då jag inte är jättestor i kroppen...

Hur startade din förra förlossning? Hade du några speciella tecken/symptom? För mig började det på kvällen med att det knäppte till och så kom det en lätt blödning och lite vatten. Ganska snart fick jag diffusa molvärkar som ett band över magen. Omkring midnatt så började värkarna komma regelbundet så att jag kunde klocka dem, men ganska glest. Framåt 2-3-tiden så kom de allt tätare och tillräckligt för att åka in till förlossningen! Tror att jag var 4 cm öppen när jag kom in. Sen dröjde det ett bra tag innan bebisen var ute men starten var i alla fall tydlig. Dagarna innan hade jag ätit ananas och druckit hallonbladste minns jag. Var lite smått desperat då det var juli och värmebölja. :wink:

Kul med nya vagnen MKW! Vad härligt att få hem den och göra iordning inför bebisens ankomst. Vi har fått hem ståbrädan och lite andra tillbehör men väntar fortfarande på själva vagnen som ska komma någon gång i april. Så när som helst nu. Vi är verkligen en vagnfamilj och jag tror vi kommer behålla storebrors singelvagn till att börja med för att få vårt liv så smidigt som möjligt. Det är en trehjuling med stora lufthjul och funkar som joggingvagn. Det mesta inför förlossningen är förberett hos oss med. Just nu håller jag på och diskar/kokar flaskor och tillbehör till bröstpumpen. Funderar på att beställa hem en del amningskläder också, ska bara bestämma mig för vilka. Men det är sånt man kan fixa efterhand också. :)
Bild
Bild
ErikaSthlm
Alltid online

BF: 170430

Inläggav Maggis » 16 apr 2017, 08:14

I tisdags kl 13:30 föddes min Ellen :) Det startade med oregelbundna värkar vid 21-tiden på mån och vid 2-tiden var det ca 2-3 min emellan och väldigt kraftiga så då åkte vi in. Jag var öppen 5 cm när vi kom in och jag bad om edan direkt eftersom det kändes helt outhärdligt. Från värkstart till målgång tog det ungefär halva tiden mot förra gången så även fast det tog ca 16 timmar så kändes det som det hela gick väldigt snabbt. Blev några små bristningar som behövdes sys. Var kvar på BB till torsdag och sen har vi haft besök av nyfikna familjemedlemmar hela helgen så det har minst sagt varit fullt upp. Tiden bara flyger iväg. Idag blir första dagen utan besök så det ska bli skönt. Ellen är väldigt mysig och den här gången fungerar amningen direkt. Det hade jag inte räknat med. Förra gången gav jag upp amningen efter tre månader för det var så jobbigt, fick aldrig till ett bra suggrepp så det skavde och blödde men nu vill jag gärna amma minst ett halvår i alla fall.

Hur går det för er? Några tecken på att det är på gång?
EricaSthlm: på slutet fördrev jag tiden med att kolla igenom Skam på svtplay. Många jag känner hade pratat så mycket om den och jag gillade också den. Bonusfamiljen kollade jag också på, den var lite småkul. Fixade med ett fotoalbum från min sons två första år, det har legat på hyllan och väntat i säkert ett år. Fast mest låg jag bara och lyssnade på poddar och musik. Så grymt skönt att orka med lite mer igen.

Önskar er lycka till med era bebisar. Kommer såklart att fortsätta titta in här och se hur det går för er :)
Maggis
Stammis

Inläggav MKW » 16 apr 2017, 10:30

Maggis: Ett stort grattis till Ellen, en sån lycka! :D Vad skönt att allt gick så bra och att amningen fungerar :)
Det är roligt med uppvaktning och besök, men man behöver ju lite tid bara familjen också.

Denna vecka har vart lite upp och ner. Vi trodde jag skulle bli igångsatt efter en felmätning på TUL. I måndags kväll var jag in på förlossningen på kvällen pga högt BT. På tisdag besök på S.MVC där en felmätning vid TUL gjordes och visade en planande växtkurva. I torsdags var det återbesök på S.MVC och jag krävde ett till TUL vilket var tur då det visade att tisdagens TUL var en felmätning, så bebis följer sin kurva fint. Så i torsdags gjorde vi segerrop då vi inte behövde igångsättning. Men mitt BT är fortfarande inte bra så det finns dessvärre en risk att de vill sätta igång mig ändå. Jag hoppas jag får gå tiden ut, tills hon är redo. Bara 11 dagar kvar till BF nu och hon får lov att komma vilken dag som helst nu. Min mamma kom i onsdags så det känns skönt, vi är redo när det är dags.

Hur går det för dig ErikaSthlm? :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

Inläggav ErikaSthlm » 17 apr 2017, 16:23

Grattis Maggis, underbart att läsa!

Vecka 38+1. Jag har förvärkar/konstant molvärk sedan i morse. Bebisen har varit igång och rört sig otroligt mycket hela dagen. Det trycker och ilar. Har packat klart BB-väskan och ligger nu på soffan och bara tar det lugnt. Barnvakter är förvarnade. Kan vara början på något eller falskt alarm.
Bild
Bild
ErikaSthlm
Alltid online

BF: 170430

Inläggav MKW » 17 apr 2017, 20:36

ErikaSthlm: Vad spännande, hur går det? :)
Jag har kraftiga förvärkar till och från, men mina förväntningar är låga. Jag tar det när det kommer, jag är otrolugt
Bild

Bild
Användarvisningsbild
MKW
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Aprilbarn 2017