banat väg?

Ska du föda eller har du fött med kejsarsnitt? Här finns en egen kategori att dela med sig och ta del av andras erfarenheter.

banat väg?

Inläggav jessica25 » 19 apr 2012, 13:34

hejsan.jag är gravid med andra barnet.och har länge funderat på om man första graviditeten gjorde kejsarsnitt,men hann öppna sig 4-5cm,har det ändå "banat väg" för det kommande andra barnet då,så eventuellt förlossningen går lätt vaginalt denna gång? :? någon som vet :) har alltid vart lite förlossningsrädd
jessica25
Stammis

Re: banat väg?

Inläggav Stina » 19 apr 2012, 22:50

Hm, hur menar du?
Är det din förhoppning att du önskar att dessa centimetrar ska göra det "lättare" att föda andra gången vaginalt?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav jessica25 » 20 apr 2012, 09:42

näe inte förhoppning precis.undrar bara om det är så.om de cm gör nån skillnad eller om det handlar om att man fött vaginalt första gången.
jessica25
Stammis

Inläggav smulan_88 » 20 apr 2012, 09:50

Såvitt jag vet så krävs det lite mer än 4-5 cm för att trycka ut en unge.. Så någon "banat väg" tror jag inte det finns att tala om... :wink:

Men omständigheter/tillfälligheter kan ju ändå göra att det går lättare/ göra det möjligt med en normal vaginalt förlossning nästa gång.

Här slutade det också med kejsarsnitt, och klart om man får välja att man hellre tar det vaginalt. Men IOM att det slutade med snitt räknar jag med att det skulle vara som att "föda ettan". Då var jag ändå fullt öppen (10 cm) från ca kl 08.00-13.00 allt som allt hade jag värkar och ett öppningsskede på 36 timmar. Men IOM att hon låg lite fel och inte sjönk ner ordentligt så slutade det hela med snitt.

Det enda som säkert kan "korta av" nästa förlossning är bättre kontroll av babyn och att man varit med om värkarbetet förut.

Men "hålet" är ju oanvänt så att säga :wink: :oops:

Men det är ju bara min teori... Den som lever får se :wink:
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav jessica25 » 20 apr 2012, 10:54

ok haha tack för svar det var så ja menade.vet ju att det krävs mer än 5cm :D . första barnet slutade tyvärr med kejsarsnitt,blev först igångsatt när jag var i v.42+6. när jag var öppen 4-5cm såg dom att hon låg i ansiktsbjudning,så då blev det akut kejsarsnitt.föder gärna vaginalt nästa gång,då jag hade ont efter snittet och var fruktansvärt trött,så känns som jag missade massor eftersom min sambo mestadels fick ta hand om vår nyfödda dotter eftersom jag helt enkelt hade för ont m.m.tråkigt. :? tror inte andra barnet kommer lättare,men däremot så kanske jag "öppnar mej" snabbare denna gång..hmm,ja håller me.den som lever får se :)
jessica25
Stammis

Inläggav smulan_88 » 20 apr 2012, 12:37

Hehe... Ja du, jag känner som dig det försvårar den där "mamma känslan" till att börja med.. Vi hade oturen att hamna på olika avd med så hon låg på avd 10 och jag på avd 11, visst man fick va hos henne så mycket man ville, men i och med att de ville ha koll på henne så fick man inte ta med henne...

Så i början kändes det verkligen som om storken hade kommit med henne, och vi fick va med henne på sjukhusets villkor... Det blir fel med kejsarsnitt, enl mig själv.

Och jag önskar verkligen att det blir vaginalt med nästa!!

Jobbigt för dig som fick gå över Max också!! Louise föddes v.40+3
smulan_88
Alltid online

Inläggav jessica25 » 20 apr 2012, 17:24

ja det var jobbigt att gå över tiden så mkt.tungt om inte annat :wink: jag fick va i samma rum som min dotter och sambo.men det var han som fick sköta blöjbyte m.m. hoppas på att jag inte ska gå över tiden med andra barnet.men det lär jag ju säkerligen göra :)
jessica25
Stammis

Inläggav alon » 26 aug 2013, 06:59

Please translate this post to engish i am not getting your words by my translater...Thanks!
alon
Nykomling

Inläggav Mysmonstret » 26 aug 2013, 11:56

Tänker inflika om en sak som inte så många vet, eller tänker på. Detta är något jag lärt mig under min utbildning.
Kroppen "minns" hur förra förlossningen var. För kroppen tog din förlossning slut vid 4-5cm, och så var barnet ute. Vid nästa förlossning så kan kroppen "stanna av" när du är öppen 5cm, just för att det var då som kroppen inte behövde öppna sig mer. Det är lite som en psykologisk spärr. Så bli inte förvånad om du stannar plant på 5cm en längre stund. Det du ska göra då är helt enkelt att tänka att det går bra, att du ska öppna dig mer, att förlossningen inte är "färdig". Att du kan föda ditt barn.

Det finns väl ingen direkt vetenskaplig förklaring till detta, men det är så pass många kvinnor som har upplevt detta att det ligger något i det.
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav smulan_88 » 26 aug 2013, 23:20

Tur att jag kom till 10 och var fullt öppen i 7 timmar då ;)
Kroppens anatomi och funktioner/natur är väldigt intressant.
smulan_88
Alltid online

Återgå till Kejsarsnitt