att ha råd?

Resa utomlands eller inom Sverige? Dela med dig av dina erfarenheter.

att ha råd?

Inläggav Daddy_cool » 08 mar 2009, 14:24

Hur får ni råd att resa?
Sparar ni månadsvis och hur mycket i så fall?
Åker ni på flera resor varje år?

bebis+flytta till hus har gjort att vår ekonomi måste förändras för att komma någonstans. Har suttit i huset i 2 år nu och inte rest någonstans förutom med segelbåten men känner att vi måste utomlands snart...
Användarvisningsbild
Daddy_cool
Nykomling

Re: att ha råd?

Inläggav mamma&bullen » 10 mar 2009, 14:13

Jag & min sambo sparar lite varje manad i ett sk ''nojeskonto''.
Ar lite olika hur mycket det blir, ibland £100, ibland £50 & ibland
bara nagon £10. Men alla backar sma... :)

Vi har hittills bara gjort resor inom UK, typ ner till Wales & London
dar sambons familj haller till & upp till the highlands for lite camping.
Men nasta host, nar bebis ar runt ett ar har vi tankt att aka pa solsemester.

Min mamma ar bast pa att hitta billiga, bra resor - tror hon brukar kika
pa fritidsresor runt januari, mars & april.

For tva ar sedan akte jag tex. till Turkiet i tva veckor & bodde pa 3+ hotell,
betalade 3400 allt som allt. Maste man betala for fler an sig sjalv ar det klart
att det an bli lite saftigt anda, men som sagt - ett nojeskonto ar superbra &
ger man det lite tid att vaxa sa kan man unna sig att aka nastan vart som helst sen :)
mamma&bullen
Rådgivare Minbebis

Inläggav Ejin » 10 mar 2009, 21:43

vi ska resa i höst och har ju dessutom fått barn precis pluss attt vi köpte hus förra året... de e tajt... men vi har tagit av gammla sparpengar... pluss att sambon får bonus varje år på sitt jobb... pluss att vi inte jämnkar skatten (eller va det heter) på huset....dessutom har vi resväg till jobbet som vi drar av ifrån... så i höst får vi allt de tebax på skatten...igentligen behöver vi både byta tak coh fönster.. pluss att vi vill bygga altan... men ibland vill man bara bort och ta de lite lungt... så då gjorde vi de... vi passade på att spara innan vi hade allt de här... eller ja.. sambon sparade mest för jag e en slösas :-)
BildBild

Ma sep-07 V 11
mf Jan-08 V 4
Ejin
Alltid online

Inläggav maria_73 » 22 apr 2010, 22:28

En kompis till mig bytte ut sitt hus mot ett semesterboende en månad.
Någon form av bytessajt.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav Nelia » 25 apr 2010, 20:53

Vi har alltid haft möjlighet att spara mycket pengar, men nu har vi faktiskt köpt en lägenhet som vi flyttar in i till sommaren. Detta betyder att vi får hålla lite hårdare i pengarna om vi ska kunna åka ner till Portugal varje sommar (sambon är portugis och har släkt där nere så att inte åka ner skulle vara oerhört tråkigt då sommaren är vår höjdpunkt varje år). Vi satte oss och gjorde en budget mest för att se hur vår ekonomi kommer att se ut hädanefter och minibeloppet vi måste lägga undan varje månad är 3000 kr för att ha råd med Portugal. Då är det kostnad för flygbiljetterna, hyrbil samt kostnaderna som vår lägenhet där nere har, samt lite extra fickpengar om vi vill köpa något nytt till lägenheten eller så..

Nu har vi ändå mer pengar till övers enligt budgeten, så vi kan spara mer, men alla vet ju att man lätt slösar "osynliga" pengar varje månad också, på fikor, tidningar etc etc...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav grynet_å_jag » 25 apr 2010, 21:17

Vi reser ganska mycket skulle jag säga, två-tre ggr per år har det blivit i genomsnitt sen 2005. Det är ett av våra största intressen och även om vi inte sparar specifikt till resorna så har vi ett månadssparande som går till ett konto där vi kan plocka pengar om det behövs. Sen har vi turen att ha tillgång till ett hus i Spanien (gratis boende) så därför har det blivit att vi åkt dit minst en gång om året. Nu har jag ett eget sparande på gång för jag och en kompis ska åka till NY nästa vår!
Om ni vill resa så gör som Nelia skriver, sätt upp en budget och se hur mycket ni måste spara per månad för att komma dit ni vill.
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Stina » 25 apr 2010, 23:39

Bra tips!

Det gäller bara att HÅLLA det så har man en summa pengar fortare än man tror!

Men va kul grynet_å_jag, hur länge ska ni vara borta och vad är målet med resan? :D
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav grynet_å_jag » 28 apr 2010, 13:33

Stina, både jag och min kompis fyller 30 senare i år (okt/nov). Så NY-resan är vår present till oss själva. Egentligen hade vi nog tänkt att resa till hösten, men så kom det ju en lite emellan nu! Så vi får skjuta på det till vårkanten, för jag vill absolut åka utan barn och man - det ska va en riktig tjejresa med shopping och drinkar! Jag älskar att resa och se nya platser och NY har stått högt på min lista länge. :D
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Pysmaja » 17 mar 2011, 11:48

maria_73 skrev:En kompis till mig bytte ut sitt hus mot ett semesterboende en månad.
Någon form av bytessajt.

Bra tips! Ska kolla upp det :)
Pysmaja
Nykomling

Inläggav Kalinka » 09 jan 2012, 18:28

Vi har haft ganska tur med det där men vi har nog inte riktigt förstått hur dyrt det kommer bli när lillgubben kommer.. :shock:

Men vi är också hejare på att hitta billiga resor och så har vi separata sparkonton samt ett gemensamt och vi ser till att varje månad se till att spara något även om det inte är mycket.

Men billigaste resorna man hittar är ju framförallt sista minuten resor eller om man har möjlighet att hälsa på bekanta i andra länder.. :)

I höstas/ somras t.ex. åkte jag, sambon och mina föräldrar till Prag med ett erbjudande vi köpte på Groupon. Boendet var ca. 1000kr, om jag minns rätt, för två personer 5 dagar. Och det hotellet var jätte mysigt, sen kom det ju pris på flygbiljett, men den tror jag inte kostade mer än 700 pp.

Och maten där är ju superbillig, i Prag alltså. Så det kan vara ett tips :roll:
Användarvisningsbild
Kalinka
Stammis

Nästa

Återgå till Resa med barn