Annons:

Baby semp - hjälp.

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Baby semp - hjälp.

Inläggav Thera » 10 jun 2009, 16:01

Hej!

Igår försökte min sambo mata våran dotter med mjölk som jag har pumpat ut. Hon skrek mest hela tiden, vilket blev jobbigt för oss alla. Även när jag provade så ville hon inte. Så jag fick amma som vanligt. Men för att jag ska kunna komma iväg någon gång så köpte jag idag Baby semp 1 och tänkte prova. Hon är 15 veckor och har ammat hela tiden, men jag använder en amningsnapp så tänkte att hon "känner igen" plastsmaken.

Vilket är bäst? Ska jag prova ge babysemp eller bara min sambo?
Kan det har varit för litet hål i nappen? Den jag använde var för nyfödda från apoteket, men tycker att hålet är lika litet som på dom andra flaskorna jag har.

Jag köpte babysemp eftersom det tog så lång tid att samla på sig 140 ml. Jag fick pumpa ur 5 gånger på 3 dagar med en handpump.

Hur matar man med flaska? Ska man hålla den mot munnen hela tiden och hon avgör själv med tungan om hon ska äta eller inte.. vill ju inte att hon ska sätta i halsen. När hon ammar gör hon ju uppehåll och somnar till ibland.

Några tips?? Snälla!!
Thera
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Min Linnea född 090225

Mf v. 11 080303
Thera
Stammis

Re: Baby semp - hjälp.

Inläggav mallamalla » 15 jun 2009, 19:24

Du kan ju prova att ge det du har pumpat ut.
Men det kan ju även vara så att hon vill ha en annan sorts napp till flaskan.
Jag har en son som bara vill ha en sort och jag tror att vi har gått igenom hela sortimentet.
Så det är nog bara att prova sig fram och vara lite envis.
Dem vill ju ofta ha det dem är vana vid att få.
Hoppas att ni hittar en lösning och lycka till.
Bild
Användarvisningsbild
mallamalla
Stammis

BF: 090421

Inläggav lillen » 16 jun 2009, 11:32

Hej! Din bebis kommer att "säja till" hur han vill ha flaskan! Jag har en son som endast får ersättning och han puttar ut flaskan med tungan när han är mätt. Barnet kan somna med flaskan i munnen för att sedan vakna till och äta lite mer precis som vid bröstet.
Lycka till!
Bild
lillen
Stammis

Inläggav BlivandeMammi87 » 17 jun 2009, 00:11

Heeej! Matar min lilla tös med bara flaska.. Och det är som det sägs innan här att dom puttar ut flaskan och även om dom somnar så gör det inget för har dom mat i munnen så sväljer dom i alla fall så det är ingen fara!

Sen detta med babysemp.. Vi hade det i början men sen började vi köra med NAN! Vi hörde att det skulle vara mildare för magen och bättre.. Men sen är det klart att ni kör det ni vill men tänkte bara säga det ifall att nåt skulle krångla! Det är ju olika för olika barn :) Vi pratade med BVC sköterskan och hon sa att det inte skulle vara nån skillnad men sen har jag en släkting som jobbar på neonatal och dom hade gått över helt på NAN.. Sen när jag låg inne med tösen så sa dom också att det är mildare o.s.v..
Lycka till med lilltjejen och hoppas allt funkar!
Användarvisningsbild
BlivandeMammi87
Stammis

BF: 100214

Inläggav soffan77 » 22 jun 2009, 10:50

Våra killar får också NAN. Dom får ont i magen av Semper, har även provat Sempers gröt men det funkar inte heller.
Nu får dom Hipp risgröt från fyra månader och det funkar perfekt.
soffan77
Nykomling

Inläggav Lillaärtan » 22 jun 2009, 18:27

nova fick nan först men fick magknip av det.. Nu kör vi med lite semp för känsliga magar efter amning när hon inte är helt nöjd, tycker de funkar bra..
Lillaärtan
Alltid online

BF: 110413
Status: Bebis på väg ;)

Inläggav lojs&bejo » 24 jun 2009, 11:46

hur förvarade du bröstmjölken som du pumpade ut.. iom att det tog så lång tid så kan den ha blitt lite dålig och då är det klart att hon inte ville ha den menar jag..

och att du fick ut så lite låter galet, vad har du för pump?

jag började pumpa brösten ganska omgående efter förlossningen, utöver det vår bebbe äter, sen när han var 4veckor erbjöd vi första gången en flaska och han högg den direkt, men då var det precis nypumpad mjölk i den, nu har det gått lite mer än 2veckor sedan dess och nu ger vi honom bröstmjölk som har varit fryst och det är inga problem alls.. men det gäller att man gör allt rätt vid hanteringen så att mjölken inte blir dålig!

jag tycker att du ska fortsätta att pumpa, ju mer du pumpar detsu mer mjölk kommer du producera och då kan du prova igen!

om du inte ger henne det du pumpat direkt, så ska du kyla ner det under rinnande vatten och sedan ställa in det i kylskåpet, du får inte blanda varm och kall mjöl utan du måste få det till samma temp! sedan när du ska ge det till henne så värm det i vattenbad inte i micro!

hoppas att du får det att funka!
Bild
lojs&bejo
Stammis

BF: 090503

Inläggav Thera » 08 jul 2009, 00:07

Hej!

Förlåt att jag inte har svarat och tack för alla svar.

Vi har faktiskt inte provat någon mer gång. Jag har tänkt att jag ska hyra en pump från amningsmot. men det har inte blivit av än. Vi har inte heller provat babysemp. Däremot har vi börjat med smakportioner och hon älskar det!! :D

Jag kan ha gjort fel med förvaringen av den urpumpade mjölken, jag kylde inte ner den innan jag ställde den i kylen. Men däremot var allt lika kallt när jag blandade. Frågade på amningsmot. och hon sa inget om att man skulle ha den under kallt vatten. Jag använder en vanlig handpump från apoteket.

Tack tack och trevlig sommar.
Thera
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Min Linnea född 090225

Mf v. 11 080303
Thera
Stammis

Återgå till Barn 0-2 år

Annons: