Arg + näsblod= ????

Diskutera och fråga om barns hälsa och utveckling.

Arg + näsblod= ????

Inläggav lexus_ » 30 jun 2010, 11:48

Min äldsta dotter är i trots och jag vet inte riktigt hur hon gör det men så fort hon blir arg så fullkomligt sprutar det blod ur näsan på henne.... igår var det den värsta gången... hon ville inte gå i säng och så sa vi till henne att hon skulle ändå och hon blev hystrisk och skrek för full hals och gick iofs upp... men så blev det tyst så vi bad henne komma ner igen och då hade hon blod runt hela munnen och över armar och ner på magen och benen så jag tog in henne i duschen och min man gick upp för att se så hon inte droppat blod på golvet... och när jag var nästa färdig hör jag hur han ropar på mig däruppe.... så jag bär upp dottern i famnen och kommer in på hennes rum och då ligger det en väldigt stor pöl av blod på golvet... minst 5 cm i diameter... jag vet inte hur hon gör det men det är väldigt läskigt och jag har aldrig varit med om liknande innan men som sagt det är inte första gången hon gör det men det här var den värsta gången..... det är så fort hon inte får som hon vill och börjar gråta... det är precis som om hon trycker ihop huvudet för att pressa fram sina tårar och får näsblod av ansträngningnen.... Vad ska jag göra? jag kan inte ge med mig och ge henne allt hon pekar på eller låta henne vara uppe för att hon inte ska börja blöda.... någon som har ngt tips? jag är väldigt orolig...
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

BF: 110102
Bor: Ängelholm
Status: Mamma till två prinsessor och en prins

Re: Arg + näsblod= ????

Inläggav HelenP » 30 jun 2010, 13:53

Vad jobbigt. En del barn har väldigt lätt för att blöda näsblod. Är det riktigt illa kan man bränna blodkärl i näsborrarna för att det ska bli bättre. Vet inte om det är lika läskigt som det låter och vet inte om det är en vanlig procedur. Min syster blödde väldigt lätt näsblod när hon var liten. Jag tyckte hon var jättejobbig :oops: . Vanligtvis växer denna "åkomma" bort av sig själv. Kontakt BVC och hör efter vad de tycker. På din beskrivning låter det som om näsblodet stoppar efter ett litet tag och då är det ingen som helst fara. Blod ser alltid mycket ut!

När det gäller att handskas med det så är det antagligen så att det bara är att gilla läget. har tyvärr inga bra tips där. Det bästa är kanske om man kan få lilltjejen att säga till er när hon börjar blöda och hämta lite toapapper att hålla emot med?
Wilhelm, 2 år (25 april 2008)
Bild
MF 17 december 2009 (v.10)
HelenP
Alltid online

BF: 110123

Inläggav lexus_ » 30 jun 2010, 19:54

det roliga är att hon säger alltid till... jag frågade henne idag om hon visste varför hon fick näsblod och hon sa "när jag skriker så kommer det näsblod" så det mste ha med det att göra... och ja du har rätt det varar inte så länge men det kommer mycket... (enligt mig) och jag vet för jag var själv en lättblödare när jag var liten och min pappa var det hela sitt liv och min farfar är det fortfarande... jag har vuxit ifrån det men pappa minns jag en gång han hade blödit så mycket att han satt med en stor 5 litershink och när det väl hade slutat skulle han väl skölja näsan och så började det igen... gissa om han svor.... (vet dock inte hur mycket han blödde)men i mitt släktled på farfars sida har vi en historia av att lätt få näsblod så jag vet ju vad det handlar om... och hon med för hon blir aldrig rädd... Ja jag får nog prata med BVC om det inte blir bättre.... tack ändå för att du svarade det känns skönt att ha ngn annan att prata med om det här....
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

Inläggav HelenP » 01 jul 2010, 08:55

Visst är det skönt att kunna ventilera här på forumet!

Vad skönt att lilltjejen inte blir rädd eller så. Hon börjar inte blöda när hon sover i alla fall? Jag minns att min syster kunde vakna alldeles blodig ibland. Då hade hon blödit i sömnen utan att märka det och så var ena kinden full med torkat blod på morgonen. Hon såg jätteläskig ut!

Hm, vi har väl car 5-6 liter blod i kroppen så jag hoppas att din pappa inte fyllde hinken :wink: . Finns det fortfarande fetvadd på apoteken? Fast man kanske inte rekommenderar att stoppa näsblodet så längre? Det var vad vi hade hemma, fast det var inte igår precis...
Wilhelm, 2 år (25 april 2008)
Bild
MF 17 december 2009 (v.10)
HelenP
Alltid online

BF: 110123

Inläggav newhell » 01 jul 2010, 09:48

Ja det låter som hon är ett näsblodsbarn som det så fint kallas...
Jag var en av dom jag med som liten och mamma fick ställa mig åtskilliga gånger över badkaret då det droppade så mycket varje gång, låter som med er lilla tös....
Ska mycket till innan de bränner lite i näsan för att få det att sluta...
Mår hon bra i övrigt och så så kommer det ju gå över så småningom.
Tror inte det är någon idé att försöka stoppa blodet då man som näsblodsbarn blöder rätt så rejält och då får ner allt i halsen istället vilket är otäckt sen med klumpar som kommer upp. Bättre låta det rinna klart. Jag rekommenderar badkaret/duschen :wink:
Hoppas det slutar snart :oops:
BildBild
Användarvisningsbild
newhell
Alltid online

BF: 100826
Bor: Gävle
Status: Mor till <3 Vincent =)

Inläggav lexus_ » 01 jul 2010, 21:09

Ja jag hoppas det slutar med.... men hon blöder bara så länge hon är upprörd, dvs det slutar när hon lugnat ner sig... men när hon var yngre så pillade honmkt i näsan (vet ej om hon gör det fortfarande) men då kunde hon ibland pilla tills det började blöda... men som sagt det är inget vi i denna familjen är rädda för eftersom det har varit så "naturligt" för mig i unga dar.... så har det liksom smittat av sig tror jag.... vissa föräldrar blir rent ut sagt hysteriska om det bara kommer en liten droppe blod från näsan på deras barn.... för vår del är det liksom "jaha så var det dags igen" och så hämtar man papper och om det behövs, en dusch.... men mer är det inte liksom....

HelenP... jag vet inte om det fortfarande finns fetvadd på apoteket men jag använder inte det iaf... jag anväder bara lite blött papper.... det funkar... sen får hon ligga ner och vila tills det går över...
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

Inläggav maria_73 » 31 jul 2010, 10:24

Jag vet när min syster var liten då blev hon så arg så hon skrek till hon svimmade. Men det växte som tur var bort.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav lexus_ » 31 jul 2010, 10:40

Då skrek hon alltså tills luften tog slut då..... shit... måste varit läskigt... kommer hon själv ihåg det? Men det verkar som hon har slutat med det nu... hon blev väl avskräckt sista gången hon gjorde det nu...
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

Inläggav maria_73 » 03 aug 2010, 23:52

Nej, hon kommer inte ihåg det. Som tur är. Vår mamma kommer ihåg!
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav lexus_ » 04 aug 2010, 09:38

Haha det brukar mammor göra... jag hoppas iaf att emma inte kommer ihåg sina näsblodsattacker... :roll:
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lexus_
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling