Annons:

Barbie vill inte spruta eld

Diskutera syskon och trotsålder

Barbie vill inte spruta eld

Inläggav maria_73 » 22 apr 2010, 22:39

Min son är sex år och min dotter fem.
Min dotter älskar att leka med barbie och dockor medans min son störtar in i hennes lekar och vill vara med. Det är bara det att i hans värld är allt dinosaurier och eldsprutande drakar. Hon blir helt förtvivlad för hon vill inte leka vilda lekar. Tills alldeles nyligen lekte de väldigt mycket tillsammans men nu ryker de ihop hela tiden.
Hur mycket ska man lägga sig i när syskon bråkar.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Re: Barbie vill inte spruta eld

Inläggav trudy » 13 feb 2013, 13:33

När orden övergår till knuffar eller slag tycker jag att det kan vara bra att man säger till eller att man frågar dem om vad som hände nu. När och hur man ska lägga sig i tycker jag är väldigt knepigt för alla tycker och gör olika på den fronten. Men jag tycker att så länge det inte har startats ett slagsmål eller att någon blir väldigt ledsen så kan barnen få försöka att hantera sitvationen själva. Alla barn är olika och därför måste man nog läsa av dem inviduellt för när de behöver stötning eller hjälp.
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Inläggav Stina » 15 feb 2013, 15:55

Jag håller med dig där. MEN då får man ju vissa dagar också lägga ifrån sig det man håller i händerna och avbryta stup i kvarten.
Hur får man tålamodet till det?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav trudy » 12 mar 2013, 19:49

Bra fråga du det har jag inte lyckats klura ut själv :P Har börjat mer och mer att ge lätta direktiv så som: Om du säger till lilla syster tat sluta slåss och hon inte gör det. så ska du komma till mig eller pappa och berätta det, istället för att slå tillbaka. Och så dylika direktiv. Det har inte gått in änu men allt har sin nybörjar fas gissar jag på.

Men ork biten har jag inte lyckats lösa. Visa dagar känner man sig som butter fia nr 1 men andra dagar går bättre. Det gäller nog tat hitta sin inre balans i det hela.
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Återgå till Syskon & trotsålder
Annons: