Annons:

Barnvagn rekommendationer???

Om barnvagnar och barnsäkerhetsprylar.

Barnvagn rekommendationer???

Inläggav dolffina » 02 jul 2012, 15:58

Hej,
Är gravid i v 23 nu och håller på att leta efter en bra barnvagn till min första bebis :)...

Det jag har tänkt mig ha i barnvagnen är nedan:
* 4 hjul vars framme eller backhjulen är vridbara
* en kombi vagn d.v.s. den ha en ligg och sitt del
* kan vikas för att läggas i bilen
* helst att handtagen är vridbara :) och inte för höga

Tänkte fråga er som har köpt barnvagnar vad man kan köpa en för bra pis och kvalitet? och vad har ni för erfarenheter / rekommendationer när det gäller att köpa barnvagn?

Tack i för hand
dolffina
Nykomling

Re: Barnvagn rekommendationer???

Inläggav nita » 02 jul 2012, 17:10

* Emmaljunga Nitro City eller Ozone City ( dyr ny - bra beg priser )
- Emmaljunga har alltid kvalité och bra med plats.

* Britax Vigour 4+ ( dyr ny - bra beg priser )
- Smidig och lätt.

* Babytravel Milano ( bra pris ny )
- Liten liggdel.

* Quinny buzz 4 ( dyr ny - bra beg priser )
- Smidig och gott om plats.

Det var några iaf :) Det finns ju en uppsjö av vagnar så listan kan nog bli hur lång som helst.
Bild Bild
Användarvisningsbild
nita
Alltid online

BIM: 120507

Inläggav hoppetossen » 02 jul 2012, 18:36

Mina erfarenheter av barnvagn är följande:

Jag har alltid envisats med att ha en "modern" barnvagn, så första var en trehjuling, en kombi, Teutonia från 2007 (dottern föddes 2008). Funkade bra tills snön kom, då blev det riktiga problem att ta sig fram! Dessutom var den (och andra trehjuliga vagnar jag sett) rätt långa, så tex på bussen sticker vagnen långt ut i gången.

Andra vagnen var en Crescent Diva. Fungerade också hur bra som helst tills vi för det första fick lämna in den 3 ggr på reparation för att teleskopfunktionen på handtaget lade av och tillslut gick handtaget av helt och hållet! Då hade jag dock tappat tålamodet och slängde den på tippen!
Dessutom var den ännu jobbigare att gå med i snön, trots att man kan vända på vagnen och gå med de stora hjulen fram och de små svängbara hjulen bak. Hopplöst, rent ut sagt. Det blev pulkan många gånger istället.

Så denna gången kommer jag att slå till på en stabil, vanlig, hederlig vagn med 4 stora, fasta hjul!
BildBildBildBildBild

http://sannajylo.blogg.se

Bild

Bild
Användarvisningsbild
hoppetossen
Alltid online

Inläggav dolffina » 03 jul 2012, 10:44

Hej tjejer,
Tack så mycket för era snabba svar :D
Hmm verkar som jag har missat att tänka på hur praktiskt det kommer att bli med bussåkning :D

Har hört att vridbara hjul är lättare att ta sig runt även när det gäller snö :? nu måste jag tänka efter.. Har tittat på några Crescent vagnar och trodde att dem är bra med tanke på märket men men man ska aldrig låsa dig på sånt...

Har två andra alternativen dock Brio & Emmaljunga... Har någon någon av dessa som favorit eller erfarenheter?
dolffina
Nykomling

Inläggav Bria » 03 jul 2012, 12:18

Vi har en Brio Happy, teleskop med lufthjul som fungerat hur bra som helst för oss. Vi bor i villa, lite ute på landet. Vi kompletterade med en liten och nätt shoppingvagn. Vi lyckades hitta ett begnat swivelchassi så nu är jag mer än nöjd med vår happy. De som lämnar lite att önska är att den är stor och otymlig i bilen. Framförallt teleskopchassit.

Men min önskevagn är en Brio Go modell 2013, som kommer att få vinterhjul. Den blir mindre ihopvikt och är lättare och vinterhjul tar mindre plats än ett helt chassi så det skulle innebära att man kan få med sig både shoppingvagnen och terrängvagnen när man åker och hälsar på mina föräldrar.

När du väljer vagn utgå ifrån vilken budget ni har (finns mycket bra beganade vagnar att köpa) och vilka behov ni har, stan/landet, bil/kommunalt. Vill du kunna vända sittdelen? Kläm och känn på de vagnar du är intresserad utav. Sen är det skillnad att köra en tom vagn i en affär jämfört med barn ute.
Lycka till!
Bria
Stammis

Inläggav dolffina » 05 jul 2012, 10:29

Tack tack...
Saken är att jag bor i Malmö, d.v.s stan. Jag har hört att det är bättre med vridbara hjul. nu är jag lite förvirrade.. vilken hjul sätt är bättre jag tänkter när det blir snö och inte snö fasta hjul eller vridbara.

Jag är kort och blir det för tungt att vrida på vagnen om man har fasta hjul så tror jag inte att det blir praktiskt för mig...

En sak till påverkar vilken hjul man har hur tung vagnet blir eller?
dolffina
Nykomling

Inläggav sannaadolfsson » 05 jul 2012, 10:43

Vi har en emmaljunga citycross med plasthjul, vi har en citykorg nu och sen byter vi till sittdelen om ett tag. Jag tycker det är kanon med fyra stora hjul, tycker inte den känns stor och klumpig i affärer. Fast jag går väl 99% av tiden utomhus, inte i affärer ;) Jag är också kort (1.60) men tycker inte att det är svårt eller tungt att köra den då själva vagnen är väldigt lätt, vi valde det lättaste "chassit" så det är inte så jobbigt att lyfta i/ur bilen heller. Handtaget går att höja och sänka så vi kan anpassa det efter den som kör. Jag plöjde genom snön några veckor i februari/mars och det gick utan att bli allt för svettig, nu går det även bra att gå med den över gräsmattor utan att den fastnar eller "hoppar" allt för mycket :)
sannaadolfsson
Stammis

BF: 120218

Inläggav FairyStore » 03 dec 2013, 23:21

Köp Bugaboo!

Besök: http://www.fairystore.se :)
FairyStore
Stammis

Återgå till Barnvagnar & Säkerhet
Annons: