Bebis-snack!

Re: Bebis-snack!

Inläggav Barn är underbara » 07 jun 2011, 12:06

Förstagångare, tyckte också det kändes konstigt när mannen skulle iväg till jobbet. Vi som haft det så mysigt tillsammans hemma. Jag har ju tre barn, men det känns lika speciellt denna gång som med de andra. Håller också fortf på att lära känna lillemannen. Det kan ta lite tid och när de första leendet kommer då är man fast.

Wilmer hade redan efter en vecka fått sov rutioner som var nästan samma varje kväll. Somnar ca 22-23 och vaknar ca kl3 och äter sover sedan till ca kl 6.

Jag är lite orolig över hans syn, tycker han är svår att få riktig ögonkontakt med. Men men han är inte så gammal än ju. Nu har jag lyckats smitta honom med min förkylning också, i natt hade han svårt att andas pga slem i halsen. Det är hemskt!!! Kan inte slappna av och har inte blivit många timmars sömn alls i natt. Kan också bli så orolig för att han inte andas, kan få lite (syner) att han ligger i sängen helt blå. USCH hemskt, men så är det att vara mamma, oron och kärleken följer med hela livet Jag lovar!! Blir bara andra slags problem.

Ska göra eget koksalt om en stund får se om det kan hjälpa, mot slemmet alltså.
Barn är underbara
Alltid online

BF: 110510
Status: Äntligen är han här vår Wilmer

Inläggav Sofie87 » 07 jun 2011, 12:31

Sex: har ju ingen att ha det med och det tycker jag är skönt. hehe! Är absolut inte de minsta sugen...huuua :)¨

Plitor: tror oxå på hormonplitor! Elvira har haft några stycken. Min kompis lästa att det är för att dom bildar sitt imunförsvar , så mycke plitor är väl bra då :)

Kläder: tycker oxå de e svårt att veta hur mycke dom borde ha på sig. Vi har haft ända upp till 32 grader i skuggan i helgen så då blev de bara blöja och en tunn filt mot blåsten!

ang dygnsrytm är det jätte jätte olika. Hon sover oftast bra på nätterna även om hon ammar ofta så blir hon aldrig helt pigg.

Jag ammar såå ofta tycker jag. Hur är det för er? igår skrev jag ner för att kolla över ett dygn.. 10.00 25 min totalt och åt från båda brösten, 11,45 15 min totalt och åt från båda brösten, 13.30 20 min båda brösten, 16.30 20 min båda brösten, 18.15 15 min båda brösten, 19.30 5 min ett bröst sen panikarg på att jag har för tunn mjölk = ersättning 100ml. Kom inte till ro.. inte bröst sång vagn gungning närhet nada, fick mer ersättning och åt 60 ml till...spydde inte en droppe! 02.50 15 min ett bröst, 5.50 20 min båda brösten, 9.25 30 min båda brösten.. de är liksom 9 ammningar och två ersättningsmål på ett dygn.. Är de normalt?

Förstagångare: va gullig du är som tänker på mig! Jag kan väl säga att jag tänker många gånger vilken lyx de hade varit om jag hade en partner :) Det är såklart jättemycke jobb och egentid för att bajsa och borsta tänderna finns knappt :D .. Vissa dagar tycker jag det är mega jobbigt och vissa dagar hur enkelt som helst. Om Elvira har svårt att komma till ro under en hel dag och jag måste vara "close an" hela dagen sprutar de hormoner på kvällen men om hon haft åt minstonde ett långt sovpass på minst 2 timmar så känner jag att Sofie har fått finnas till en stund och då tycker jag inte det är jobbigt alls! Hon är lite varannan dag och fungerar faktiskt bäst om vi inte är hemma :D Men såklart så gör kärleken och allt annat att det är värt varende sekund och INGET gör mig så ledsen som tanken på att jag förr eller senare kommer få "lämna bort henne" till hennes pappa och inte träffa henne på några dagar :cry: :cry: Känns ju som det är bara jag som kan ta hand om henne och vet vad hon vill och att hon kommer få vara ledsen mer tills han förstår vad hon vill och jag hade säkert vetat vad det vart och besparat henne den ledsenheten.. Försöker tänka att han oxå måste lära sig den vägen men det är skitjobbigt faktiskt!

Ang att kolla till lillan så var jag jättemycke sån i början.. Kollade var 5:e minut känns det som så hon andas.. Gör det ibland fortfarande men mindre nu :)

Långt inlägg hehe men så blir det har ju inte vart inne på flera dagar.
Kram på er alla!!
Användarvisningsbild
Sofie87
Alltid online

BF: 020511
BIM: 230810
Status: Sambo

Inläggav DessiDessi » 07 jun 2011, 23:46

Sex: Vi har haft sex två gånger senaste veckan. Har funkat hur bra som helst. Jag var jättesugen efter förlossningen, antagligen för att vi inte hade sex alls under graviditeten... Sambon ville inte alls... :(

Plitor: Antagligen hormonplitor, men kan också vara torrhetsfläckar som kan utvecklas till eksem! Hör med BVC om du är osäker. Vi smörjer med Miniderm i ansiktet, och Vilmer har även fått lite torrhetsrprickar vid armbåge och knän!

Kläder: Det har ju varit hur varmt som helst... Vilmer har haft kortärmad body de flesta dagar, eller bara blöja!

Dygnsrytm: Han somnar vid 22-23 och sover till 04-05 och vill äta. Sen somnar han om två-tre timmar och vill äta igen.

Sofie, tror att det är ganska normalt med dina amningar... Hon äter mycket din lilla... :)
Bild

Bild

090825 - Missfall v. 5
100114 - MA v. 10 + 5

110421 - Vilmer föddes!
DessiDessi
Alltid online

BF: 121210
Status: Mamma till Vilmer

Inläggav grodunge » 08 jun 2011, 09:34

Hehe, sex finns inte på kartan här så länge som jag ammar fullt. Tycker inte det funkar ens MED glidmedel. Kroppen har helt tagit semester från sånt... Det var likadant förra gången. Men visst funderas det på saken. Att tänka på det är väl steg 1, även om tankarna mest går i rikltningen "nej tack" :D :shock: :oops: :cry:
Bild
grodunge
Alltid online

Inläggav förstagångare » 08 jun 2011, 10:49

Ååhh, vad gör man när lillan gråter gråter och gråter och inget hjälper? Trösta, hålla i famn, ge nappen, gå omkring, byta blöja, amma, sjunga, sockervatten, gå ut med vagnen...behöver flera ideer!!!Vad gör ni?
De senaste dagarna har hon dessutom kämpat emot allt hon kan för att inte somna. Jag blir tokig!!! Hon tvingar sig själv att öppna ögonen, man kan se hur hon kämpar att inte somna. Vad tusan gör man?
Bild
Bild

MA 7+5 (maj 2010)
MA vecka 7 (mars 2013)
förstagångare
Alltid online

Status: Stolt mamma till finaste Elsa

Inläggav indicaana » 08 jun 2011, 13:06

Sofie - Hon e säkert inne i en växa-period just nu. Min BM sa att vissa perioder äter de bara, andra sover de... Leona äter oxå jätteofta. Dock ingen ersättning än vilket gör att hon nog äter ännu oftare??

Förstagångare - Ibland e de tröstlösa.. Senaste tiden har de tröstlösa dagarna varit fler än de glada. Jag tycker alltid min lilla gråter när hon e vaken. De e sällan hon bara kan ligga å titta å va nöjd. Mest nu som besvärar tror jag e magen. Jag ser hur hon försöker bajsa, hon tar i för full hals å de gör säkert ont. Igår skrek hon 6 timmar i sträck. Hon vägrade sova, trots att hon höll på å knäckas av utmattning.. När roy kom hem hade hon precis somnat. Å sen sov hon till 19 å vaknade å skrek igen. De ska väl va såhär antar jag...??

Ang sex så har vi väl inte riktigt haft tid å möjlighet. Leona tar all plats å hon e ju alltid i närheten. Tror vi haft sex 3 ggr sen hon kom å då har de varit snabbisar. Men vi pratar mycket om de. Jag va orolig ett tag att de va jobbigt för roy, men han har sagt att han inte älskar mig mindre för att vi inte har sex.. just nu finns de ingen tid för varann. Vi får helt enkelt ta igen de sen..
Användarvisningsbild
indicaana
Alltid online

BF: 110506
BIM: 100827
Status: En bäääbis

Inläggav Miss_K » 08 jun 2011, 13:10

Usch låter inte kul förstagångare! :( tyvärr så jag har nog inga bra tips. :(

Tror inte heller att det är onormalt med så många amningar Sofie, det är en hungrig tjej ...

Min lilla kan vara vaken väldigt länge (och ammar ett antal ggr) och sover sedan väldigt länge, vilket inte är mumma för brösten direkt :( Försöker så gott jag kan att undvika mjölkstockning men vi får se...
Tycker för övrigt synd om honom nu för ögonen är fulla med gojs och naveln blöder.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Miss_K » 08 jun 2011, 13:16

Barn är underbara, hoppas att han mår bättre snart!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Arctic » 08 jun 2011, 14:07

Min lilla är oxå tröstlös vissa dagar. Märker att det hör samman med att hon inte sover ordentligt. dom dagar jag varit ihärdig och gungat och vaggat och gjort allt för att hon ska sova, så är hon mycket lugnare på kvällen och skriker inte lika mycket (antar att hon skriker av övertrötthet då). Men ibland fugnerar inget alls! Inte gunga, inte amma, inte gosa, inte byta blöja, inte bada, inte åka bil, nope, inget alls. Hade en sån dag igår, fick bara sova 3 timmar totalt så idag e man lite sliten.

Upptäckte förresten en sak som jag inte reflekterat över. Jag har ammat varannat bröst hela tiden, varje gång hon vill ha mat, så dom inte blir för spända, men på senaste tiden måste jag amma båda brösten ganska ofta. Jag blev orolig över om hon faktiskt fick tillräckligt med mat, så efter en amning, pumpade jag ur båda brösten ordentligt tills dom var aldeles mjuka och det bara kom droppar. Sen vid nästa mål så gav jag henne ersättning (hon sörplade i sig nästan 100ml, jag blev lite förvånad för jag trodde hon skulle äta mindre hehe) och så pumpade jag ur brösten istället för att se hur mycket som fanns, om det fanns tillräckligt. Ur det vänstra fick jag bara ur 30ml, men ur det högra kom runt 100ml. Gjorde om samma experiment dagen efter och fick samma resultat...blev så fundersam att jag var tvungen att testa igen, och samma resultat...

känns jätte konstigt att det bara kommer 30ml ur det ena och mer än tredubbelt ur det andra! ska det vara så? inte konstigt att hon inte blir nöjd när jag börjar med att ge vänster bröst.
Älskade lilla Cecilia, 13/5 2011 kl 22:44, 3800g, 54cm
Älskade lilla Rasmus 11/11 2014 kl 22:22, 4162g, 55cm
Användarvisningsbild
Arctic
Alltid online

Status: Sambo

Inläggav Emsosa » 08 jun 2011, 15:22

Jag kollar också så hon andas emellanåt, det är också mindre nu än var det var i början, då man knappt kunde sova i lugn å ro utan att flyga upp å kolla vad det var frågan om när hon gjorde nått ljud ifrån sig.

Dessie: Min sambo ville inte heller under graviditeten, så nu är det väl snart 7-8 månader sedan vi hade sex senast. Å vi har fortfarande inte kommit till skott. :shock:

Här är en till ledsen bebis. Mest på eftermiddagar å kvällarna. Sambon säger att han alltid tycker att lillan är arg. Kul. Han jobbar ju, å kommer hem på eftermiddagen, lagom till liten blir förbannad. Ringde till BVC, för det verkar som att hon har ont i magen mer eller mindre. Spänner sig å blir knallröd i ansiktet å skriker. Så nu ska vi prova sempers magdroppar som hon trodde kunde hjälpa. Sambon har dessutom inget tålamod, när hon skriker å skriker å skriker, han blir lättirriterad, grinig å inge rolig att umgås med. Själv kan man ju inte göra mycket mer än att bita ihop å härda ut.

Jag ammar fortfarande från båda varje gång. 10 minuter från båda, ibland vill hon inte ha så mycket men i snitt så att säga. Men vissa gånger äter å äter hon å sen spyr hon. Ibland kommer en slatt efter 1 timma. Hon ska fortfarande ammas 6 gånger minst om dygnet. Vilket gör att jag vissa gånger får panik framåt kvällen å hon inte ätit mer än 4, för att vi måste komma upp i de minst 6 gångerna, mendans hon andra gånger har ätit 9 gånger när kvällen kommer. Räknar ni fortfarande?

Jag tycker det börjar bli lättare med kläderna, även om jag säkert många gånger klär henne varmare än nödvändigt. Men jag undrar verkligen varför hon fortfarande ska använda mössa utomhus? Jag menar det blir ju tokvarmt! Även en tunn liten bommullsmössa gör att hon är helt svettig i håret när man tar av den.
Emsosa
Alltid online

BF: 110508
BIM: 100903
Bor: Alingsås
Status: Finaste dottern. Kärlek.

FöregåendeNästa

Återgå till Majföräldrar 2011