Annons:

Augustimammor 2015

Träffa andra som väntar barn med beräknad förlossning i augusti 2015.

Re: Augustimammor 2015

Inläggav secretgirl » 08 sep 2015, 08:06

Stort grattis till tösen :) fick alla i tråden töser?.

Här går det rätt bra och börjat komma in i rutinerna med alla barnen. Ellen hon kan vara rätt kinkig över lag vissa dagar. förmiddagarna äter hon princip hela tiden och även på kvällen. Nattar henne runt 23 tiden och hon sover till 04 och vill äta för att sedan sova till 06 då allt börjar om igen. :)
Hon är mycket med och börjar bry sig om omgivningen. 3 veckor är hon nu.

Här har ingen sagt att man ska väcka bebisen var tredje timme, oftast sköter ju bebisen det själv. Har det gått för länge mellan ggr så brukar jag väcka, dock har det inte hänt så många ggr med mina barn.

Ne nu ska fortsätta här med matning, disk , tvätt och städ som måste fixas innan töserna kommer från skolan :)
passa på och njut för jisses vad tiden går fort :(
----------------------
Sexbarnsmamma!
Födda: 2006, 2008, 2009, 2011, 2012 & 2015
Användarvisningsbild
secretgirl
Alltid online

Inläggav FruAndrealund » 13 sep 2015, 00:37

1:a graviditet: Jag tycker där är mycket som man inte hade en aning om skulle ske efter förlossningen! Öm kunde man kanske ana, men som du säger, man kan inte ens ligga ner och slappna av. Det gjorde ont i ca två veckor på mig. Nu, tredje veckan, kan jag säga att jag inte har ont. Blödningar har jag fortfarande. Stygnen har börjat att släppa nu. Har sett tre stycken falla av i toan (av sex stycken). Sen det här med att ha svårt för att kissa och bajsa visste jag inte alls skulle inträffa efter en förlossning.
Något annat jag inte hade koll på som skulle ske efter förlossningen var dessa "underbara" eftervärkarna. Eller att vid tredje dygnet så är brösten VÄL fyllda med bröstmjölk och att det spänner jäkligt mycket och att det är vanligt!? Just när det inträffade mig så blev jag rädd för att det inte var normalt och att de skulle spräcka närsom. Fy vad ont det gjorde!

Vi blev tillsagda av personalen på BB att väcka vår dotter varje tredje timme. Det blev katastrof! Hon skrek och grät när vi väckte henne, sen så ville hon inte somna om efter att hon till sist åt. Så en kväll testade jag (hade inget val för jag var såååå trött) att låta henne vakna själv. Då vaknar hon efter fyra timmar och äter i lugn och ro. Sen somnar hon igen max 30 minuter efter matningen. Så vid hembesöket av BVC så frågade jag ifall det är okej att göra så, och vi fick klartecken! Hon hade hört att man ska väcka bebisar på nätter. Om bebisar sover så ska man inte väcka, om det inte är så att bebisen inte har fått mat på länge.

Rapningarna går bättre nu. Men nu är det bajsningarna som är jobbiga för henne. Hon gallskriker på kvällar när hon ska bajsa, efter bajsningen så är hon lugn och kan då äntligen somna. Jag har bara läst att man ska undvika lök, mjölk, vitkål om man har en känslig bebis. Så det har jag tagit ner på lite.
FruAndrealund
Stammis

BF: 150728
Bor: Helsingborg
Status: Första graviditeten :)

Inläggav 1aGraviditeten » 17 sep 2015, 10:21

secret, imponerande att du klarar av allt som du gör om dagarna! Själv är jag helt handlingsförlamad haha.. lyckas inte ens vika tvätt!? Lillan är nu 16 dagar gammal och sambon har börjat jobba - han som gjort precis allt i hemmet de två veckorna han var hemma.

FruAndrea, haha det skulle kunnat vara jag som skrev hela det där inlägget som du skrev! Utom eftervärkarna, det har jag tack och lov inga. 16 dagar sen fl nu och det ömmar äntligen inte lika mycket och alla yttre stygn har lossnat!
Det där med brösten ja, omg sa också till sambon att nu sprängs de nog på riktigt, läskigt! Nu däremot är brösten mjuka så nu nojjar jag för att där inte är så mycket mjölk :/

Min lilla tjej har samma problem med bajset :( Otröstlig och tar i så att hela hon blir röd, men blir lugn när hon äntligen lyckats! Det är ju löst som kommer ut, så vad kan det vara.. magknip? Har du testat någon form av magdroppar?

Vilken tur att ni testade att låta henne vakna själv på natten! I början går man ju efter vad BB och BVC säger eftersom man inte vet annat.. men skönt när man hittar sina egna sätt och rutiner som funkar :)
Bild
1aGraviditeten
Stammis

BF: 150830
Bor: Malmö

Inläggav FruAndrealund » 24 sep 2015, 20:32

Ja men jisses secret. Tiden bara flyger förbi nu! Vår lilla flicka är redan 5 veckor gammal! Detta är vad vi har längtat till i drygt nio månader! Och nu är våra flickor utanför magen och bara växer och växer!

Hur känns det nu för er? vår flicka är redan bortskämd utav vänner och familjer! Vi har köpt tre bodysar och ett par vyxor till henne, resten är presenter från vänner och familjer.
FruAndrealund
Stammis

Inläggav secretgirl » 25 sep 2015, 08:21

Hej på er :)

Försöker titta in så mycket jag hinner och hålla kontakten.

Här är flickan snart 6 veckor gammal och hon äter, sover och är mycket vaken numera. Hon har börjat svara med ett leende och vill gärna stå upp i knät istället för sitta. Ibland ligger hon i babygymmet och pratar. Man smälter varje gång. :) dock har hon magknip i mellan åt så det bli miniform och det hjälper rätt bra.
Nästa vecka blir det vägning för första gången efter hembesöket när hon var 1 vecka gammal. De har haft svårt och hitta en tid innan dess. Här har vi oxå kläder i lager fån både sedan innan och presenter :)

Efterkontrollen på mvc har jag fortfarande inte ringt in och beställt tid och det lär inte hända idag heller. Om jag inte glömt bort det nästa vecka så blir det kanske då :P
De kollar ju bara blodtryck och väger plus att man pratar om förlossningen. Jag är ju inte sydd så de behöver ju inte kolla stygn.
Har ni fått tid?

Ikväll är det simning för stora tösen och helgen jobbar maken, så vi får se vad som händer. Budade hem ett litet dockskåp som jag fick hem förra veckan som jag håller på att renovera som julklapp. Det är faktiskt riktigt roligt. Ska även sätta mig och klistra ihop lite inbjudningskort till dotterns kalas om en månad oxå :)

Ha det gott :)
----------------------
Sexbarnsmamma!
Användarvisningsbild
secretgirl
Alltid online

Inläggav FruAndrealund » 25 sep 2015, 12:26

efterkontrollen bokade jag och min bm vid sista mötet. Ska dit någongång i oktober, 23? kommer inte riktigt ihåg exakt när.
ja du secret, du har varit med om några förlossningar så du har väl inte gått igenom något nytt med det senaste fl.

Här får även vi några leenden från lilltjejen. Så söt och härlig. Men jag anar att hon är mammig. För så fort kommer till sin pappa så blir hon ledsen direkt. Har era flickor också favoriserat någon?
FruAndrealund
Stammis

Inläggav secretgirl » 02 okt 2015, 08:36

Jag har fortfarande inte fått tummen ur.... och ringt om tid. Det är mycket nu så det får vänta lite till :P
Vi får väl se om jag ringer snart.

Ja här är det jag som är favoriten och även den största flickan. Gubben har hon alltid sedan födseln varit lite reserverad i mot. Vet inte om det har med att hon fick en liten spruta direkt efter hon kom ut och han höll henne. Hon har inte velat va hos honom efter det :).

Hur går amningen för din del?. Här går den bra men jag har inte förhoppningar att amma länge då jag aldrig gjort det.
----------------------
Sexbarnsmamma!
Användarvisningsbild
secretgirl
Alltid online

Inläggav FruAndrealund » 02 nov 2015, 12:08

Så nu har våran lilla flicka blivit 10 veckor gammal. Hon är nu 60 cm lång och väger 5,10 kg. I torsdags var jag på efterkontroll. Allt såg bra ut. I tisdags var jag på mammasamtal med Toras barnmorska. Det gick bra för mig. Där fokuserade vi lite mer på Toras pappa. Han mår nog inte så jätte bra. För Tora vill inte riktigt vara hos honom i hans famn. :( hon gallskriker :( så nu har han tagit kontakt med en psykolog. :( tycker det är märkligt att det inte finns pappasamtal där de får igenom hur dom mår eget förlossningen. För det är en omställning för dom med. Och oftast så föredrar bebisarna mammorna, men det är ju för att de vet vem mamma är. De har hört hennes röst mycket längre än vad de har gjort med pappas röst. Och så får vi inte glömma doft och synen. Tora är en riktig mamma gris, vilken både har positiva och negativa sidor :(
FruAndrealund
Stammis

Inläggav FruAndrealund » 02 nov 2015, 12:08

Hur går det för er? :)
FruAndrealund
Stammis

Inläggav FruAndrealund » 12 jun 2016, 20:59

Vet inte om någon läser. Själv har jag inte gjort det på länge!! Men Guuuud vad mycket man har glömt om första tiden ;) så härligt att kunna läsa om det, faktiskt!!
FruAndrealund
Stammis

Föregående

Återgå till Augustibarn 2015

Annons: