Annons:

Aprilmammor 2013

Fick du barn i april 2013? Här träffar du fler föräldrar!

Re: Aprilmammor 2013

Inläggav mariek » 08 maj 2013, 14:39

Nja, har inte fått det att fungera liggandes. Har istället stora bröst, vilket gör att han får hela ansiktet fullt med bröst istället. Ska försöka experimentera och se om jag har någon liten kudde att lägga honom på så att han kommer upp lite.

Det är så vansinnigt frustrerande att veta att jag har tillräckligt med mjölk till honom men att bröstvårtorna inte mår bra (vilket ju beror på att jag inte lyckas få honom att ligga rätt - svårt med en vilt sprattlande bebis som inte gapar åt rätt håll).

Vi har bara gått en kort sväng med vagnen, han gallskrek tills jag petade in mitt lillfinger i munnen på honom en liten stund - då somnade han och sov en stund till i vagnen efter att vi kommit hem. Han sover okej i bilen också än så länge så sambon får väl testa att köra runt honom i vagn eller bil sen för att se om det fungerar (så att jag kan sova under tiden).

Vestlandsjenta: jag kan sitta i soffan och på mjuk stolar utan att det gör extra ont nu (födde natten till fredag). Men jag har värk av stygnen hela tiden - måste ta värktabletter för det ännu. Märker också att jag får bra mycket mer ont av att vara uppe och röra mig (promenader, BVC-besök...), så nu försöker jag låta bli det ett tag.
Bild

Alexander, född 130503
Bild
Användarvisningsbild
mariek
Stammis

BF: 150318

Inläggav emla » 14 maj 2013, 08:28

Nu har vi firat 1-månadsdag. Bara två till tre månader tills att det börjar bli kul då alltså. Härligt.

Jag har fått en infektion i snittet. Ont och jobbigt. Snart ätit en halv pc-kur så det ska förhoppningsvis bli bra snart.

Imorgon ska vi till BVC. Ska bli spännande. Jag tror att hon har växt rätt mycket de senaste två veckorna. Vi har tex fått gå upp en blöjstorlek. Det känns stort. :)
Bild
Bild
emla
Alltid online

Inläggav Bellan74 » 14 maj 2013, 09:17

I fredags blev lille pysen en månad. Kan inte fatta att det går så fort. I morgon är det dags för läkarkontroll på BVC och det ska bli kul att se hur mycket han växt nu när det gått två veckor sen förra kontrollen. Fem veckor gammal i morgon... :)

mariek: Mina stygn gjorde ont lite mer än två veckor. Efter tre veckor var jag och tog bort några av dem som inte ville släppa och nu (fem veckor senare) tror jag att alla mina har släppt.

Jag har ju haft problem med att mina bröstvårtor är för små och plana för Ludvig att ta så jag använder amningsnapp hela tiden och det funkar jättebra. Har också stora tunga bröst så det är svårt att få en bra ställning. Högersidan brukar vi variera med att han ligger" bakvänt" på kuddar och jag sitter och ammar honom...som tvillingamning och i övrigt får vi ta att han inte får en vinkel där han ser mitt ansikte när vi ammar eftersom det inte går få till det.

emla: Låter ju inte roligt med infektion. Hoppas den ger med sig snartvmed antibiotika.
Det går så fort. Jag har ju inget att jämföra med iofs. :) Ludvig har gått från Liberos prematurblöjor till ettan och förra veckan fick vi byta igen till tvåan. Här verkar Liberos blöjor sitta bäst även om Pampers storlek ett funkar bra nu. Tror det är avsaknaden av resår i ryggen som gör att de inte funkat innan.

Ludvig har sista veckan fått massor av hormonpletor på kinderna och även lite ner på halsen och öronen. Jag hoppas innerligt att läkaren i morgon inte säger att det är mjölkproteinallergi. Han har ju fortfarande gaser och är kinkig när magen inte vill som han vill, men har ju än så länge gått upp bra i vikt och växer så jag hoppas ju att det "bara" är gaser. Han är mest kinkig när han är övertrött visserligen och när han inte får mat fort nog. :) Som regel somnar han som en stock på mig om han inte vill somna i nästet eller korgen. Annars är han världens goaste lille kille som ligger och snackar med giraffen i sängmobilen när inte mamma eller pappa pratar med honom.

Igår var vi på Gekås en vända och han låg och sov som en stock i bilen och även i vagnen hela tiden inne i butiken. Makalöst så fort han somnar i bilen och som regel sover han som en stock i vagnen också. Vi fyndade ett solskyddstält till honom som vi kan ha i sommar och kommande somrar när vi går ner till havet. Har inte sett dem så billiga innan..kostade 139 kr. Köpte även ett solskydd till vagnen (även om jag hade tänkt sy ett själv) och jag hoppas vi kan använda det även till babyskyddet i bilen då det inte räcker med solskydd på rutorna i våra bilar. Var mest besviken över att gallerfiltarna återigen var slut...såg att de hade fått in i april och hoppades ju att det skulle finnas så vi kunde köpt ett par till, men icke...tur att vi fått ärva en av kusinen för det verkar vara strykande åtgång på dem på Gekås iaf.

Nu sover lilleman i nästet bredvid mig. Jag ska försöka hänga upp en maskin tvätt och få undan lite här hemma under tiden. Borde egentligen försökt sova lite, men är just nu inte trött nog så det får bli senare idag. Känner mig lite otillräcklig när jag inte får mer gjort än typ tömma och fylla disk- och tvättmaskin på dagarna och sen bara fixar maten på kvällen. Sambon drar ett tungt lass med allt annat när han kommer hem från jobbet. Nu åker han på tjänsteresa till Belgien idag och är inte hemma förrän i morgon kväll/natt igen och jag hoppas jag kan få lite mer gjort och börja få till en ny rutin i vardagen där allt inte cirkulerar bara kring att amma, byta blöja och vila. Med andra ord..dags att få ändan ur och hänga upp en maskin tvätt och fylla maskinen igen och sen se till att få lite stryktvätt ur världen också. :)

Kram på er!
BildBild
Bellan74
Alltid online

BF: 130424
Status: Äntligen mammaledig!

Inläggav Vinterflickan » 15 maj 2013, 10:54

Hej på er, läser lite om era problem med amning. Ville dela med mig av min egen upplevelse, kanske hjälper det nån.

Med mitt första barn som föddes 9 veckor för tidigt ville jag väldigt gärna amma, det var så självklart. Fick det aldrig att fungera, han var för svag för att orka suga ordentligt, fick aldrig ett bra grepp och pga pressen över att få amningen att fungera började ag till slut få ont om mjölk. Jag gav dock inte upp trots att min son låg vid bröstet och ALDRIG var nöjd... Mer & mer väckte min känsla av olust över att lägga till vid bröstet, kände mig oduglig, otillräcklig och irriterade mig på att han inte bara kunde vara nöjd (den här känslan växte fram så det gick inte att "ta på den" förrän faktum var). Det slutade med att jag kände direkt motvilja mot att lägga till min son och, ja - jag säger precis som det är - jag hade svårt att tycka om honom. När han var 3,5 månad fick jag & sambon en elak jävla influensa samtidigt och var däckade i bla 40 graders feber i en vecka, samtidigt som jag fick svampinfektion i mjölkgångarna i vänster bröst & jag bestämde mig till slut för att avbryta amningen. Åkte in till amningshjälpen och fick medicin utskrivet, och gav flaska när vi kom hem (Han var ju van vid att matas till eftersom vi sondat länge + gett tillägg på flaska eftersom han inte åt tillräckligt).

Det som hände var att från den dagen förvandlades vår arga lilla bebis till ett nöjt knyte som plötsligt harmoniskt åt varje måltid utan att argt knyta sin små händer... Jag hade fortfarande en konstig sjuk känsla av dåligt samvete över att slutat amma men den växte bort snabbt när jag upptäckte hur bra han mådde. Så här i efterhand känner jag mig så sorgsen över att jag slösade dessa månader på att må dåligt över en amning som absolut inte fungerade! Jag kunde njutit av mitt lilla barn med istället fick den mig att inte kunna knyta an!

Denna gången ville jag försöka igen om barnet blev fullgånget, och lille Elsa gick ju 10 dagar över tiden. Hon sög jättestarkt & fint första gången på uppvaket och jag tänkte att det här kan funka...

Insåg dock snabbt att hon hade svårt att få tag om vårtan & efter 2 dagar hade jag ett öppet blödande sår på ena vårtan & fullt med blåsor på andra så hon hade drag i suget men fick helt fel tag... Det värsta av allt var att mina lyckliga känslor över Elsa snabbt hade börjat vändas till ångest över en amning som inte på nått sätt kändes rolig, positiv eller bra... Bestämde kig snabbt efter 2,5 dag att - Nej, jag gör fan inte samma misstag två gånger! Testade med flaska på morgonen och det kändes så RÄTT! Mysigt att mata, enkelt, problemfritt och nöjd bebis... På 1,5 vecka har hon gått upp 500 gram :)

Jag vill inte säga att det är fel att amma för det tycker jag absolut inte! Hade gärna ammat om det hade funkat, men kände att jag är inte beredd att lägga två månader på att må dåligt, jag vill att de två månaderna ska bli en bra start för mig & bebis.

Jag vill bara dela med mig av min upplevelse för att kanske kunna hjälpa någon på vägen som känner igen sig i min känsla. Det är inte värt att må skitdåligt över något, bara för att prompt amma. Barn tar inte skada av att matas på flaska så var inte rädd att ta det beslutet om det känns FÖR motigt att amma. Dock håller jag tummarna för alla er att ni får amningen att funka & trivs med den!
Vinterflickan
Stammis

Status: Försöker bli gravid med syskon åt lillen!

Inläggav emla » 15 maj 2013, 13:27

Vad fint att du delar med dig Vinterflickan! Vad bra att du kan känna dig nöjd den här gången.

Själv har jag faktiskt velat lite angående ersättning den här gången. Vi ger lite tillskott vilket jag är glad över men samtidigt är jag lite orolig att det ska störa amningen. Jag vet att jag älskade att amma sonen, i alla fall när den första kaotiska tiden var över. Jag vill verkligen få uppleva det igen. Så därför "står jag ut" lite nu även när det är motigt. Men jag har faktiskt mjölk, förutom på kvällen då det är lite lite.

Idag var vi på BVC. Maja väger nu 4010 g. Hon har alltså gått upp 600 g på två veckor. Känns skönt. Storebror gick upp 500 g i veckan, men så ska tydligen pojkar vara lite mer glupska också.
Bild
Bild
emla
Alltid online

Inläggav Bellan74 » 15 maj 2013, 19:58

Vinterflickan: Bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Det är nog inget lätt beslut att ta och det är ju tråkigt att det inte fungerade bättre nu. Alternativet hade väl varit att som jag använda amningsnapp. BB tyckte jag skulle försöka vänja av med den och har testat ett antal gånger och han får inget grepp...med andra ord "sugs" inte mina vårtor ut som de trodde på BB och jag tänker inte sluta med nappen så länge han får i sig det han behöver. :)

Idag var det BVC som sagt och läkarkontroll. Ludvig följer sin kurva så fint både i längd och vikt och har nu gått upp till 4060 g och är 54,5 cm lång. Han har ökat drygt 250 g i veckan i snitt sen vi gick hem från BB. Ingen allergi trodde de utan "bara" en väldigt uppblåst och gasig mage. Stackarn får nog lida med det lite till innan tarmarna vant sig. Jisses vad han pruttade när hon hade klämt och känt på magen. Skönt att veta att allt är som det ska i alla fall. Han var hur go och glad som helst och sa inte ett knyst mer än gurglade och jollrade under kontrollen oavsett vad hon gjorde och det goda humöret höll i sig hela vägen hem och litet ill innan det var matdags. :) Nu ikväll har han legat och pratat med både mig och sen med djuren i mobilen en bra stund och nu sover han sött.

Jag ska se om jag kan få undan lite stryktvätt i väntan på att sambon kommer hem från Belgien där han varit på tjänsteresa...det lär väl hinnas med en eller två amningar och blöjbyten innan han är hemma. Återstår ju att se om stryktvättshögen minskar dock...Ludvig har en förmåga att inte vilja sova själv då och jag säger inte nej till en liten gosig varm kille som vill sova på mamma lite då och då.
BildBild
Bellan74
Alltid online

Inläggav mariek » 16 maj 2013, 15:28

Är nyss hemkommen från ett mycket positivt besök på BVC där vi diskuterat amning - ersättning - användning av napp. Har haft en tuff start med amningen då jag först fick väldigt såriga bröstvårtor som gjorde vansinnigt ont och därefter mjölkstockning med både inflammation och infektion i ena bröstet. Jag var på gynakuten i fredags och fick antibiotika omgående och har fått ytterligare ett antibiotikum utskrivet idag då odlingarna visade på två olika bakterier som kräver olika mediciner.

Sen två dagar kan jag åtminstone amma från det bröstet som inte är infekterat. Han fick ersättning alla måltider i två dygn ungefär när jag hade som mest feber och mådde dåligt, nu har jag lyckats amma så pass bra från ena bröstet att vi bara ger ersätt som komplement vid ca 2 måltider/dygn. Han är en stor kille som gärna äter mycket och länge. Kändes bra att prata om mängden ersättning med BVC-sköterskan idag och även få bekräftat att vi gör rätt med användning av napp.

Imorgon ska jag ringa amningsmottagningen och diskutera hur och när jag ska komma igång med amning från det andra bröstet. Handmjölkar/pumpar lite varje dag för att hålla igång det, det rinner en del av sig självt också när han ammar från andra bröstet, så det betyder ju att det inte är helt igensatt nu i alla fall :)
Bild

Alexander, född 130503
Bild
Användarvisningsbild
mariek
Stammis

BF: 150318

Inläggav emla » 18 maj 2013, 17:50

Och så blev vi magsjuka... Det är bara den ena j*vla saken efter den andra nu. Hoppas det vänder snart.
Bild
Bild
emla
Alltid online

Inläggav emla » 01 jun 2013, 18:16

Oj vad tiden går, redan juni! Och redan sju veckor sedan vår lilla tös kom till oss.

Nu börjar det bli härligt tycker jag. Första tidens kaos börjar lägga sig och depressionen är borta. Nu väntar härliga tider.

Hur har ni alla det?
Bild
Bild
emla
Alltid online

Inläggav Bellan74 » 16 jun 2013, 11:24

Så har halva juni passerat. Ludvig har hunnit bli två månader och är ingen liten plutt längre. Senaste BVC-kontrollen när han var åtta veckor (5/6) hade han blivit 58 cm lång och nått 4880 g på vågen. Han har tagit ett litet skutt på längdkurvan och tangerade nu medelkurvan. Viktmässigt går det stadigt uppåt och närmar sig även där medelkurvan. :)

Magen krånglar fortfarande för honom och även om det inte finns några direkta tecken på det så oroar jag mig lite för att han är allergisk mot mjölkprotein. Magknipen gör honom väldigt mammig och närhetstörstande och han vill inte sova själv på dagtid. Kvällen och nätterna går det bra att lägga ner honom, men dagtid vaknar han oftast efter fem tio minuter och vägrar somna om. Resultatet är en övertrött, fäktande och illvrålande liten kille som tar en halvtimma att få lugn och sova igen. Bärselen funkar...då somnar han. Problemet är att han inte vill sova i vagnen ens om vi försöker lägga ner honom när han sover så vi har lite svårt att åka iväg om vi tänkt gå längre stunder....nu ångrar jag att vi inte köpte adapter till vagnen för babyskyddet för i bilen sover han ju.

Jag hoppas innerligt att det här är en övergående period så vi får se mer av den goa, glada, jollrande, nyfikna smilfinken han är annars. Tycker så synd om honom när man ser hur magen jäklas med honom och vi redan har gjort vad vi kan för att hjälpa honom med gaserna.

Vi har börjat planera dopet och nu väntar vi bara på besked om vi får ha prästen vi vill eller om vi får köra på församlingens präst, vilket också avgör vilken dag han döps.

Hur går det för er andra med era små?
BildBild
Bellan74
Alltid online

Föregående

Återgå till Aprilbarn 2013

Annons: