barn/bonusbarn + bebis?

Familjeliv, här diskuteras livet som förälder.

barn/bonusbarn + bebis?

Inläggav mamelie » 17 jun 2010, 19:09

hej alla!

ni som läst mitt tidigare inlägg vet om en del om mig, hihi.
för er som inte vet ska jag förklara lite fort:

jag bor ihop med min sambo och hans son som är 3 år.
sonens mamma sitter på behandlings hem och har därför ingen kontakt med honom. har märkt att han mått mycket dåligt pga det och det är förståeligt. nu äntligen börjar han komma upp på fötterna igen och mår bra.
+ att trotsen har börjat släppa lite.

han är väldigt rädd att jag och pappa ska lämna honom. vilket vi aldrig skulle göra! inte för nått i världen.

till min fråga: hur kommer lilla E ta det när bebisen kommer? vi har förklarat för honom att "emelie har en bebis magen som kommer bo hemma hos oss om några månader, och då blir du storebror"

han är väldigt krävande på uppmärksamhet och pratar vareviga sekund han är vaken :D
hur ska vi, som föräldrar göra sen? detta är mitt första barn och såklart min sambos andra.
klart att E kommer få vara delaktig i allt vi gör med bebisen, om han vill det såklart.
men svartsjuka? hur hanterar man det med småbarn? :roll: :oops:
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

BF: 101030
Bor: Katrineholm
Status: längtansfull :-)

Re: barn/bonusbarn + bebis?

Inläggav Endropia » 18 jun 2010, 10:12

Hej!
Det kommer att gå bra!
Visst kan han bli lite nedstämd men har ni tur så blir det som för oss. Min bonus älskar sin lillebror över allt annat!
Sen är det viktigt att man inte glömmer bort den stora, försök att prata med dom som kommer för att besöka den lilla sen att dom först ska ge uppmärksamhet ät storebros så han itne känner sig utanför! Det kommer naturligt för viss man det är inte alla som ser det så tyvärr!
Gör honom delaktig, försök ordna så att han får lite egen pappa-tid och även egen tid med dig då ni gör något roligt!
Det kan låta kneigt men här har vi fredags-mys variant (då Storebror är hos sin mamma endel) så när han kommer på fredagar då går jag och Theo till mina föräldrar och myser så dom andra får egentid hemma och det uppskattas av alla!
Bild
Bild
Endropia
Alltid online

Inläggav maria_73 » 31 jul 2010, 11:18

Svartsjuka finns ju alltid ibland syskon. Även om de är helsyskon. Vi sa till alla som kom för att gratulera vår dotter att de skulle uppmärksamma vår son först innan de tittade på bebisen (vår dotter). De fungerade jättebra. Liam fick höra vilken jätteduktig storebror han var och blev peppad av alla. Jag tror inte man ska bestraffa eller skälla vid svartsjuka utan när de är så stora som tre år försöka förklara i den mån det går.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav mamelie » 02 aug 2010, 10:06

jag får hoppas med hela mitt hjärta att det kommer att gå bra.
E är vääldigt besatt av uppmärksamhet, och när jag är ensam med honom hemma så springer han runt mig som ett klistermärke, jag är mest orolig för hur det kommer bli när lilltjejen kommer, när jag är ensam med båda.
Eller om E's pappa kommer få tid för den nya bebisen någonsin, när E är vaken... =/
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

Inläggav maria_73 » 03 aug 2010, 23:46

Vi gjorde så att vi schemalagde Liams egentid med oss. Det låter dumt men den tiden fick inget annat störa. Ingen telefon, besök, bebis utan då ägnade jag eller Fredrik oss helhjärtat åt honom och den andra av oss tog Filippa. Så han kände att han fortarande fick hel uppmärksamhet. Även om han inte kunde få den jämt, så är den viktig. Så gör vi fortfarande fast Liam är sju och Filippa är 5,5 år. Jag tror att barn behöver det. Och vuxna också.
Användarvisningsbild
maria_73
Alltid online

Inläggav MissVitamin » 04 aug 2010, 00:27

Vilka bra tips. Ursäkta att jag lånar tråden lite men jag kom på en fråga..

Jag och min sambo försöker få bli gravida.
Mitt första barn ska det bli men min sambos 3e.

Jag har funderat jätte mycket på detta men aldrig pratat direkt om det.
Hur är det för att skaffa barn ihop med någon som redan har gått igenom det med någon annan?

Jag är ju "rädd" att när bebisen väl kommer å jag gör på "mitt" sätt så får jag höra av honom att jag gör fel eller att så ska det inte vara.
Alla gör ju olika. Förmodligen så oroar jag mig i onödan.

Jag har sagt det till honom och då svarar han bara "Nej, jag kan väl inte mer än dig"

Hans barn bor oftast hos mamman så vi har dom väldigt sällan även om han umgås med dom jämt och ständigt på dagarna.

Vad tror ni? Är jag löjlig?
MissVitamin
Stammis

Status: Junimamma 2013 <3

Inläggav mamelie » 04 aug 2010, 09:52

Missvitamin jag förstår vad du menar. eftersom jag inte har några egna barn heller utan min sambo har en son så har jag också tänkt så.
men jag tror det kommer gå bra, för både dig och mig.
klart man har ett eget sett man vill sköta sitt barn på, och han och hans fd har haft ett annat.
men det är ju bara att kompromissa och respektera varandra.

tror jag :)
12/5 2009, V 8 MA

Bild
mamelie
Alltid online

Inläggav Dannie » 16 okt 2010, 23:42

Jag har inga egna barn men har samma uppfattning som de som skrivit tidigare. Se till att han får vara med i de flesta moment och se till att han får lite egen tid med er båda, du är ju också viktig tänker jag. Inte bara pappa. :)

En bekant till mig som har tre barn har alltid sagt att den yngsta mest fått hänga på. Att hon och hennes man låtit de äldre barnets behov styra så att säga. När hon ammade så läste hon en saga för det äldre barnet. Den yngsta hängde på armen för det mesta. :)

Lite svartsjuka är väl annars bara fullkomligt naturligt. :) Det tror jag är viktigt att prata om med sitt barn också (eller bonusbarn).

Lycka till!
Nr 1: Född 2010

Nr 2: BF: 2016-04-13
Dannie
Alltid online

BF: 160413

Återgå till Familj & livet som förälder