Annons:

Barnvagnar

Barnvagnar

Inläggav Norma308 » 01 mar 2014, 23:37

Det är ju en djungel det där med barnvagnar, olika modeller, olika märken, olika funktioner, olika storlekar osv osv osv, listan kan bli lång.

Vi funderar på en 3-1 vagn med bra däck och som är smidig plus inte allt för dyr. Vi har noll erfarenhet av vagnar och allt som berör vagnar då detta är vårt första barn.

Vad letar ni efter?
Vad är viktigt för er?
Vilken modell tycker ni är bäst (om ni har erfarenhet)?

Vilka fällor ska man undvika?

Tips mottages tacksamt =)
Norma308
Alltid online

Re: Barnvagnar

Inläggav Baxxen » 02 mar 2014, 10:56

Hej.

Ja detta med barnvagn är ju verkligen en djungel...
Själv har jag funderat på en Emmaljunga Citycross men inte alls bestämt mig än.

Har kompisar som tycker den varit bra och är viktigt med 4 rejäla hjul för mig eftersom den kommer gå massor i snö.
Ma sep/okt 2012
Mf dec 2012
Baxxen
Stammis

Inläggav Norma308 » 02 mar 2014, 12:04

Ja 4 rejäla hjul för oss med då vi går mycket i skog och sand och snö =)
Norma308
Alltid online

Inläggav Afasi » 02 mar 2014, 13:29

Till sonen köpte vi en begagnad Emmaljunga city cross. Den fungerade finfint men efter ett tag började jag störa mig på tygkorgen där det hela tiden samlades grus och skräp samt att knapparna rostade så att den släpade i marken. Sonen sov jättebra i den så han led ju inte och att köra den gick fint. Såklart lite svårt i snö med punkteringsfria hjul men det gick.

Den här gången tittar jag på en emmaljunga edge duo med classicchassit för att få en ordentlig korg, en rejäl vagn med gott om plats för barnet och såklart för att jag tycker den är skitsnygg.

Det jag blev mest uppmärksam på efter att ha fått barn var just att ibland så får man lite större barn och dom växer ganska fort. Det är viktigt med en vagn som har gott om plats. För oss skulle brio (eller mindre cityvagnar) aldrig funka då dom är lite mindre och emmaljunga har oftast lite mer generösa storlekar och ytor. Annars beror det väldigt mycket på vart man bor och vad man själv tycker är viktigt.
Bild

Bild

Bild
Afasi
Alltid online

BF: 170712
Status: 2barnsmamma och gravid

Inläggav Norma308 » 02 mar 2014, 22:02

Tycker det är svårt att få en uppfattning på nätet så ska nog ta en tripp in till babyproffsen och kika på vagnar live så att säga. Måste ju få en uppfattning om vad man tycker innan man ens kan kolla modell och märke ;)
Norma308
Alltid online

Inläggav elli1986 » 03 mar 2014, 11:16

Jag är inne på min andra graviditet, och med mitt första barn så hade vi turen att hitta en relativt billig vagn på coop som var som gjord för vinterunderlag och gick som en jeep över alla möjliga vägar.Detta var en vagn med separat ligg och sittdel. Det som var nackdelen med denna vagn var att den var väldigt otymplig när man bor två trappor upp utan hiss och sedan var den stor så det blev väldigt trångt på bussen.
Dock så är jag lång vilket även denna vagn var så det var trevligt.
Jag uppskattade dock dom uppblåsbara däcken trots att vi fick punka på ett av dom, tror att dessa var bidragande till att den gick så bra som den gjorde.
Denna gången så känner jag att jag vill ha en vagn med mjuklift i då hiss situationen är den samma som tidigare.
Har funderat på att köpa en vanlig sittvagn och en separat mjuklift till då jag hört att dessa är lättare än andra vagnar.
Men det gäller nog att ta sig ut och reka lite och se vad som passar.

Vet dock bestämt att det icke blir en trehjuling då jag varit med om att dessa välter med barn och allt...
elli1986
Nykomling

BF: 140726
Status: Gravid med min andra lilla kille

Inläggav ErikaSthlm » 03 mar 2014, 19:37

Kul med en barnvagnstråd! :)

Vi bor nu på 6 tr med hiss mitt i storstan, dock pytteliten hall och inget bra barnvagnsförråd. Dock funderar vi på att flytta och tittar ganska seriöst på lägenheter i ett område nära skog och natur och där det inte finns hiss i något av husen som är på mellan 1-3 tr. Därmed har jag totalt ändrad kriterierna för vagnen...

Var tidigare inne på en begagnad bugaboo cameleon (finns en hel del på blocket här i Stockholm). Nu vill jag istället ha en vagn som ska gå att bära upp eller ned för trappor och gärna köra i skog/terräng.

Senaste jag spanade på var BabyJogger, t ex BabyJogger elite eller BabyJogger mini gt. Lätta vagnar som går att fälla ihop med en hand. Man kan ha en mjuklift i vagnen när barnet är litet. Dock har de ofta tre hjul så det där med vältningsrisken är oroande förstås. :?
Bild
Bild
ErikaSthlm
Alltid online

BF: 170430

Inläggav Jenny91 » 03 mar 2014, 19:42

Vi har letat runt lite och fastnat för Crescent Classic! Supersnygg och bra vagn till billigare pris än tex. Emmaljunga. Kollade med Emmaljunga City Cross men tyckte den var så låg.... så för oss blir det en Crescent! Längtar tills vi ska köpa den! :D
Kär i den!

http://crescentbarnvagnar.se/ligg-och-k ... r/classic/
Bild

Bild
Jenny91
Alltid online

BF: 200814

Inläggav Elvi » 03 mar 2014, 21:07

Åh, gillar barnvagnstråd =)

verkligen en hel djungel, vi har haft 2 vagnar. Den första gillade jag inte alls, den var tung och otymplig. Den andra som vi har nu o som jag hoppas vi får användning för än har vi varit mer än nöjda med.

Jenny91 vi har en crescent classic , och tycker den är SUPER.

Funderade en massa på en Gesslein men valet föll på crescent till slut. De är ganska lika trots allt. Dessutom valde min bror o fru Gesslein o ville inte "sno" deras vagn, vi köpte nämligen barnvagn då nästan samtidigt.

Bra med vår Crescent: lätt o fälla ihop o få in i bilen, den blir dessutom liten så vi har också fått plats för sittvagn i bagaget samtidigt.
Den är bra både som stads och landsortsvagn tycker jag. Vi bor på landet o hör behövs rejäla hjul vi kan komma överallt med. Inne i stan är den smidig, lätt o behändig att röra sig med. Har också åkt buss med den, super de med!
Inget o klaga på =)

Min bror som har Gesslein är också SUPER nöjd, stabil vagn. Lätt och smidig och rejält med plats. Det är inte bara Emmaljunga som är rymlig.

Jag tror man känner liksom sen när man ser vagnarna att den här känns rätt.
Elvi
Alltid online

Inläggav Jenny91 » 03 mar 2014, 21:09

Elvi: Åh vad roligt att höra från någon som faktiskt har en Crescent! :D Skönt att ni är nöjda med den! Jag tror vi kommer bli supernöjda! :)
Bild

Bild
Jenny91
Alltid online

BF: 200814

Nästa

Återgå till Augustibarn 2014

Annons: