Barn under studier, men pojkvän som har stora blancolån!?

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Barn under studier, men pojkvän som har stora blancolån!?

Inläggav mastermamman » 18 sep 2012, 09:29

Jag behöver era tankar om det här...

Jag läser mitt fjärde år på universitetet nu, och går på studiemedel. Bor i andra hand (hyra 5000) och har en del besparingar (drygt 100 tusen). Min pojkvän jobbar, har fast jobb med en inkomst på ca 25 000 före skatt.. i en bransch där han antagligen inte kan höja sig så mycket mer. Han har ett förstahands kontrakt i en annan stad som eventuellt går att byta med en lägenhet där vi bor nu. Dessutom har han ett blanco-lån med ca 100 000 kvar att betala av (fn 14 % ränta och betalar av ca 3500/mån, men han ska in till banken nästa vecka och lägga om det.. och de trodde på ca 5 %). Kan tillägga att lånet togs pga olycka och utförsäkring för ett par år sedan.

Vi vill ha barn. Tänker att jag kan ta ett år studieuppehåll innan jag läser mitt sista år (utan att ta föräldrarpenning). Och att han sedan kan ta pappa ledighet när jag börjar studera igen.

Är detta helt orimligt?

Till saken här att jag kommer från en bra bakgrund och är van vid god ekonomi hemifrån, medan han är uppväxt med en ensamstående pappa i förorten. Jag förstår själv att jag aldrig kommer kunna ge mina barn samma uppväxt som jag ha haft med flera hus vid havet, resor etc. Men jag vill kunna överleva... ha ett boende o så.

Min utbildning leder med all säkerhet till jobb, och förhoppningsvis ett ok betalt sådant. Jag har bra stöd hemifrån ekonomiskt och kärleksmässigt, men inte han alls.

Förstår att det blev lite rörigt nu. Jag har redan slutat med preventivmedel och är bra rädd nu. Fick liksom reda på hans taskiga ekonomi nyss... eftersom han undanhållet den för mig. Litar dock på att han försöker nu...

SNÄLLA SVARA, vad tänker ni?
mastermamman
Nykomling

Re: Barn under studier, men pojkvän som har stora blancolån!?

Inläggav kyrre » 29 sep 2012, 22:39

Kanske jag låter optimistisk, men jag tycker ändå att det låter ut som att ni trots allt är i ett helt ok läge. Du verkar ha en sund syn på ekonomi och barn och då du dessutom nästan är klar med utbildningen handlar det ju inte om allt för många år med dig som studerande. Folk har skaffat barn under sämre ekonomiska förutsättningar och ändå lyckats få det att vända och gå bra i slutändan. När är egentligen det helt perfekta läget?

Kan dock tilläggas att jag inte har några barn så jag kanske är fel person att yttra mig. Jag själv är studerande medan min sambo jobbar och har drygt 30k före skatt och vi har börjat försöka bli med barn nu.
Bild
Bild

MF 120909
kyrre
Alltid online

Status: Mamma

Inläggav grynet_å_jag » 30 sep 2012, 22:21

Hej mastermamman!

Jag tänker flera saker, men först undrar jag varför han inte varit öppen om sina skulder från början. Jag menar att ha ett lån är inget konstigt, speciellt inte om omständigheterna är som du beskriver med utförsäkring och inget skyddsnät via familjen.
Nu är kanske den biten utredd er emellan, men jag reagerade lite eftersom grunden för att starta en familj är ju (enligt mig i alla fall) att ha ett stabilt förhållande och att man vet var man har sin partner.
I övrigt så tror jag att ni kommer fixa den ekonomiska biten. Man gör det bara! För er del skulle ni ju "spara" pengar på att flytta ihop och slippa två hyror. Jag tycker inte att du ska räkna med att använd dina sparade pengar för att leva på. De kommer du kanske behöva till något bättre sen, men du får ju i alla fall garantiersättning som föräldrapenning och barnbidraget är inte heller att underskatta.
På det stora hela så tror jag att ni fixar det om ni vill köra på, meeeen jag ser ändå fördelar med att ha pluggat färdigt. Nu vet jag inte hur gamla ni är, men jag säger bara - ha ingen brådska i onödan. :)
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav Snigel » 01 okt 2012, 22:09

Om ni vill ha barn så löser det sej alltid på något sätt med det praktiska. Det enda sättet att veta om det löser sej utan att involvera sparpengarna är ju att räkna och att budgetera för varje månad. Och sedan vara stenhård :)
Er värsta ekonomiska period blir när han är pappaledig så klarar ni era utgifter under dom månaderna är det lugnt. Hur mycket får ni över att leva på då? Och hur länge ska han vara ledig i så fall? Ni kan ju alltid planera in en del av sparpengarna i den kalkylen om det inte är så länge.

Så snart som ni båda jobbar är det ju inga problem med inkomsterna även om han inte har en jättehög lön.
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Re: Barn under studier, men pojkvän som har stora blancolån!

Inläggav saeed20 » 13 okt 2020, 11:20

I do not think you should expect to use your saved money to live on. You may need them for something better lis microwave moisture analyzer
saeed20
Nykomling

Återgå till Ekonomi & Jobb